Trykkplater opp i pris

PUBLISERT: 14 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars
Den stigende prisen på aluminium er årsaken til at trykkplatene blir dyrere

Både Agfa Graphics og Kodak kunngjør prisforhøyelser på sine offsetplater. Årsaken er prisen på aluminium, som når nye høyder.

Agfa Graphics Kunngjør prisforhøyelser på sine offsettrykkplater. Globalt vil prisen forhøyes med rundt 10 prosent. Det kan forekomme visse prisforskjeller avhegig av regioner, markeder og avtaler. Prisforhøyelsene kommer til å innføres straks.

– Stigende priser på aluminium, den største kostnadskomponenten i en trykkplate, er den fremste årsaken til denne beslutningen, sier Stefaan Vanhooren, administrerende direktør for Agfa Graphics som også legger til at den økte reelle gjenvinningsverdien for forbrukerne gjør at den annonserte prisforhøyelsen ikke nødvendigvis kommer til å innebære større kostnader for foretakets kunder.

Tidligere har også Kodak kunngjort at prisen på aluminium har økt dramatisk de siste månedene og at de høyner prisen på sine offsetplater globalt med opp til 9 prosent. De nærmeste ukene kommer de nye prisene til å kommuniseres ut til kunder og forhandlere.

John O’Grady, sjef for Kodaks forretningsområde Print systems division:

– Når aluminiumprisene nå har nådd høyder som vi ikke har sett på flere år har det blitt nødvendig å innlede en prisøkning på trykkplater. Til tross for at Kodak har arbeidet flittig for å redusere sine egne kostnader for å minske aluminiumets påvirkning, og samtidig arbeidet for å holde våre varemerkeløfter som leverandør av kvalitetsplater til industrien, så har differansen blitt for stor for at vi skal kunne klare å holde prisen nede.

Les videre

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

Siste nytt

Messe-titt: DTF-bølgen rullet inn

Siden DTF-teknologien (direct-to-film) ble lansert for noen år siden, har det gått rake veien oppover. På Sign, Print & Promotion var det flere utstillere som viste såvel DTF-printere som transferproduksjon.
DTF kollage

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3