Milepæl for Elopak

PUBLISERT: 28 juni 2018
OPPDATERT: 28 juni

Elopak passerer milliardgrensen med sine helt fornybare emballasjer for væskekartong.

Marianne Groven, midlertidig miljøsjef for Elopak.

I 2014 lanserte Elopak drikkeemballasjer med biopolyeten (PE). Selskapet skriver i en pressemelding at de nå er den første produsenten som har levert over en milliard slike 100% fornybare kartonger. Pappmaterialet de benytter kommer fra FCS-sertifiserte skoger i Norden. Og i 2017 gikk selskapet et skritt lenger og byttet ut leverandørbasen for å få inn to nye råvarer til å lage PE av. Den ene er tallolje som er et restprodukt fra papirmasse og papirproduksjon. Den andre er sukkerrør fra Brasil.

Marianne Groven, midlertidig miljøsjef for Elopak sier at det å nå en milliard fornybare emballasjer er en viktig milepæl for Elopak og et utmerket bidrag til å minske bruken av fossile ressurser.

– Som et stort globalt emballasjeselskap er det vårt ansvar å fortsette å utvikle vårt fornybare tilbud og minske vårt karbondioksydavtrykk.

Les videre

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Nå kan tykkere materialer kjøres i Ricoh Pro C9500

Ricoh utvider mulighetene til sin Pro C9500 digitalpresse. Maskinen har fått en ny tjeneste som gjør det mulig å trykke tykkere materialer enn tidligere, som for eksempel diverse emballasje.
pr19021_Erwin-Busselot-768x513

Skap konkurransefortrinn med trykket emballasje

Digitaltrykk utgjør i dag en liten andel av det globale markedet for emballasjeproduksjon, men teknologien har et enormt potensial og byr på mange muligheter for trykkerier og grafiske produsenter som ønsker å utvide produkttilbudet sitt med nye og spennende emballasjeprodukter.
blegen

Ny teknikk for fleksibelt trykk på netthandelsemballasje

Sealed Air har lansert et nytt on-demand-trykksystem som leverer tilpasset sen-fase-utskrift på sekundær- og transportemballasje.
BeautyBoxIpack2x

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222