Kodak vil trekke seg ut av flekso-markedet

PUBLISERT: 16 august 2018
OPPDATERT: 21 mars

Kodak har lagt ut sin Flexographic Packaging Division for salg. Inntektene vil først bli brukt til å tilbakebetale utestående gjeld. Fremover vil Kodak vil fokusere på SONORA miljøvennlige trykkplater, enterprise inkjet, programvare for arbeidsflyt og å lisensiere ut sine patenter.

Kodaks Flexographic Packaging Division (FPD) produserer og markedsfører FLEXCEL NX-systemet som består av trykkplater, forbruksstoffer og relaterte tjenester. I de siste tolv månedene har FPD hatt en omsetning på 150 millioner dollar. I denne perioden har FPD vist en sterk vekst og har opnådd en stigning i omsetningen på 9 prosent og 18 prosent på overskuddet (EBITDA). FPD beskjeftiger i øyeblikket ca. 300 personer.

– Vi opplever en sterk interesse for salgsprospektet: Flexographic Packaging Division. FPD har vært en sterk aktør på markedet de siste fem årene og har blitt en viktig aktør i bransjen. Denne forretningen er et glimrende eksempel på at Kodak kan bringe ”disruptive innovation” på markedet. Kodak har løpende vurderet salgsmuligheter de siste årene, og vi mener at dette er det riktige tidspunktet å selge dette verdifulle aktiva på, sier Jeff Clarke, adm. direktør for Kodak.

– Etter denne transaksjonen vil Kodaks forbedrede kapitalstruktur gi oss mulighet til å øke vårt fokus på etablerte vekstmotorer, mens vi fortsetter med å investere i og levere løsninger til de kommersielle trykkeriene og andre industrier, sier Clarke.

Kodak meldte også at de har inngått en ikke-bindende hensiktserklæring om et lån på 400 millioner dollar over de neste 18 månedene med en långiver som ville refinansiere den eksisterende gjelden. Dette vil gjøre det mulig for selskapet å gjennomføre salget av ​​FPD på den mest optimale måte for å oppnå maksimal verdi for aksjonærene. Dette lånet vil tilbakebetales straks handelen er gjennomført.

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

BK onCode AS, et teknologiselskap med base i Trondheim og en del av BK-konsernet, har kjøpt svenske arifiQ Development som er kjent for sitt avanserte kalkyle- og produksjonssystem rettet mot den grafiske bransjen.
BK fasad
BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

Durst styrker nærværet i Norden

Durst Group overtar Molanders Sign & Display. Selskapet endrer navn til Durst Nordic og har ansatt en ny administrerende direktør for å erstatte Hans Molander som går av med pensjon.
Img
Durst styrker nærværet i Norden