Målet er å skifte ut originalblekket

PUBLISERT: 24 mai 2018
OPPDATERT: 24 mai
Victor Bildsten og Lina Thorsson fra Marabu Scandinavia var på plass under Fespamessen i Berlin, 15-18. mai.

Marabu lanserte sin kampanje Switch it på Fespa. Et fargesortiment med vannbaserte, solventbaserte og uv-herdende blekk som er kompatible med de fleste maskinleverandørenes printere og printhoder.

Fargeprodusenten Marabu Scandinavia viste blant annet sitt Switch it-konsept på Fespamessen i Berlin. Det dreier seg om tredjepartsblekk som de anser er et bedre og mer kostnadseffektivt alternativ til maskinleverandørenes OEM-blekk (originalblekk). Fargeseriene leveres etter kundens ønsker i bulksystemer, poser eller kassetter. Blekkene er kompatible med en rekke printhoder i maskiner fra Mimaki, Canon, Roland, HP, Agfa og Swissqprint, bare for å nevne noen. Lina Thorsson markedsansvarlig hos Marabu sier at det ofte er applikasjonen som styrer hvilket blekk som bør benyttes.

Marabus konsept Switch it fikk stor plass på standen.

– Vårt konsept Switch it handler om å få så mange kunder som mulig til å gå over til vårt Marabublekk når de kjører sine digitalmaskiner, sier hun og fortsetter:

– Vi jobbar etter samme konsept og med samme kvalitet som originalblekkene. Men det vi ser er at våre blekkfarger er mer kostnadseffektive og produktive. Vi tilbyr ganske enkelt det kunden vil ha.

Victor Bildsten, digital salgssjef hos Marabu Scandinavia legger ikke skjul på at det er en utfordring med tredjepartsblekk.

– Vi har en liten utfordring i at ikke alle vet om hvilket bredt sortiment vi har og hvor bredt vi når, sier han og legger til at Marabu legger stor vekt på at produktene blir miljømerket og at lover og reglementer rundt blekk følges samt at man faser ut ingredienser som har fått rødt flagg.

– Det er noe vi jobber hardt med. Konkurrentene i mangt og mye forbigår dette og kan ha en direkteimport md å ta inn volum over det man skal ha. Det gjør at kostnadene blir vanskeligere å ta for oss som vil gjøre dette på riktig måte.

Å bytte til Marabus blekkfarger medfører ingen risiko for maskinbrukerne, ifølge Victor Bildsten:

– Vi overtar garantien. På alle deler som berøres av vårt blekk gir vi tilsvarende garantier som originalleverandørene har fra starten. På denne måten er det derfor ingen risk å bytte. og skulle man av en eller annen grunn ikke være fornøyd så har man tilsvarende garanti fra oss for å kunne gjøre tiltak.

Victor Bildsten holder frem Marabus digitale uv-farge Ultrajet DUV-GR som en suksess. Et blekk som har fungert bra i flatbedprintere fra Canon og Fujifilm.

– Dels blir maskinene lettere å vedlikeholde, dels blir det en bedre klebeevne av trykket på materialene og du får også en høyere hastighet i produksjonen med liknende resultater. Det siste åre har vi konvertert et trettitalls maskiner i Skandinavia. Prisen er attraktiv i sammenhengen, men det vi egentlig selger produktene på er blekkets egenskaper.

– Det er et konsept som har slått bra til og som mange vil bytte til.


I forbindelse med messen lanserte Marabu også en ny fargeserie som går under navnet Ultrapack UVFP. Det er en lavtmigrerende fargeserie for emballasjer, spesielt tilpasset næringsmiddelemballasjer. Den er godkjent av sertifiseringsinstituttet SQTS (Swiss Quality Testing Services), for bruk til næringsmiddelemballering av PE- og PP-plaster som er følsomme nettopp for migrering. Ifølge Marabu bidrar fargene til høye trykkhastigheter og hurtig tørking.

Les videre

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_