Hvordan er behovet for trykksaker i fremtiden?

PUBLISERT: 28 mai 2018
OPPDATERT: 21 mars

Dette har svenske Grafiska Företagen, undersøkt i en ny rapport. Rapporten viser at svenske markedssjefer gjennomsnittlig forventer å skjære 19 prosent ned på mengden av trykt markedsføring de kommende tre år.

Det er dyster lesning for trykkerier å bla gjennom rapporten ’Kundernas framtida behov av trycksaker och attityder till tryckeribranschen’. Rapporten fra Irm-Media, foretatt for Grafiske Företagen, viser at de forespurte markedssjefer vil prioritere en høyere andel av digital markedsføring og skjære ned på andelen av trykt markedsføring.

Ifølge rapporten vil de kutte 19 prosent av budsjettet til trykksaker i løpet av de kommende tre årene. Det er en stigning fra 2016, da Grafiska Företagen lagde en liknende rapport. Den gangen svarte de forespurte, at de forventet å kutte 12 prosent i budsjettet til trykt markedsføring. Det er et tall som har vist seg å være i overensstemmelse med virkeligheten, ifølge Grafiska Företagen.

Det er særlig de større virksomhetene som påpeker at de kommer til å kutte i budsjettene til trykt markedsføring, viser rapporten.

Rapporten har dessuten sett på hvilke bransjer som forventer å kutte mest i bruken av trykksaker. Det viser seg at det spesielt er i reise- og bilbransjen, teknologi, samt butikk og handel at nedskjæring vil ramme trykksaksbudsjettet.

Til gjengjeld har de svenske markedssjefene blitt mer positivt innstilt til trykkeribransjen enn de oppga i tidligere undersøkelser. 65 prosent svarer at de synes det er enkelt å bestille varer og flertallet peker også på god service og at man er lydhøre overfor kundene.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Merkur Grafisk har inngått avtale med Ricoh Norge om investering i tre Ricoh Pro C9500-produksjonspresser. Anskaffelsen er et strategisk grep for å modernisere produksjonslinjen og samtidig styrke selskapets miljøprofil.
Merkur Shake hands (1)
Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams

I juli 2024 annonserte det statseide svenske trykkeriet Postnord Strålfors sin intensjon om å kjøpe opp selskapet 21 Grams. Nå har det svenske Konkurrensverket gitt klarsignal til oppkjøpet, men har lagt føringer for virksomhetene. Begge firmaene opererer også i Norge.
Marie Konkurrensverket
Postnord Strålfors får kjøpe 21 Grams