Stibo Complete kjøper GigantPrint

PUBLISERT: 19 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars

GigantPrint i Norrköping i Sverige er kjøpt opp av danskeide Stibo Complete. GigantPrint er markedsleder i Sverige innenfor utvikling og produksjon av grafisk materiale til å fremme salg i butikker og til events – såkalte «point of sales» løsninger til kunder i Skandinavia.

Søren Henriksen, direktør i Stibo Complete

– Vi kjøper GigantPrint fordi det er snakk om en spennende virksomhet med stort potensial for utvikling, forklarer Søren Henriksen, direktør i Stibo Complete. – Kjøpet av GigantPrint er en markering av et viktig strategisk skritt i utvidelsen av forretningsområdet vårt. Vi utvider vår grafiske virksomhet fra primært å ha vært en stor industriell spiller til å bli et grafisk supermarked. Med dette oppfyller vi kundenes behov for «one stop» shopping, mener Henriksen. – GigantPrint har 75 ansatte, en omsetning på 140 millioner svenske kroner og har stor kunnskap innenfor dette forretningsområdet. Alle de ansatte er lidenskapelig opptatt av arbeidet med å utvikle sterke og effektive løsninger for kundene. Derfor er det helt naturlig at ledelsen og samtlige ansatte fortsetter uforandret under oss som ny eier. Kjøpet er en styrking av vår posisjon i Sverige, der vi for to år siden kjøpte Sörmlands Grafiska. GigantPrint passer perfekt inn i vekstplanene våre, sier Henriksen.

– Vi kunne ikke ha ønsket oss en sterkere fremtidig eier enn Stibo-konsernet, som har vært i trykkeribransjen i 200 år og har stått i spissen for en konsolidering av bransjen, sier Esa Mäntynen fra GigantPrint. – Det er snakk om en svært god match, da våre forretningsområder og kunder supplerer hverandre på aller beste måte. Med Stibo Complete som eier blir våre ekspansjonsplaner i Skandinavia fremskyndet. Markedet for point of sales-løsninger er stort og voksende, og vi vil arbeide målrettet for å opprettholde vår lederposisjon gjennom løpende investeringer i konkurransedyktige setups, samt oppkjøp når det dukker opp interessante muligheter, avslutter Mäntynen.

– Vi har vært i trykkeribransjen i over 200 år, og der vil vi også være de neste 200 årene, sier Søren Henriksen. – Derfor deltar vi aktivt i konsolideringen i den grafiske bransjen, som lider under overkapasitet og tøff priskonkurransen. Kundene ønsker å kjøpe hele løsninger, ikke bare trykksaker, og her passer GigantPrint perfekt inn. Med kjøpet av GigantPrint styrker vi oss for fremtiden, og vi bygger oppunder vårt forretningsmessige fundament så vi også videre skal ha de nødvendige musklene til å spille en viktig rolle i konsolideringen av en bransje i kraftig endring, avslutter Søren Henriksen.

Siste nytt

Ny beskyttelsesfilm for frontruter: "Utrolig stort marked"

Hexis bestselgende lakkbeskyttelsesfilm Bodyfence kommer med en ny film for å beskytte frontruter.
fukt_9373

HP med nye lateks-maskiner

På ISA Sign Expo 2025  annonserte HP sine nye Latex 730- og HP Latex 830-printerserier, som er selskapets nyeste generasjon av vannbaserte HP Latex-storformat printløsninger.
hp-pixel-desktop

Fujifilm lanserer storformat single-pass løsning på FESPA

Fujifilm er tilbake på FESPA og viser frem sine nyeste løsninger for storformatprinting.
FUJ16_HS3000

Unike prosjekter er drivkraften for Colormaster

Produksjon av en gigantisk melkesjokolade for en TV-produksjon den ene dagen, fotoutskrifter til utstilling den neste og butikkmaterialer den tredje. Hos Oslotrykkeriet Colormaster er ingen dager like.
Colorado 1

Les videre

Ni tips om hva du kan se på Fespa

Fespa i Berlin står for døren og det er alltid spennende å se i hvilken retning leverandørene har valgt for å styre sin utvikling. Sign&Print har plukket ut ni interessante nyheter på årets messe.
Fespa kollage

Durst Group kjøper Callas Software

Med kjøpet baner Durst veien for en åpen trykkeribransje, hvor målet er en mer intelligent og problemfri automatisering mellom maskiner, programvare og printprosesser.
Seggern_Gamper

Omikai Systems kjøpes opp av europeisk leverandør

Omikai Systems leverer skybaserte forretnings- og netthandelssystemer for grafiske designselskaper. Nå kjøpes det svenske selskapet opp av belgiske CERM.
L-R-Jan-Heyse-CEO-at-Cerm-and-Mathias-Erlandsson-CEO-at-Omikai-740x450-1

Bildekavalkade fra Sign, Print & Promotion Del 2

Vi har samlet flere bildeglimt fra Sign, Print & Promotion-messen 2025. Neste messe arrangeres om to år, så sett av 17.-18. mars 2027 i kalenderen allerede nå. Vi sees!
Bildekavalkade