Trykkplater opp i pris

PUBLISERT: 14 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars
Den stigende prisen på aluminium er årsaken til at trykkplatene blir dyrere

Både Agfa Graphics og Kodak kunngjør prisforhøyelser på sine offsetplater. Årsaken er prisen på aluminium, som når nye høyder.

Agfa Graphics Kunngjør prisforhøyelser på sine offsettrykkplater. Globalt vil prisen forhøyes med rundt 10 prosent. Det kan forekomme visse prisforskjeller avhegig av regioner, markeder og avtaler. Prisforhøyelsene kommer til å innføres straks.

– Stigende priser på aluminium, den største kostnadskomponenten i en trykkplate, er den fremste årsaken til denne beslutningen, sier Stefaan Vanhooren, administrerende direktør for Agfa Graphics som også legger til at den økte reelle gjenvinningsverdien for forbrukerne gjør at den annonserte prisforhøyelsen ikke nødvendigvis kommer til å innebære større kostnader for foretakets kunder.

Tidligere har også Kodak kunngjort at prisen på aluminium har økt dramatisk de siste månedene og at de høyner prisen på sine offsetplater globalt med opp til 9 prosent. De nærmeste ukene kommer de nye prisene til å kommuniseres ut til kunder og forhandlere.

John O’Grady, sjef for Kodaks forretningsområde Print systems division:

– Når aluminiumprisene nå har nådd høyder som vi ikke har sett på flere år har det blitt nødvendig å innlede en prisøkning på trykkplater. Til tross for at Kodak har arbeidet flittig for å redusere sine egne kostnader for å minske aluminiumets påvirkning, og samtidig arbeidet for å holde våre varemerkeløfter som leverandør av kvalitetsplater til industrien, så har differansen blitt for stor for at vi skal kunne klare å holde prisen nede.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324