
Tre Kodak trykkpresser står i full produksjon. Den ene er av den aller nyeste versjonen, Nexfinity, som har en kapasitet som er høyere enn de andre to til sammen. Og da betraktes likevel de gamle som ekte arbeidshester.
Foruten produktiviteten så har kvaliteten kunnet løftes ytterligere et hakk, gjennom en oppløsning på 1200 dpi, der hvert punkt kan adresseres med 256 ulike gråskalaer. Dessuten trykkes det både med svart og grått, slik at alle nyanser – som allerede var veldig gode fra før – nå fremstår så bra at man lengter etter neste gråværsdag.
Jeg har reist til Groningen i Holland for å besøke 30 år gamle Fotofabriek. Det er her at en del av Europas fotobokproduksjon pågår. 120 personer er engasjerte og omsetningen er 125 millioner kroner.
– Personalet er veldig annerledes sammensatt, om du sammenlikner med et tradisjonelt trykkeri, sier innovatør og administrerende direktør Stephan de Vries. 50 personer arbeider innen marked og it. Vi har en stadig etterspørsel etter flere skreddersydde nettsteder – både nasjonalt og internasjonalt. Og vi har som regel å aldri si nei når vi får en forespørsel, men i stedet gi det en real og åpen behandling. Holdningen er alltid at: «Det er klart vi kan. I hvert fall inntil det motsatte er bevist.»
Allerede i entréen kjenner jeg at jeg har kommet til Holland. Et hundretalls keramiske fliser med bilder på. Man har hatt suksess med at brudepar skal ha sitt bilde som en del av flisleggingen over vasken. Det samme er tilfelle med barnets seier i en fotballcup eller et vakkert bilde som må foreviges.

Jeg titter opp og på veggen bak henger eksempler der det er trykt på aluminium, lerret, tre, akryl og en rekke andre materialer. Re-board er en klar favoritt, som jeg finner overalt i foretaket. Til og med møblene som personalet arbeider ved, er for en stor del bygd opp av kartong og skåret til av de to Zünd-bordene som konstant er i produksjon. Muligheten som de gir for en kreativ finish er noe som flittig benyttes.
– Ellers er det slik at alle de cirka 2000 ordrene vi daglig tar imot, må bestilles på internett og håndteres automatisk. Det er ikke økonomisk rom for å gå inn og gjøre justeringer. Men med årene har vi fått veldig mange standardprodukter, så det er enkelt å finne noe – også for den som har veldig spesielle krav, sier Stephan de Vries, som også forklarer plasseringen av foretaket, i Groningen 20 mil nord for Amsterdam.
– Dette er en universitetsby. Hver fjerde innbygger er student. Blant de øvrige er det mengder av innovatører og høy kompetanse. Vi ser oss som et it-foretak som passer inn i dette miljøet.
– Idéer er det vi lever av og en idé som vi har utviklet er å hver måned oppfordre våre kunder å sende inn månedens fem beste bilder, slik at vi i slutten av året kan lage et album av det. I snitt tar det ellers brukeren fem timer å produsere et fotoalbum. På denne måten blir det en liten stund hver måned.

Fliser er et selvsagt produkt i et hollandsk trykkeri som lager fotobøker.
Noe annet som lokker kunder er at det sitter videokamera i alle maskinene hos Fotofabriek. Ettersom alle jobber har en strekkode så lages det automatisk en film av når akkurat ditt produkt produseres. Sammenlagt lages det 250 000 slike filmer hvert år og de genererer 1,2 millioner besøk på nettstedet, for å kikke på når nettopp deres eget produkt produseres. Og når de likevel er på nettstedet, så blir de kanskje inspirert av en keramisk flis, en tøykasse med barnets bilde på eller får lyst til å skaffe seg fototapet.

Overgangen til nye Nexfinity betyr ikke bare høyere kvalitet, selv om Fotofabriek mener at man hele tiden må etterstrebe ytterligere forbedring av trykkvaliteten. Jeg snakker med Len Christopher, som er produktsjef for de ulike Nexpressene hos Kodak og han forteller at det også er stor økonomisk gevinst i den nyutviklede maskinen, som er utviklet i Kodaks laboratorium i Kiel, nord for Hamburg.
– 46 prosent av trykkostnaden ligger i trykk- og gummiduksylindrene. Tidligere måtte de skiftes ut etter 440 000 trykk. For ett år siden ble dette justert opp til 800 000 gjennom oppgradering av alle Nexpress-maskinene på markedet. For Nexfinity er dette nå økt ytterligere, slik at man nå kan kjøre over 2 millioner trykk før disse sylindrene må byttes ut. Og 2 millioner trykk skal man uten problemer kunne kjøre hver måned.
Len Christopher forteller også at robustheten gjør at disse maskinene velges både av finansselskap og militæret, ettersom kundene der får et kurs og deretter stort sett klarer å vedlikeholde på egen hånd, så vanligvis trengs det aldri besøk av serviceteknikere. En løsning som han også påpeker som veldig interessant i Norden, med våre lange avstander.

