Hvordan er behovet for trykksaker i fremtiden?

PUBLISERT: 28 mai 2018
OPPDATERT: 21 mars

Dette har svenske Grafiska Företagen, undersøkt i en ny rapport. Rapporten viser at svenske markedssjefer gjennomsnittlig forventer å skjære 19 prosent ned på mengden av trykt markedsføring de kommende tre år.

Det er dyster lesning for trykkerier å bla gjennom rapporten ’Kundernas framtida behov av trycksaker och attityder till tryckeribranschen’. Rapporten fra Irm-Media, foretatt for Grafiske Företagen, viser at de forespurte markedssjefer vil prioritere en høyere andel av digital markedsføring og skjære ned på andelen av trykt markedsføring.

Ifølge rapporten vil de kutte 19 prosent av budsjettet til trykksaker i løpet av de kommende tre årene. Det er en stigning fra 2016, da Grafiska Företagen lagde en liknende rapport. Den gangen svarte de forespurte, at de forventet å kutte 12 prosent i budsjettet til trykt markedsføring. Det er et tall som har vist seg å være i overensstemmelse med virkeligheten, ifølge Grafiska Företagen.

Det er særlig de større virksomhetene som påpeker at de kommer til å kutte i budsjettene til trykt markedsføring, viser rapporten.

Rapporten har dessuten sett på hvilke bransjer som forventer å kutte mest i bruken av trykksaker. Det viser seg at det spesielt er i reise- og bilbransjen, teknologi, samt butikk og handel at nedskjæring vil ramme trykksaksbudsjettet.

Til gjengjeld har de svenske markedssjefene blitt mer positivt innstilt til trykkeribransjen enn de oppga i tidligere undersøkelser. 65 prosent svarer at de synes det er enkelt å bestille varer og flertallet peker også på god service og at man er lydhøre overfor kundene.

Les videre

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Scandraft etablerer lager i Drøbak

Materialleverandøren Scandraft har nylig åpnet ett nytt lager i Drøbak. Dette skal styrke servicenivået til de norske kundene, med ambisjonen om å bli Norges ledende leverandør av grafiske materialer.
Media

Tetra Pak elektrifiserer transporter mellom lagre i Malmø

For første gang bruker Tetra Pak en helelektrisk lastebil. Lastebilen har avgang fra Tetra Pak i Lund, hvor den blir lastet over natten. Deretter lastes den og kjøres til to eksterne lagre i Malmø havn.
tetra-lastbilx

Xerox kjøper opp Lexmark

Xerox Holdings Corporation kunngjør at de kjøper Lexmark International i en avtale verdt 1,5 milliarder dollar, inkludert overtatt gjeld. Kjøpet forventes gjennomført i andre halvdel av 2025.
Xerox-logo-sign

Siste nytt

Ricoh Norge flytter hovedkontoret

Ricoh Norge åpner sitt nye hovedkontor i Kværnerbyen, hvor 75 ansatte vil være tilknyttet. Kontoret har 28 arbeidsplasser og 6 touchdown-plasser, alle administrert gjennom Ricoh Spaces, en egenutviklet webapplikasjon for bestilling av arbeidsbord, møterom og parkering.
Ricoh-3-kollage

Roland DG lanserer nytt flaggskip i storformatserien

TrueVIS XP-640 er en 64-tommers eco-solvent inkjetprinter som, med et forskutt skrivehodedesign og finere dråpestruktur, leverer både høyere tetthet og hastighet.
XP-640_Printer

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong