
Forener produktivitet og kreativitet på Norges største messe for grafisk bransje: Nyhetene strømmer inn på demorommet og Sign, Print & Pack-messen nærmer seg. Der vil Ricoh vise frem sine beste løsninger tilpasset produktive og kreative bedrifter.
– Standen måtte bli stor i år, vi har mye nytt å vise frem, forteller Kurt Bye leder for Ricohs avdeling for produksjonstrykk. Alt vil han ikke avsløre, men at Ricohs satsning mot digitaltrykk, både innen arkbaserte produksjonspresser, og storformat med rull-til-rull og flatbed-løsninger, vil kreve sin plass i markedet er han ikke i tvil om.
Nye utgaver av gamle favoritter
Ricoh har stor suksess med sine produktive digitalpresser i høyvolumsegmentet. Disse har hjulpet mange trykkerier i overgangen fra analog til digitalt produksjon. Nå har maskinene kommet i nye og forbedrede utgaver og de første har allerede vært i produksjon i noen måneder.
Muligheter for kreativitet
– På den kreative siden viser vi blant annet hvordan tilleggsfarger hever inntrykket og byr på enda flere muligheter for å gi trykksakene ekstra finesse. Vi har også viet plass til flere nye programvareløsninger for fargestyring, arbeidsflyt og bestillingsløsninger for trykksaker. Det vil være noe for alle som har interesse for trykk, enten det er fra et produktivt trykkeriperspektiv eller fra et kreativt markeds og designperspektiv, sier produktansvarlig Erik Barø.
Messe med bred relevans
– Det er gøy å se at Sign, Print & Pack messen utvikler seg sammen med markedet, skriver Ricoh i en pressemelding. – Den har eksistert i over 20 år og er i dag Norges største innen bransjen. I år utvider messen området sitt og inkluderer emballasjemarkedet.
– Arrangøren AGI har de siste årene også tatt inn over seg at de tradisjonelle grafiske bedriftene ikke lenger bare er trykkerier, men at de nå fremstår mer som komplette mediehus med andre oppgaver og utfordringer enn de hadde før.
Reklamebyråer og markedsavdelinger
Endringene har gjort at messen nå også tiltrekker seg oppmerksomhet fra reklamebyråer, markedsavdelinger og andre som jobber på det kreative feltet. Sist messen ble arrangert i Norge var et hundretalls bedrifter som identifiserer seg som reklamebyråer på listen over deltakerne. Oppmerksomheten omfavnes av arrangøren som nå legger enda mer til rette for dette segmentet blant annet gjennom foredragsholdere.
Flere utstillere, deriblant Ricoh, ser også dette som en styrke for messen og tar dette inn over seg i sin kommunikasjon og prioriteringer standen.