Målet er å skifte ut originalblekket

PUBLISERT: 24 mai 2018
OPPDATERT: 24 mai
Victor Bildsten og Lina Thorsson fra Marabu Scandinavia var på plass under Fespamessen i Berlin, 15-18. mai.

Marabu lanserte sin kampanje Switch it på Fespa. Et fargesortiment med vannbaserte, solventbaserte og uv-herdende blekk som er kompatible med de fleste maskinleverandørenes printere og printhoder.

Fargeprodusenten Marabu Scandinavia viste blant annet sitt Switch it-konsept på Fespamessen i Berlin. Det dreier seg om tredjepartsblekk som de anser er et bedre og mer kostnadseffektivt alternativ til maskinleverandørenes OEM-blekk (originalblekk). Fargeseriene leveres etter kundens ønsker i bulksystemer, poser eller kassetter. Blekkene er kompatible med en rekke printhoder i maskiner fra Mimaki, Canon, Roland, HP, Agfa og Swissqprint, bare for å nevne noen. Lina Thorsson markedsansvarlig hos Marabu sier at det ofte er applikasjonen som styrer hvilket blekk som bør benyttes.

Marabus konsept Switch it fikk stor plass på standen.

– Vårt konsept Switch it handler om å få så mange kunder som mulig til å gå over til vårt Marabublekk når de kjører sine digitalmaskiner, sier hun og fortsetter:

– Vi jobbar etter samme konsept og med samme kvalitet som originalblekkene. Men det vi ser er at våre blekkfarger er mer kostnadseffektive og produktive. Vi tilbyr ganske enkelt det kunden vil ha.

Victor Bildsten, digital salgssjef hos Marabu Scandinavia legger ikke skjul på at det er en utfordring med tredjepartsblekk.

– Vi har en liten utfordring i at ikke alle vet om hvilket bredt sortiment vi har og hvor bredt vi når, sier han og legger til at Marabu legger stor vekt på at produktene blir miljømerket og at lover og reglementer rundt blekk følges samt at man faser ut ingredienser som har fått rødt flagg.

– Det er noe vi jobber hardt med. Konkurrentene i mangt og mye forbigår dette og kan ha en direkteimport md å ta inn volum over det man skal ha. Det gjør at kostnadene blir vanskeligere å ta for oss som vil gjøre dette på riktig måte.

Å bytte til Marabus blekkfarger medfører ingen risiko for maskinbrukerne, ifølge Victor Bildsten:

– Vi overtar garantien. På alle deler som berøres av vårt blekk gir vi tilsvarende garantier som originalleverandørene har fra starten. På denne måten er det derfor ingen risk å bytte. og skulle man av en eller annen grunn ikke være fornøyd så har man tilsvarende garanti fra oss for å kunne gjøre tiltak.

Victor Bildsten holder frem Marabus digitale uv-farge Ultrajet DUV-GR som en suksess. Et blekk som har fungert bra i flatbedprintere fra Canon og Fujifilm.

– Dels blir maskinene lettere å vedlikeholde, dels blir det en bedre klebeevne av trykket på materialene og du får også en høyere hastighet i produksjonen med liknende resultater. Det siste åre har vi konvertert et trettitalls maskiner i Skandinavia. Prisen er attraktiv i sammenhengen, men det vi egentlig selger produktene på er blekkets egenskaper.

– Det er et konsept som har slått bra til og som mange vil bytte til.


I forbindelse med messen lanserte Marabu også en ny fargeserie som går under navnet Ultrapack UVFP. Det er en lavtmigrerende fargeserie for emballasjer, spesielt tilpasset næringsmiddelemballasjer. Den er godkjent av sertifiseringsinstituttet SQTS (Swiss Quality Testing Services), for bruk til næringsmiddelemballering av PE- og PP-plaster som er følsomme nettopp for migrering. Ifølge Marabu bidrar fargene til høye trykkhastigheter og hurtig tørking.

Les videre

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik