En kvart million klimanøytrale trykkbestillinger

PUBLISERT: 28 juni 2018
OPPDATERT: 21 mars

E-handeltrykkeriet Onlineprinters har nådd en betydningsfull milepæl – en kvart million klimanøytrale trykkoppdrag. Klimakompensasjonen oppgis til 7 900 tonn karbondioksyd siden 2013.

Onlineprinters adm dir Michael Fries.

Nettrykkeriet Onlineprinters har nådd en betydningsfull milepæl – en kvart million klimanøytrale trykkoppdrag. Når kundene bestiller fra Onlinetrykkeriet velger de også å støtte trykkerikjempens miljøprosjekt for kompensering av alle CO2-utslipp som oppstår i produksjonen av trykksaker. Prosjektet ble innført i 2013, og totalt har de lykkes å klimakompensere 7 900 tonn karbondioksyd. Det tilsvarer den mengden CO2 som en personbil slipper ut om den kjører rundt på alle veiene rundt om i verden: nesten 32 millioner kilometer. Antallet ordre, 250 000 stykker, er sensasjonelt, sier Onlineprinters adm. dir. Michael Fries.

– Det viser at våre kunder vil handle holdbart og at Onlineprinters driver miljøarbeidet fremover. Spesielt i forretningsmodellen onlinetrykk kan trykt reklamemateriell produseres på en ressursbesparende måte takket være ordreinngangen, ettersom maskinene kan utnyttes mer effektivt. Til tross for dette kan man ikke helt unngå utslipp av karbondioksyd. Derfor kan kundene når de gjør bestillingen i vår nettbutikk gjennom et bidrag på mindre enn en prosent av innkjøpsprisen, velge å kompensere for utslippet. Du velger et ønskeprosjekt med miljøtiltak som planting av ny skog i nedfelte skogsområder eller utbygging av fornybar energi.

I samarbeid med ClimatePartner blir det opprettet en id og en QR-kode ved en bestilling av trykkproduktet. Med disse kan også sluttkunden få informasjon om sin ordre.

– Vi stiller våre it-løsninger til disposisjon for nesten 1000 trykkerier i Europa. Siden 2013 har CO2-utslipp for betydlig mer enn en million oppdrag blitt kompensert for gjennom klimatiltaksprosjekter. Onlineprinters står for 25 prosent av alle klimanøytrale oppdrag og er dermed en ledestjerne i bransjen, sier Moritz Lehmkuhl, adm dir for ClimatePartner.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324