Bransjesjef med gode ambisjoner

PUBLISERT: 23 august 2018
OPPDATERT: 21 mars

Kari Rømcke tok over roret som bransjesjef for Grafisk bransjeforening i Norsk Industri ved årsskiftet.
19. september skal hun innlede på Sign, Print & Pack- messen om status og utviklingstrekk for grafisk bransje.

Hun er langt fra et ubeskrevet blad. I mer enn 20 år har hun arbeidet for flere bransjer i Norsk Industri. I tillegg til grafisk har hun også bransjeansvar for tekoindustrien og støperibransjen. De siste årene har hun også vært engasjert i utviklingen av et veikart for ferdigvareindustrien som grafiske bedrifter er en del av.

– Jeg har hele tiden vært opptatt av innovasjon, kompetanseutvikling og nettverksbygging mellom medlemmer i bransjeforeningene. Det er også områder som har høy prioritet i grafisk bransjeforening. Målet er å bidra til økt konkurransekraft, verdiskapende samarbeid og finne retninger som skaper vekst. Det står bra til i grafisk bransje, men utviklingen går fort og det er viktig å følge med på utviklingen i markedene og i den grafiske industrien internasjonalt, sier Kari Rømcke. Hjemmemarkedet er veldig viktig for bedriftene, men eksportutvikling er noe bedriftene ønsker å se nærmere på.
Kari peker på vekstmuligheter blant annet innenfor etikett og emballasje, samt felles utfordringer innen kompetanseutvikling i bedriftene og fortsatt effektivisering av alle ledd i bedriftene.

Medlemmene av Grafisk bransjeforening har på mange områder de samme utfordringene og behovene som resten av ferdigvareindustrien. For at bedriftene skal være konkurransedyktige, er det vesentlig at det legges til rette for oppbygging av kapital som gjør bedriftene i stand til å investere i moderne, effektivt utstyr. Digitalisering, automatisering og bruk av ny teknologi er svært kostbart.

Økte avskrivningssatser vil hjelpe og spesielt viktig for de mange familieeide bedriftene er det at formuesskatten på arbeidende kapital blir fjernet. Dette er en skatt som rammer norske, familieeide bedrifter hardt, spesielt når bedriften har et år med dårlige resultater.

-Jeg synes det er interessant å jobbe for familieeide bedrifter. Mange av våre medlemsbedrifter er et resultat av generasjoners innsats og omstillingsvilje, de tenker ofte svært langsiktig.
Hun forteller at de første månedene som bransjesjef for Grafisk bransjeforening har vært en spennende reise.
– Det er sjelden jeg opplever så høyt aktivitetsnivå og så mye engasjement. Vi i bransjeforeningens administrasjon skal være aktive støttespillere og bidra til våre medlemmers muligheter til verdiskapning. Vi skal hele tiden arbeide for de beste rammebetingelsene og gode handlingsrom. For å ha en sterk stemme er det viktig å arbeide sammen med andre bransjer i Norsk Industri, men vi ønsker også å gjøre grafisk bransje mer synlig. Vi skal vise at vi kan by på attraktive arbeidsmuligheter for unge mennesker og vi skal fortelle våre omgivelser hvor viktig vår bransje er for våre kunder og samfunnet, sier Kari.

Kari Rømcke er utdannet blant annet som bedriftsøkonom og sivilingeniør innen metallurgi, og har før hun kom til Teknologibedriftenes Landsforening og Norsk Industri arbeidet for Veritas i Bergen.

Les videre

Print.com investerer for sterk internasjonal posisjon

Print.Group, holdingselskapet bak den europeiske printplattformen Print.com, har kjøpt opp trykkeriet Simian. Oppkjøpet inkluderer salgsplattformene Reclameland, Flyerzone og Drukland samt Simians 23.000 kvadratmeter store produksjonsanlegg nær Groningen i Nederland.
MarcoAarnink-WouterHaan-2

Danish Connection presenterer banebrytende trykksaker

Et fast og forfriskende innslag på våre Sign, Print & Promotion-messer er fargerike Janne Høgshøj fra Danish Connection, som kommer med en utstilling med trykksaker som skal inspirere både trykkerier og kreative sjeler til det som er mulig. Men noen besøkende vet kanskje ikke hvem Janne Høgshøj er og hva Danish Connection står for, så vi snakket med Janne for å finne ut mer. 
Janne-DC

Printere og varmepresser i aksjon på messen

Kreatek tilbyr DTF-printere, UV-printere, broderimaskiner, varmepresser og tekstiltrykk-løsninger for både små og store produksjoner. Litt av dette viser de på Sign, Print & Promotion.
Kreatek

NI Solutions viser fremtidens trykkproduksjon

Svenske NI Solutions retter seg mot en bred kundekrets i grafisk bransje, deriblant storformatprodusenter, trykkerier, prepressavdelinger, emballasje- og etikettprodusenter.
NI 1 w

Siste nytt

Sign, Print & Promotion bildekavalkade

Her er noen bildeglimt fra dag 2 på Sign, Print & Promotion-messen 2025.
frontimage

Plockmatic sparket i gang messen med et salg

Ålesundsbedriften Kortshop inngikk avtale på en maskin før Sign, Print & Promotion knapt hadde åpnet dørene. En skjæremaskin fra Mohr, solgt av Plockmatic, skal effektivisere produksjonen.
Plockmatic 1

Den første "Mystery Wrap"-vinneren kåret

Spandex lovet å utfordre deltakerne grundig i sin kreative folieringskonkurranse under Sign, Print & Promotion. Det løftet holdt de med glans.
Wrap 3

Inkjet i høye hastigheter er fremtiden for Ricoh

Arkbasert toner er fortsatt et viktig segment for Ricoh, men det er innenfor inkjet det er et reelt potensial for både utvikling og vekst. Dette sier Eef de Ridder, visepresident for Ricoh Europes grafiske kommunikasjonssegment, i et intervju med Sign&Print.
Ricoh-Eef-2