Nye muligheter innen etikettmarkedet

PUBLISERT: 20 juni 2018
OPPDATERT: 20 juni
Etikettdag hos Konica Minolta

Torsdag 7. juni gjennomførte Konica Minolta et kundeseminer med fokus på nye muligheter i etikettmarkedet. Dette er et relativt nytt satsingsområde for selskapet og første gang Konica Minolta Norge arrangerer et kundearrangement med dette temaet.

Digital etikettproduksjon, – et vekstområde
Midlertidig strømbrudd og hetebølge i Oslo stoppet ikke deltakere fra å komme på Konica Minoltas etikettseminar i Nydalen en varm sommerdag i juni. Digitaltrykk som produksjonsform av etiketter er fremdeles i en tidlig fase i Norge, hvor tradisjonelt flexotrykk fremdeles er dominerende. De fremmøtte fikk høre Michael Bach Nielsen fra Medit Consult presentere hvilke muligheter som ligger i etikkmarkedet for tradisjonelle trykkerier. Hvorfor etikett kan være mer interessant enn tradisjonell trykksakproduksjon? Hvilke kunde- og produkttyper finnes innen etikett? Hva påvirker etterspørselen?

Hva kreves det av kompetanse internt? Dette var noen av spørsmålene som ble forsøkt besvart. Bach Nilsen mener blant annet at langsiktige kontrakter og gode marginer på produksjon bør lokke tradisjonelle trykkerier til etikettmarkedet.

En annen foredragsholder, Morten Toksværd fra Grafisk Maskinfabrikk, fokuserte på viktigheten med etterbehandling i etikettproduksjon. Han presenterte funksjonelle og gode løsninger for utstansing, lakk, foliering og andre spesialeffekter som er nødvendig for oppnå et profesjonelt sluttresultat.

Ny etikettprinter fra Konica Minolta
På seminaret fikk deltakerne informasjon om Konica Minoltas nyeste etikettprinter; AccurioLabel 190. Salgssjef for produksjonsprint, Roger Wiig i Konica Minolta, mener selskapet kan hjelpe kunder inn i nye markeder med sin nye etikettprinter. – Med over 25 installasjoner i Europa så langt i 2018, viser dette at vi har truffet mellomvolum-segmentet for etikettprint med denne modellen svært godt, sa Wiig.

AccurioLabel 190 vil bli vist på Sign, Print & Pack i september.

Du kan også lese mer om etikettprint-maskinen her.

Les videre

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Kodak viser verdens hurtigste inkjetpresse

For første gang vil Kodak vise frem verdens raskeste rullbaserte 4-farge inkjetpresse i Europa. Dette vil finne sted på Hunkeler Innovation Days 2025, som arrangeres i Luzern fra 24.–27. februar.
kodak-prosper-7000-turbo

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222