Stibo Complete kjøper GigantPrint

PUBLISERT: 19 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars

GigantPrint i Norrköping i Sverige er kjøpt opp av danskeide Stibo Complete. GigantPrint er markedsleder i Sverige innenfor utvikling og produksjon av grafisk materiale til å fremme salg i butikker og til events – såkalte «point of sales» løsninger til kunder i Skandinavia.

Søren Henriksen, direktør i Stibo Complete

– Vi kjøper GigantPrint fordi det er snakk om en spennende virksomhet med stort potensial for utvikling, forklarer Søren Henriksen, direktør i Stibo Complete. – Kjøpet av GigantPrint er en markering av et viktig strategisk skritt i utvidelsen av forretningsområdet vårt. Vi utvider vår grafiske virksomhet fra primært å ha vært en stor industriell spiller til å bli et grafisk supermarked. Med dette oppfyller vi kundenes behov for «one stop» shopping, mener Henriksen. – GigantPrint har 75 ansatte, en omsetning på 140 millioner svenske kroner og har stor kunnskap innenfor dette forretningsområdet. Alle de ansatte er lidenskapelig opptatt av arbeidet med å utvikle sterke og effektive løsninger for kundene. Derfor er det helt naturlig at ledelsen og samtlige ansatte fortsetter uforandret under oss som ny eier. Kjøpet er en styrking av vår posisjon i Sverige, der vi for to år siden kjøpte Sörmlands Grafiska. GigantPrint passer perfekt inn i vekstplanene våre, sier Henriksen.

– Vi kunne ikke ha ønsket oss en sterkere fremtidig eier enn Stibo-konsernet, som har vært i trykkeribransjen i 200 år og har stått i spissen for en konsolidering av bransjen, sier Esa Mäntynen fra GigantPrint. – Det er snakk om en svært god match, da våre forretningsområder og kunder supplerer hverandre på aller beste måte. Med Stibo Complete som eier blir våre ekspansjonsplaner i Skandinavia fremskyndet. Markedet for point of sales-løsninger er stort og voksende, og vi vil arbeide målrettet for å opprettholde vår lederposisjon gjennom løpende investeringer i konkurransedyktige setups, samt oppkjøp når det dukker opp interessante muligheter, avslutter Mäntynen.

– Vi har vært i trykkeribransjen i over 200 år, og der vil vi også være de neste 200 årene, sier Søren Henriksen. – Derfor deltar vi aktivt i konsolideringen i den grafiske bransjen, som lider under overkapasitet og tøff priskonkurransen. Kundene ønsker å kjøpe hele løsninger, ikke bare trykksaker, og her passer GigantPrint perfekt inn. Med kjøpet av GigantPrint styrker vi oss for fremtiden, og vi bygger oppunder vårt forretningsmessige fundament så vi også videre skal ha de nødvendige musklene til å spille en viktig rolle i konsolideringen av en bransje i kraftig endring, avslutter Søren Henriksen.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324