Antalis overtar for Igepa

PUBLISERT: 4 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars
Administrerende direktør for Antalis i Norge, Stein Schatvet. Foto: Antalis

30. mai kom nyheten om at Antalis overtar Igepas papirvirksomhet i Norge og Sverige. Oppkjøpet er forventet å tre i kraft i løpet av juni. I den forbindelse har vi tatt en prat med administrerende direktør for Antalis i Norge, Stein Schatvet.

Antalis forsterker sin papirvirksomhet gjennom oppkjøpet av Igepa i Norge og Sverige. Oppkjøpet er forventet å tre i kraft i løpet av juni. Igepa har lange tradisjoner i papirbransjen og har en bred portefølje av bestrøket og ubestrøket papir samt grafisk kartong. Oppkjøpet bidrar sterkt til å sikre Antalis’ fremtidige vekst og utvikling i disse to landene. De to selskapenes gjensidige styrker vil gi kundene fordeler i form av et forbedret produkt- og tjenestetilbud, med støtte av et svært profesjonelt salgsapparat og et bransjeledende logistikknettverk. Overtagelsen følger oppkjøpene Antalis foretok i 2015-2018 innenfor sektorene emballasje og visuell kommunikasjon i Norge, Sverige og Danmark. Med dette sementerer Antalis sin posisjon i det skandinaviske markedet.

– Det er med stor glede vi kunngjør at Antalis overtar Igepas papirgrossistvirksomhet i Norge og Sverige, sier Jukka Silventola – som er overordnet sjef for Antalis i Norden, de baltiske landene og Russland. – Dette er et svært viktig oppkjøp for Antalis, og sammen med oppkjøpet av Gregersen (visuell kommunikasjon) i Norge og Alos (emballasje) i Sverige, gir det oss muligheten til å utvide vårt allerede omfattende tilbud av produkter og tjenester til markedet.

Sign&Print har tatt en prat med administrerende direktør for Antalis i Norge, Stein Schatvet om oppkjøpet og hva dette vil ha å si for Antalis og for kundene.

–Hvorfor gjør Antalis dette?
– Først og fremst gir det kommersiell mening: Antalis og Igepa er en god match når man ser på produktutvalg, distribusjonsnettverk, logistikk og kompetanse. Igepas kunder vil, takket være dette oppkjøpet, ha tilgang til et større utvalg av papir og kartong, og vil i tillegg tjene på tilgang til Antalis’ produkter innenfor grafisk tilbehør, visuell kommunikasjon og emballasje. I det store bildet ser vi på overtagelsen som et viktig steg i den pågående konsolideringen av papirgrossistmarkedet i både Norge og Sverige. Det har de siste årene blitt færre trykkerier, mens antallet grossister har vært det samme. Som en ledende aktør føler Antalis seg forpliktet til å ta den lederrollen i omstillingen som må til for å sikre at papirbransjen fortsetter å være bærekraftig og verdiskapende.

– Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra kunder og leverandører?
– Tilbakemeldingene fra leverandører har vært utelukkende positive. De ser det samme som oss, at konsolidering er nødvendig for å sikre bærekraften i bransjen. Flere av Igepas kunder handler allerede av Antalis i dag, og for dem betyr dette en videreføring av deres eksisterende kundeforhold med Antalis – med forhåpentligvis økte muligheter, vårt brede produktutvalg tatt i betraktning. Enkelte har uttrykt bekymring for at dette skal føre til økte priser, men vi ser ingen grunn til at det skal skje som følge av overtagelsen. Våre priser må gjenspeile verden rundt oss og resten av Skandinavia, men vi er, som alle andre, påvirket av prisøkninger fra våre leverandører, samt økning i råvareprisene.

