Dette har svenske Grafiska Företagen, undersøkt i en ny rapport. Rapporten viser at svenske markedssjefer gjennomsnittlig forventer å skjære 19 prosent ned på mengden av trykt markedsføring de kommende tre år.
Det er dyster lesning for trykkerier å bla gjennom rapporten ’Kundernas framtida behov av trycksaker och attityder till tryckeribranschen’. Rapporten fra Irm-Media, foretatt for Grafiske Företagen, viser at de forespurte markedssjefer vil prioritere en høyere andel av digital markedsføring og skjære ned på andelen av trykt markedsføring.
Ifølge rapporten vil de kutte 19 prosent av budsjettet til trykksaker i løpet av de kommende tre årene. Det er en stigning fra 2016, da Grafiska Företagen lagde en liknende rapport. Den gangen svarte de forespurte, at de forventet å kutte 12 prosent i budsjettet til trykt markedsføring. Det er et tall som har vist seg å være i overensstemmelse med virkeligheten, ifølge Grafiska Företagen.
Det er særlig de større virksomhetene som påpeker at de kommer til å kutte i budsjettene til trykt markedsføring, viser rapporten.
Rapporten har dessuten sett på hvilke bransjer som forventer å kutte mest i bruken av trykksaker. Det viser seg at det spesielt er i reise- og bilbransjen, teknologi, samt butikk og handel at nedskjæring vil ramme trykksaksbudsjettet.
Til gjengjeld har de svenske markedssjefene blitt mer positivt innstilt til trykkeribransjen enn de oppga i tidligere undersøkelser. 65 prosent svarer at de synes det er enkelt å bestille varer og flertallet peker også på god service og at man er lydhøre overfor kundene.