
Torsdag 7. juni gjennomførte Konica Minolta et kundeseminer med fokus på nye muligheter i etikettmarkedet. Dette er et relativt nytt satsingsområde for selskapet og første gang Konica Minolta Norge arrangerer et kundearrangement med dette temaet.
Digital etikettproduksjon, – et vekstområde
Midlertidig strømbrudd og hetebølge i Oslo stoppet ikke deltakere fra å komme på Konica Minoltas etikettseminar i Nydalen en varm sommerdag i juni. Digitaltrykk som produksjonsform av etiketter er fremdeles i en tidlig fase i Norge, hvor tradisjonelt flexotrykk fremdeles er dominerende. De fremmøtte fikk høre Michael Bach Nielsen fra Medit Consult presentere hvilke muligheter som ligger i etikkmarkedet for tradisjonelle trykkerier. Hvorfor etikett kan være mer interessant enn tradisjonell trykksakproduksjon? Hvilke kunde- og produkttyper finnes innen etikett? Hva påvirker etterspørselen?
Hva kreves det av kompetanse internt? Dette var noen av spørsmålene som ble forsøkt besvart. Bach Nilsen mener blant annet at langsiktige kontrakter og gode marginer på produksjon bør lokke tradisjonelle trykkerier til etikettmarkedet.
En annen foredragsholder, Morten Toksværd fra Grafisk Maskinfabrikk, fokuserte på viktigheten med etterbehandling i etikettproduksjon. Han presenterte funksjonelle og gode løsninger for utstansing, lakk, foliering og andre spesialeffekter som er nødvendig for oppnå et profesjonelt sluttresultat.
Ny etikettprinter fra Konica Minolta
På seminaret fikk deltakerne informasjon om Konica Minoltas nyeste etikettprinter; AccurioLabel 190. Salgssjef for produksjonsprint, Roger Wiig i Konica Minolta, mener selskapet kan hjelpe kunder inn i nye markeder med sin nye etikettprinter. – Med over 25 installasjoner i Europa så langt i 2018, viser dette at vi har truffet mellomvolum-segmentet for etikettprint med denne modellen svært godt, sa Wiig.
AccurioLabel 190 vil bli vist på Sign, Print & Pack i september.