Kodak har lagt ut sin Flexographic Packaging Division for salg. Inntektene vil først bli brukt til å tilbakebetale utestående gjeld. Fremover vil Kodak vil fokusere på SONORA miljøvennlige trykkplater, enterprise inkjet, programvare for arbeidsflyt og å lisensiere ut sine patenter.
Kodaks Flexographic Packaging Division (FPD) produserer og markedsfører FLEXCEL NX-systemet som består av trykkplater, forbruksstoffer og relaterte tjenester. I de siste tolv månedene har FPD hatt en omsetning på 150 millioner dollar. I denne perioden har FPD vist en sterk vekst og har opnådd en stigning i omsetningen på 9 prosent og 18 prosent på overskuddet (EBITDA). FPD beskjeftiger i øyeblikket ca. 300 personer.
– Vi opplever en sterk interesse for salgsprospektet: Flexographic Packaging Division. FPD har vært en sterk aktør på markedet de siste fem årene og har blitt en viktig aktør i bransjen. Denne forretningen er et glimrende eksempel på at Kodak kan bringe ”disruptive innovation” på markedet. Kodak har løpende vurderet salgsmuligheter de siste årene, og vi mener at dette er det riktige tidspunktet å selge dette verdifulle aktiva på, sier Jeff Clarke, adm. direktør for Kodak.
– Etter denne transaksjonen vil Kodaks forbedrede kapitalstruktur gi oss mulighet til å øke vårt fokus på etablerte vekstmotorer, mens vi fortsetter med å investere i og levere løsninger til de kommersielle trykkeriene og andre industrier, sier Clarke.
Kodak meldte også at de har inngått en ikke-bindende hensiktserklæring om et lån på 400 millioner dollar over de neste 18 månedene med en långiver som ville refinansiere den eksisterende gjelden. Dette vil gjøre det mulig for selskapet å gjennomføre salget av FPD på den mest optimale måte for å oppnå maksimal verdi for aksjonærene. Dette lånet vil tilbakebetales straks handelen er gjennomført.