Nederlandske Fotofabriek klarte å løfte kvaliteten enda et hakk

PUBLISERT: 23 august 2018
OPPDATERT: 23 august
Stephan de Vries forteller hvordan den lyse grå fargen har bidratt ytterligere til den høye kvaliteten de allerede tidligere hadde i sine Nexpress maskiner. Med nye Nexfinity kan de gjengi en grå himmel så bra at man lengter etter den.

Tre Kodak trykkpresser står i full produksjon. Den ene er av den aller nyeste versjonen, Nexfinity, som har en kapasitet som er høyere enn de andre to til sammen. Og da betraktes likevel de gamle som ekte arbeidshester.

Foruten produktiviteten så har kvaliteten kunnet løftes ytterligere et hakk, gjennom en oppløsning på 1200 dpi, der hvert punkt kan adresseres med 256 ulike gråskalaer. Dessuten trykkes det både med svart og grått, slik at alle nyanser – som allerede var veldig gode fra før – nå fremstår så bra at man lengter etter neste gråværsdag.

Jeg har reist til Groningen i Holland for å besøke 30 år gamle Fotofabriek. Det er her at en del av Europas fotobokproduksjon pågår. 120 personer er engasjerte og omsetningen er 125 millioner kroner.
– Personalet er veldig annerledes sammensatt, om du sammenlikner med et tradisjonelt trykkeri, sier innovatør og administrerende direktør Stephan de Vries. 50 personer arbeider innen marked og it. Vi har en stadig etterspørsel etter flere skreddersydde nettsteder – både nasjonalt og internasjonalt. Og vi har som regel å aldri si nei når vi får en forespørsel, men i stedet gi det en real og åpen behandling. Holdningen er alltid at: «Det er klart vi kan. I hvert fall inntil det motsatte er bevist.»
Allerede i entréen kjenner jeg at jeg har kommet til Holland. Et hundretalls keramiske fliser med bilder på. Man har hatt suksess med at brudepar skal ha sitt bilde som en del av flisleggingen over vasken. Det samme er tilfelle med barnets seier i en fotballcup eller et vakkert bilde som må foreviges.

Fotofabriek har dobbelt oppsett av alle maskiner og prøver å alltid ha ledig kapasitet, slik at de kan levere på noen timer. Og muligheten å kjøre 120 cm lange formater anvendes for å lage lay-flat album.

Jeg titter opp og på veggen bak henger eksempler der det er trykt på aluminium, lerret, tre, akryl og en rekke andre materialer. Re-board er en klar favoritt, som jeg finner overalt i foretaket. Til og med møblene som personalet arbeider ved, er for en stor del bygd opp av kartong og skåret til av de to Zünd-bordene som konstant er i produksjon. Muligheten som de gir for en kreativ finish er noe som flittig benyttes.
– Ellers er det slik at alle de cirka 2000 ordrene vi daglig tar imot, må bestilles på internett og håndteres automatisk. Det er ikke økonomisk rom for å gå inn og gjøre justeringer. Men med årene har vi fått veldig mange standardprodukter, så det er enkelt å finne noe – også for den som har veldig spesielle krav, sier Stephan de Vries, som også forklarer plasseringen av foretaket, i Groningen 20 mil nord for Amsterdam.
– Dette er en universitetsby. Hver fjerde innbygger er student. Blant de øvrige er det mengder av innovatører og høy kompetanse. Vi ser oss som et it-foretak som passer inn i dette miljøet.
– Idéer er det vi lever av og en idé som vi har utviklet er å hver måned oppfordre våre kunder å sende inn månedens fem beste bilder, slik at vi i slutten av året kan lage et album av det. I snitt tar det ellers brukeren fem timer å produsere et fotoalbum. På denne måten blir det en liten stund hver måned.


Fliser er et selvsagt produkt i et hollandsk trykkeri som lager fotobøker.

Noe annet som lokker kunder er at det sitter videokamera i alle maskinene hos Fotofabriek. Ettersom alle jobber har en strekkode så lages det automatisk en film av når akkurat ditt produkt produseres. Sammenlagt lages det 250 000 slike filmer hvert år og de genererer 1,2 millioner besøk på nettstedet, for å kikke på når nettopp deres eget produkt produseres. Og når de likevel er på nettstedet, så blir de kanskje inspirert av en keramisk flis, en tøykasse med barnets bilde på eller får lyst til å skaffe seg fototapet.

Mer enn dobbel så høy produktivitet, samtidig som kvaliteten løftes ytterligere og kostnaden per trykk har minsket kraftig. Det lover produktsjef Len Christopher i forbindelse med nye Kodak Nexfinity, som gjerne trykker tilsvarende to millioner A4-ark i måneden, uten behov for servicebesøk.

Overgangen til nye Nexfinity betyr ikke bare høyere kvalitet, selv om Fotofabriek mener at man hele tiden må etterstrebe ytterligere forbedring av trykkvaliteten. Jeg snakker med Len Christopher, som er produktsjef for de ulike Nexpressene hos Kodak og han forteller at det også er stor økonomisk gevinst i den nyutviklede maskinen, som er utviklet i Kodaks laboratorium i Kiel, nord for Hamburg.
– 46 prosent av trykkostnaden ligger i trykk- og gummiduksylindrene. Tidligere måtte de skiftes ut etter 440 000 trykk. For ett år siden ble dette  justert opp til 800 000 gjennom oppgradering av alle Nexpress-maskinene på markedet. For Nexfinity er dette nå økt ytterligere, slik at man nå kan kjøre over 2 millioner trykk før disse sylindrene må byttes ut. Og 2 millioner trykk skal man uten problemer kunne kjøre hver måned.
Len Christopher forteller også at robustheten gjør at disse maskinene velges både av finansselskap og militæret, ettersom kundene der får et kurs og deretter stort sett klarer å vedlikeholde på egen hånd, så vanligvis trengs det aldri besøk av serviceteknikere. En løsning som han også påpeker som veldig interessant i Norden, med våre lange avstander.

De ferdig kledte omslagene legges i press.
Mye av innredningen hos Fotofabriek i Holland er lagd av Re-board som er trykt i storformatprinterne og deretter skåret til av selskapets Zünd-bord.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01