Går fra offset til digitalt

PUBLISERT: 10 september 2018
OPPDATERT: 21 mars
Fra venstre Erling Brandsæter, Lasse Follestad, Bernt Harjo og Kjetil Pålsrud.

Det tradisjonsrike trykkeriet Dale-Gudbrand har meldt overgang fra offset til heldigital produksjon. Nå er offsetpressen fjernet fra lokalene og inn har det kommet to kraftige ImagePRESS maskiner fra Canon, med inline ferdiggjøringsløsninger.

På Tretten i Gudbrandsdalen trilles nå offsetpressen ut til fordel for kraftige ImagePRESS-maskiner med inline ferdiggjøring. Gudbrandsdalens eneste trykkeri er klar for nok et teknologiskifte, kanskje det viktigste i den 75 år lange historien.

To kraftige ImagePRESS-maskiner
Daglig leder og tredje generasjon eier av Dale-Gudbrands trykkeri, Kjetil Pålsrud, synes det er litt vemodig at det ikke lenger vil lukte fersk trykksverte i den tradisjonsrike bedriften. Samtidig ser han at sommerens teknologiskifte er like nødvendig som de foregående har vært.

– Oppdragstypen har endret seg mye de siste årene, til stadig flere små serier med kort leveringstid. Disse oppdragene er det mye mer lønnsomt og effektivt å produsere i digitaltrykk enn i offset, så det har vært en logisk beslutning. Samtidig er det også en menneskelig side av en slik beslutning, og tidspunktet for skifte ble riktig når offsettrykkeren var positiv til å gå av med en AFP-løsning, forteller mannen som kjenner det meste av næringsliv og andre trykksakkjøpere i Gudbrandsdalen. Nå har Dale-Gudbrands trykkeri fått på plass en Canon imagePRESS C10000VP med inline fals, stift og kutt, i selskap med en Canon imagePRESS C700. Kjetil Pålsrud forteller at de valgte Canon-teknologi basert på tidligere erfaringer med både teknologi og service. – Vi ser allerede at de nye produksjonsmaskinene oppfyller forventningene våre på en god måte, sier han.

Til det beste for kundene
Teknologiskiftene har vært mange siden Kristian Paalsrud, Kjetils bestefar, startet avisa ”Dale-Gudbrand” med eget trykkeri på 1930-tallet. Det er nok å nevne overgangen fra blysats til fotosats, fra boktrykk til offset og fra tradisjonelle satssystemer til Mac og Postscript. Nå har Kjetil Pålsrud vært ansvarlig for å løfte bedriften inn i en heldigital produksjonsform, før han selv styrer mot pensjonistenes rekker.

– Her har vi alltid vært opptatt av å utnytte ny teknologi til å skape lønnsomhet og fortrinn, og vi har allerede produsert parallelt med digitaltrykk og offset i flere år. Ved å gjennomføre et heldigitalt skifte nå, blir vi i stand til å tilfredsstille kunder innenfor varehandel, foreninger og turistnæring på en enda bedre måte, konstaterer Kjetil Pålsrud, før han legger til at de beholder platesetteren og en 2-farge GTO. – Det har uansett ingen annenhåndsverdi, så da blir det kanskje litt trykksvertelukt innimellom likevel, ler han.

Investering med god lønnsomhet
Hos Dale-Gubrands trykkeri på Tretten tror de at den digitale maskinparken vil kunne håndtere rundt 80 prosent av oppdragene. Den stadig synkende andelen av større opplag vil de produsere i samarbeid med offsettrykkerier i Oslo. – Da får vi plano trykkark levert hit på et par dager og kan selv utføre ferdiggjøring her i lokalene. Det blir rimeligere enn å trykke de store opplagene selv, dessuten sparer vi rundt en million kroner i året i drifts-, service- og personalkostnader til offsetmaskinen. På bunnlinja slår dette utvilsomt positivt ut, sier mannen som har drevet trykkeri på Tretten gjennom hele livet.

– Det har vært spennende tider, og lokal tilstedeværelse og høyt servicenivå har vært et kjennetegn. Alle kjenner oss, så vi har i liten grad drevet med markedsføring, sier lederen for Dale-Gudbrands trykkeri, som nå ønsker seg yngre, offensive krefter til å overta salgs- og markedsjobben. – Det er spennende utfordringer for en som kommuniserer godt med næringslivet, har erfaring med bruk av sosiale medier og samtidig har kjennskap til grafisk design eller produksjon. Det er bare å ringe eller komme innom for en kaffekopp og en prat, oppfordrer han.

Fakta om Dale-Gudbrands trykkeri

  • Trykkeri på Tretten i Gudbrandsdalen, etablert i 1930-årene.
  • Lokalt trykkeri med 4 årsverk og ca 6,5 mill kroner i årlig omsetning.
  • Utfører: alle typer grafiske oppdrag, hovedvekt av magasiner, bøker, flyere, rollups, i hovedsak for kunder i Lillehammer og Gudbrandsdalen.
  • Aktuell med: Erstatter offsettrykk med Canon ImagePRESS C10000VP og ImagePRESS C700, inkludert inline ferdiggjøring.

 

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324