Antalis overtar for Igepa

PUBLISERT: 4 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars
Administrerende direktør for Antalis i Norge, Stein Schatvet. Foto: Antalis

30. mai kom nyheten om at Antalis overtar Igepas papirvirksomhet i Norge og Sverige. Oppkjøpet er forventet å tre i kraft i løpet av juni. I den forbindelse har vi tatt en prat med administrerende direktør for Antalis i Norge, Stein Schatvet.

Antalis forsterker sin papirvirksomhet gjennom oppkjøpet av Igepa i Norge og Sverige. Oppkjøpet er forventet å tre i kraft i løpet av juni. Igepa har lange tradisjoner i papirbransjen og har en bred portefølje av bestrøket og ubestrøket papir samt grafisk kartong. Oppkjøpet bidrar sterkt til å sikre Antalis’ fremtidige vekst og utvikling i disse to landene. De to selskapenes gjensidige styrker vil gi kundene fordeler i form av et forbedret produkt- og tjenestetilbud, med støtte av et svært profesjonelt salgsapparat og et bransjeledende logistikknettverk. Overtagelsen følger oppkjøpene Antalis foretok i 2015-2018 innenfor sektorene emballasje og visuell kommunikasjon i Norge, Sverige og Danmark. Med dette sementerer Antalis sin posisjon i det skandinaviske markedet.

– Det er med stor glede vi kunngjør at Antalis overtar Igepas papirgrossistvirksomhet i Norge og Sverige, sier Jukka Silventola – som er overordnet sjef for Antalis i Norden, de baltiske landene og Russland. – Dette er et svært viktig oppkjøp for Antalis, og sammen med oppkjøpet av Gregersen (visuell kommunikasjon) i Norge og Alos (emballasje) i Sverige, gir det oss muligheten til å utvide vårt allerede omfattende tilbud av produkter og tjenester til markedet.

Sign&Print har tatt en prat med administrerende direktør for Antalis i Norge, Stein Schatvet om oppkjøpet og hva dette vil ha å si for Antalis og for kundene.

–Hvorfor gjør Antalis dette?
– Først og fremst gir det kommersiell mening: Antalis og Igepa er en god match når man ser på produktutvalg, distribusjonsnettverk, logistikk og kompetanse. Igepas kunder vil, takket være dette oppkjøpet, ha tilgang til et større utvalg av papir og kartong, og vil i tillegg tjene på tilgang til Antalis’ produkter innenfor grafisk tilbehør, visuell kommunikasjon og emballasje. I det store bildet ser vi på overtagelsen som et viktig steg i den pågående konsolideringen av papirgrossistmarkedet i både Norge og Sverige. Det har de siste årene blitt færre trykkerier, mens antallet grossister har vært det samme. Som en ledende aktør føler Antalis seg forpliktet til å ta den lederrollen i omstillingen som må til for å sikre at papirbransjen fortsetter å være bærekraftig og verdiskapende.

– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra kunder og leverandører?
– Tilbakemeldingene fra leverandører har vært utelukkende positive. De ser det samme som oss, at konsolidering er nødvendig for å sikre bærekraften i bransjen. Flere av Igepas kunder handler allerede av Antalis i dag, og for dem betyr dette en videreføring av deres eksisterende kundeforhold med Antalis – med forhåpentligvis økte muligheter, vårt brede produktutvalg tatt i betraktning. Enkelte har uttrykt bekymring for at dette skal føre til økte priser, men vi ser ingen grunn til at det skal skje som følge av overtagelsen. Våre priser må gjenspeile verden rundt oss og resten av Skandinavia, men vi er, som alle andre, påvirket av prisøkninger fra våre leverandører, samt økning i råvareprisene.

– Hvor går Antalis videre?
– Antalis har satset enormt i Skandinavia de siste årene med oppkjøp innenfor visuell kommunikasjon og emballasje i Norge, Sverige og Danmark. Overtagelsen vi nå foretar innenfor vår tradisjonelle papirvirksomhet viser at vi har troen på at dette markedet er verd å satse på, og jeg synes det forteller mye om vår organisasjon at vi er i stand til å foreta så mange, store grep på kort tid. Jeg føler at Antalis i Skandinavia nå står svært sterkt rustet både innenfor sektorene papir, emballasje og visuell kommunikasjon, og er takknemlig for at våre eiere i Paris verdsetter jobben vi gjør her oppe, og er villige til å satse på oss. Vårt «one-stop-shop» konsept for våre kunder styrkes stadig, og med åpningen av nye lokaler og showroom i Oslo til høsten ser vi frem i mot en aktiv siste halvdel av et meget spennende år, avslutter Schatvet.

Om Antalis
Antalis er Europas ledende B2B-grossist av papir (nummer én utenfor USA) og industriemballasje, samt nummer to innen visuell kommunikasjon i Europa. Konsernet rapporterte en omsetning på 2.4 milliarder Euro i 2017, med 5 500 medarbeidere og nesten 140 000 kunder fordelt på 43 land. Antalis har 123 distribusjonssentraler, som foretar 13.500 leveranser per dag over hele verden, og leverte 1.5 millioner tonn papir i 2017. Antalis i Norge har 34 ansatte, hvorav 16 på salg, i tillegg til 7 ansatte på kundesenteret. 

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324