Trykkplater opp i pris

Den stigende prisen på aluminium er årsaken til at trykkplatene blir dyrere

Både Agfa Graphics og Kodak kunngjør prisforhøyelser på sine offsetplater. Årsaken er prisen på aluminium, som når nye høyder.

Agfa Graphics Kunngjør prisforhøyelser på sine offsettrykkplater. Globalt vil prisen forhøyes med rundt 10 prosent. Det kan forekomme visse prisforskjeller avhegig av regioner, markeder og avtaler. Prisforhøyelsene kommer til å innføres straks.

– Stigende priser på aluminium, den største kostnadskomponenten i en trykkplate, er den fremste årsaken til denne beslutningen, sier Stefaan Vanhooren, administrerende direktør for Agfa Graphics som også legger til at den økte reelle gjenvinningsverdien for forbrukerne gjør at den annonserte prisforhøyelsen ikke nødvendigvis kommer til å innebære større kostnader for foretakets kunder.

Tidligere har også Kodak kunngjort at prisen på aluminium har økt dramatisk de siste månedene og at de høyner prisen på sine offsetplater globalt med opp til 9 prosent. De nærmeste ukene kommer de nye prisene til å kommuniseres ut til kunder og forhandlere.

John O’Grady, sjef for Kodaks forretningsområde Print systems division:

– Når aluminiumprisene nå har nådd høyder som vi ikke har sett på flere år har det blitt nødvendig å innlede en prisøkning på trykkplater. Til tross for at Kodak har arbeidet flittig for å redusere sine egne kostnader for å minske aluminiumets påvirkning, og samtidig arbeidet for å holde våre varemerkeløfter som leverandør av kvalitetsplater til industrien, så har differansen blitt for stor for at vi skal kunne klare å holde prisen nede.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Roland DG melder seg på markedet for DTG-print

Roland DG Corporation lanserer VersaSTUDIO BT-12, som er deres første DTG-printer (direct-to-garment, direkte-på-tøyet) til print direkte på bomullsbaserte produkter. Printeren er kompakt og dermed plasseringsvennlig, og ferdiggjøringsenheten kan stables med printeren. Produsenten ser for seg en rekke kundegrupper for den nye maskinen.

Publisert av: