Generasjonsskifte hos Lys Idé på Stathelle

PUBLISERT: 7 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars
To generasjoner. Tom Richard Hermansen (t.v.) overtar ansvaret for den daglige driften av Lyd Idé på Stathelle. Både han og senior Lars Hermansen er enige om at Canon Colorado 1640 blir bedriftens viktigste investering for de neste årene.

– Riktig produksjonsteknologi er avgjørende for resultatene, og det var på tide med et teknologiskifte i bedriften. Canon Colorado gjør oss mer konkurransedyktige og åpner for nye oppdragsmuligheter, sier to generasjoner Hermansen hos Lys Idé på Stathelle i Telemark.

Generasjonsskifte
Canons Colorado-løsning med sin unike UV Gel-teknologi treffer like godt for mindre bedrifter som for større. Automatisert produksjon rull-til-rull, høy ripefasthet som eliminerer laminering, samt høy produksjonskapasitet, det er egenskaper som treffer like godt hos de minste produksjonsbedriftene. Det familieeide selskapet Lys Idé AS er et godt eksempel på det, der de har bygget opp en solid posisjon innenfor bilfoliering, skilt, profilklær, klistremerker, bannere og annet profilmateriell for næringslivet i Bamble og resten av Telemarksregionen. Tom Richard Hermansen er andre generasjon i den kreative tremannsbedriften, og i ferd med å overta ansvaret for den daglige driften. Han ser Colorado som bedriftens viktigste investering for de neste tre til fem årene. – Vår eksisterende Eco-solvent-printer vil fremdeles være i bruk, men nå blir det et generasjonsskifte også teknologisk, legger han til.

Nye forretningsmuligheter
– Vi opplever at det er et betydelig marked for storformat, og vi trykker blant annet mye på vinyl. Tidligere har vi typisk produsert plakater i opplag opptil 50 eksemplarer, mens vi nå kan oppnå lønnsomhet på vesentlig større opplag. Det viktigste er likevel å kunne tilby høyere kvalitet og kortere leveringstider på oppdragene, slik at vi beholder posisjonen. Colorado blir en arbeidshest i bedriften, en maskin som krever lite tilsyn og samtidig har stor kapasitet. En interessant side er at den gir så god ripefasthet at vi i de fleste tilfeller kan spare lamineringsarbeidet, og dermed både tidsbruk og råvarer. Ny teknologi åpner alltid for nye forretningsmuligheter, så det blir spennende tider fremover, sier Tom Richard samtidig som Canons teknikerne legger siste hånd på monteringsarbeidet.

Investering for fremtiden
Også grunnlegger og ubestridt ”nestor” i bedriften, Lars Hermansen, ser at dette er en investering som trygger fremtiden for Lys Idé. – Den som investerer i forkant av konkurrentene, drar også nytte av de fordelene som teknologien gir. Vi har kravstore kunder som forventer høy kvalitet og leveringsevne, og med nyeste Canon-teknologi får neste generasjon i bedriften god styrefart for skuta, sier Lars Hermansen, som understreker at han fremdeles blir å finne i bedriften daglig. – Det blir jo ikke mindre artig å arbeide nå som vi har splitter nytt produksjonsutstyr, sier den grafiske veteranen fornøyd.

Siste nytt

Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

I mai 2024 begjærte daværende HBO Nova Print i Haugesund seg konkurs. Noen dager senere kom Ålgård Offset inn som ny majoritetseier, og selskapet endret navn til HBO Grafisk. Et drøyt år etter ser det mye lysere ut.
HBO Grafisk Grethe Nygaard
Ett år etter konkursen: HBO Grafisk har snudd minus til pluss

Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Ricoh lanserer en oppgradering av Ricoh Pro C5400 som skal kombinere høyere kapasitet og forbedret driftseffektivitet med økt brukervennlighet. Serien er utviklet for å møte de varierte behovene til både kommersielle trykkerier og bedriftskunder.
RICOH_ProC5400
Produksjonsskrivere med forbedret ytelse og brukervennlighet

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Les videre

Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Den svenske forhandleren NI Solutions deltok på vårens Sign, Print & Promotion-messe for å bli bedre kjent med det norske markedet. I porteføljen sin har de to relativt nye varemerker innen storformat.
Flora 2 ver 2
Stor interesse for Floras oppgraderte planskriver

Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Tallinn blir den første europeiske hovedstaden som forbyr PVC-reklame i det offentlige rom utendørs.
tallinn-584127_1280
Europeisk hovedstad forbyr PVC-reklame

Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Merkur Grafisk har inngått avtale med Ricoh Norge om investering i tre Ricoh Pro C9500-produksjonspresser. Anskaffelsen er et strategisk grep for å modernisere produksjonslinjen og samtidig styrke selskapets miljøprofil.
Merkur Shake hands (1)
Merkur Grafisk investerer i tre Ricoh-presser

Heidelberg inngår samarbeid med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeres med nytt samarbeid med Manroland og åpning av verdens største Print Media Center.
H175_01
Heidelberg inngår samarbeid med Manroland