– Hvor går Antalis videre?
– Antalis har satset enormt i Skandinavia de siste årene med oppkjøp innenfor visuell kommunikasjon og emballasje i Norge, Sverige og Danmark. Overtagelsen vi nå foretar innenfor vår tradisjonelle papirvirksomhet viser at vi har troen på at dette markedet er verd å satse på, og jeg synes det forteller mye om vår organisasjon at vi er i stand til å foreta så mange, store grep på kort tid. Jeg føler at Antalis i Skandinavia nå står svært sterkt rustet både innenfor sektorene papir, emballasje og visuell kommunikasjon, og er takknemlig for at våre eiere i Paris verdsetter jobben vi gjør her oppe, og er villige til å satse på oss. Vårt «one-stop-shop» konsept for våre kunder styrkes stadig, og med åpningen av nye lokaler og showroom i Oslo til høsten ser vi frem i mot en aktiv siste halvdel av et meget spennende år, avslutter Schatvet.

Om Antalis
Antalis er Europas ledende B2B-grossist av papir (nummer én utenfor USA) og industriemballasje, samt nummer to innen visuell kommunikasjon i Europa. Konsernet rapporterte en omsetning på 2.4 milliarder Euro i 2017, med 5 500 medarbeidere og nesten 140 000 kunder fordelt på 43 land. Antalis har 123 distribusjonssentraler, som foretar 13.500 leveranser per dag over hele verden, og leverte 1.5 millioner tonn papir i 2017. Antalis i Norge har 34 ansatte, hvorav 16 på salg, i tillegg til 7 ansatte på kundesenteret. 

Les videre

Webinarserie om bærekraft i praksis

Bærekraft, hva betyr det egentlig og hvordan kan jeg bidra? Det er utgangspunktet når Trykt i Norge inviterer til et bærekraftprogram for Grafisk bransjeforening sammen med Maria Peltokangas i Corporate Good.
Maria

Landets kanskje viktigste trykkeri er modernisert

Universitet i Oslo (UiO), med over 27 000 studenter og 6 600 ansatte, rommer ikke bare en institusjon for læring – men også et avgjørende trykkeri. Det lille, men betydningsfulle, og svært effektive Grafisk senter har i samarbeid med Canon gjennomført en omfattende moderniseringsprosess med fokus på kvalitet, bærekraft og effektivitet.
Trykkeriet UiO-kopi

100 eksemplarer av Revoria Press PC1120 installerte i Europa

Fujifilm har nå gjort sin installasjon nummer hundre av sin flaggskipsprinter Revoria Press PC1120 i Europa. Tonerpressen har vunnet flere utmerkelser gjennom årene.
revoria-pc1120

NIZE equipment blir Elitron-forhandler

NIZE Equipment, en nordisk distributør av storformatskrivere, skjæremaskiner og programvare, kunngjør et nytt strategisk partnerskap med Elitron, den italienske giganten innen digital skjæreteknologi.
Elitron_NIZE_Equipment

Siste nytt

Etikettmarkedet falt 25 prosent

Etter korona, hvor etikettmarkedet eksploderte, var fallet på 25,8 % i 2023 (ifølge FINAT) kanskje å forvente. Likevel beskriver Claus Søndergaard, fra UPM Raflatac, det som et tøft år, men sier samtidig at forventningene til 2024 er positive.
Claus_UPMRaflatac

Utgir unikt verktøy for visualisering av foliedesign

Zeno lanseres nå i Norge. Et verktøy som vil hjelpe til å visualisere kundenes drømmer i 3D og forkorte salgsprosessen.
Zeno kollage

Arbeidshester og neonutskrifter hos SwissQprint

Planskriveren Kudu og rulleprinteren Karibu skal sammen med iøynefallende neontrykk trekke til seg blikkene på Swissqprints stand under Fespa.
SQP-trade-fair-1024x683

Rådgivning og kreativitet skal ta Wera inn i fremtiden

Wera i Porsgrunn har de siste 20 årene utviklet seg fra et rendyrket trykkeri til et "360 graders kommunikasjonshus". Med Dag Brekke-Rasmussen tilbake ved roret er siktet nå stilt inn mot å utvikle det konseptet enda mer.
Wera Dag