Over 230 leverandører og grafiske produsenter – men også en del bestillere – var samlet da Grafkom, i samarbeid med Grafiske Foretak arrangerte konferansen Print Next i Stockholm den 25. og 26. april.
Over 40 norske representanter fra grafisk industri og leverandører var samlet på den nordiske konferansen i Stockholm. Print Next arrangeres av Grafkom, hvor tidligere bransjesjef i Grafisk bransjeforening, Magnus Thorkildsen er en av tre partnere i sammenslutningen. Styret og representantskapet i Grafisk bransjeforening hadde lagt sitt vårmøte til konferansen, hvor trender og muligheter i grafisk industri sto på agendaen.
Cecilia Forsberg fra Tele2 fortalte om hvordan man som kunde tar tilbake stadig mer produksjon fra reklamebyråene og i stedet lar sine egne kreative avdelinger vokse. De kjerneverdiene som firmaet står for krever at strategien også skapes i foretaket.
– For noen år siden benyttet man seg av sine egne avdelinger fordi det var billig produksjon. Nå handler det om noe helt annet enn at det er billig.
Mye av konferansen dreide seg om svensk økonomi, men her er et postkort som inkish TV har lagd fra Print Next: