Merkur Grafisk med tunge investeringer

PUBLISERT: 14 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars
Merkur Grafisk tar nye steg i teknologikampen.

Merkur Grafisk posisjonerer seg sterkt i bransjen med to fremtidsrettede investeringer til en verdi av 25 millioner kroner. Norges råeste CtP-linje og en supereffektiv Heidelberg Speedmaster SX102 8-farger vil være driftsklare i september. Dette er Norges første «push to stop»-maskin og Merkur Grafisk er dermed rustet for å håndtere et betraktelig høyere trykkevolum med større effektivitet og bedre lønnsomhet.

Merkur Grafisk holder til i Oslo, og har 45 ansatte. I 2018 forventer de en omsetning på 105 millioner kroner. De har kunder i alle størrelser, og leverer varer og tjenester i hele Europa. Med oppkjøpet av Grøset Trykk i februar 2018, fulgte et betydelig volum av trykksaker, og dermed et behov for mer effektiv drift i trykkeriet. En nyinvestering i form av en Speedmaster SX 102 ble svaret. Med denne maskinen og tilsvarende SX 102 fra 2014, går Merkur Grafisk i front med ny og moderne bransjeteknologi. Speedmaster SX 102 er en pålitelig trykkmaskin med stor kapasitet, som muliggjør raske jobbytter og høy toppfart med optimal kvalitet.

Merkur Grafisk har også investert i en topp moderne, helautomatisk og miljøvennlig plategate; Fuji Luxel CtP med produksjonskapasitet på 70 plater per time. Det skal være markedets raskeste plategate. Denne plategaten vil erstatte et av firmaets eksisterende CtP-anlegg fra 2008. Med denne løsningen på plass, blir Merkur det siviltrykkeriet med høyest samlet kapasitet på plateproduksjon i Norge. Totalt 140 plater pr. time, som tilsvarer 17 åttefargers innlegg pr. time. Totalt utgjør disse investeringene i overkant av 25 mill. kroner for Merkur.

Kjetil Sjøeng

– Med dette kan våre to trykkmaskiner i 72*102 format levere 28.000 trykkark pr. time og avdelingen kan totalt levere 43.000 trykkark pr. time, sier Kjetil Sjøeng, daglig leder i Merkur Grafisk. – I tillegg til høy toppfart, gjør vi komplett jobbskifte på ca. tre minutter inkludert plateskift, register og fargekontroll. Dette gir oss en enorm fleksibilitet til å kunne levere små og store opplag trykket på papir og kartong med topp kvalitet over tid, mener Sjøeng.

Stort volum krever stor kapasitet
Med et så stort volum og fokus på å opprettholde god fleksibilitet, må produksjonslogistikken være optimal og manuelle prosesser være minimal. Derfor har Merkur Grafisk også fått på plass markedets raskeste APL (Auto Pallet Loader) levert av Fuji/Luth Gruppen. Denne gjør det mulig å lade CtP anlegget med opptil 1.200 plater på en pall i én håndtering. Ferdig produserte plater vil så gå direkte inn i en platebukklinje fra Brew Solution & Technology, som klargjør platene for trykkmaskinen og fjerner ytterligere manuelle inngrep.
Med disse investeringene viderefører Merkur Grafisk strategien med å holde seg i front av markedsutviklingen ved å investere i moderne teknologi.

– Disse investeringene viser vår tydelige satsning på å effektivisere trykkeriet og å posisjonere oss sterkt for fremtiden, sier en fornøyd Kjetil Sjøeng. – Med den nyeste og beste teknologien som finnes får vi økt effektivitet, fleksibilitet og ikke minst enda bedre kvalitet på produktene vi leverer – et stort konkurransefortrinn. Hos oss finnes det ingen begrensninger, kun et hav av muligheter på papir, kartong og digitale flater, avslutter Sjøeng.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324