Sign&Print var rundt og snakket med forskjellige utstillere på den nyss avholdte Scanpack-messen i Gøteborg som pågikk i forrige uke.

Mattias Karlsson på Eson Pac fortalte at de stiller ut sitt utvalg av emballasjer for legemiddelsegmentet. Tidligere hadde de også fokus på emballeringsløsninger for næringsmiddelindustrien, men nå er det altså legemidler som er veien de har begitt seg inn på. Det dreier seg om såvel kartongemballasjer, følgesedler og etiketter.
– Vi viser at vi er en mer dedikert farmaleverandør i dag, sier Mattias Karlsson.

Kartongbolaget var på plass for å vise sitt utvalg med alle mulige typer av kartongemballasjer med den fellesnevneren at de er trykket i teknikkene offset eller digitaltrykk med variable trykkemuligheter.
– Vi er her for å vise en bred variasjon av emballasjer som vi kan trykke og tilby. Vi har også en demonstrasjon av det vi kaller «Print my box», en webløsning der man kan velge sitt eget bilde man vil trykke på en eksisterende konstruksjon. Deretter kan du få den sendt hjem til postkassen, sier emballasjekonstruktøren Jessica Bergman fra Kartongbolaget og viser blant annet frem en kortstokk som et eksempel på dette.

Martin Enocson viser bredden av konsumentemballasjer i såvel kartong som bølgepapp. Foretaket produserer alt i eget hus – med trykkeri og egen bølgepapproduksjon tilbyr de hele kjeden fra design og konstruktion til ferdige emballasjer.
– Vi sitter på hele kompetansen i egen regi og kan styre alt selv. Og vi forstår konsumentene og kundenes behov og oppførsel, sier Martin Enocsson som håpet å treffe både eksisterende og nye kunder på messen.
Mats Nilsson på Smurfit Kappa viste rundt blant alle løsninger for fremfor alt bølgepappemballasjer. De tilbyr alle trykkemetoder og bølgepappkvaliteter og viste frem sine ulike konsepter som strekker seg over hele produksjonskjeden– e-smart, sale smart, supply smart og machine smart. De besøkende fikk til og med prøve å gå inn i en butikk, studere og vri og endre på varer med hjelp av VR-teknikk for å få en oppfattelse av hvordan emballasjen ser ut ute i handelen.
– Dette har vi på vårt hovedkontor i Eslöv som vi kaller «experience center». Hit inviterer vi kunder slik at de selv får plukke i sine produkter. Vi kan også ut fra et design bygge emballasjen virtuelt og siden kan kunden selv endre ting som farger og plukke den inn og ut av butikkhyllen for å se hvordan deres emballasje ser ut og sammenlikne med sine konkurrenter i bransjen.

Emballator viser frem forskjellige plast- og metallemballasjer og plastforseglinger som produseres i de selskapene som inngår i Herencokonsernet. Emballasjene benyttes til for eksempel lim, sparkel og malerfarger, men det finnes også en rekke eksempler på ulike matvarer, forteller kundeutviklingssjef Linnea Käck fra Emballator Lagan Plast.
– Vi på Emballator Lagan Plast viser en salig blanding av ulike emballasjer. Vi viser plastemballasjer fra 50 milliliter opp til 32 liter. På messen presenterer vi dessuten flere resirkulerbare materialer, blant annet havplast og maismaterialer.

På Billerud Korsnäs sin stand så vi den prisbelønnede D-Sack, som er utviklet i nært samarbeid mellom Billerud Korsnäs og LafargeHolcim. En sementsekk som stikker seg ut sammenliknet med konvensjonelle sementsekker ettersom sekken løser seg opp under blandingsprosessen, noe som minimerer sementavfall, eliminerer emballasjeavfall og samtidig sparer tid. Mark van der Merve, forretningutviklingssjef for foretakets sekkeløsninger viste dessuten frem «The Paper Bottle», en flaske tilvirket av papir som skal løse mangelen på miljøvennlige emballasjer for kullsyreholdige leskedrikker.

Axel Hagen på ITO Pallpack forteller at de har tatt med seg tre modeller til messen. En kollaborativ robot fra Pallpacks samarbeidspartner Kuka med finessen at den kan arbeide uten at man trenger å tenke på å opprette sikkerhetsstengsler rundt omkring. På plass på standen så man også en av foretakets semiautomatiske strekkfilmmaskiner.

Nordvalls viste på messen at de kan supplere markedet med alt innen etiketter, da de har flere fabrikker og maskinparker, og trykker både digitalt og flexo. Alt fra enkle hvite etiketter til mer avanserte.
–Vi har mange ben å stå på. Alt dette gjør at vi ikke er sårbare om noe skulle skje, sier Nordvalls salgssjef Mikael Bergkvist.
– Silke, klistertrykk og mange andre trykkmuligheter gjør oss til en komplett leverandør sier administrerende direktør Patrik Jenemark og forteller at nærmere halvparten av alle etiketter som produseres er til næringsmiddelindustrien. En stor del etiketter er også til kjemiteknisk industri og tilvirkningsindustrien.
– Vi er også den eneste etikettprodusenten som er godkjent for å produsere til legemiddelindustrien i Sverige. Det er også et tema for oss her – tamper evident – sporbarhet og at man ikke kan manipulere produkter. Det er en trend som kommer veldig, fremfor alt innen legemiddelindustrien.
– Vi gjør alt fra a til å, og vi gjør alt på huset, sier salgssjef Mikael Bergkvist, og ramser opp hele kjeden – alt fra klisjéer, reproavdeling til trykk og färdig produkt.
– Vi jobber sammen med kunden gjennom hele prosjektet.

Sara Rosenström, business controller på Boxon, sier at Boxon legger vekt på å formidle hele sitt utvalg på standen. Det er design av emballasjer, eskeløsninger, sporbarhet og etiketter samt den automasjon og integrasjon som gis med foretakets pakkelinjer og eskemaskiner.
– Det dreier seg om å kunne vise et konsept for kunden der vi viser hele vår bredde. Utgangspunkt for oss er alltid å forstå hva kunden trenger og deretter tar vi det fra kundens behov til hva vi kan utvikle for kunden.

Hos Trioplast står miljøspørsmål og strekkfilmer av grønn polyeten fra sukkerrør høyt på agendaen.
– Vi tror ikke på nedbrytbart av to grunner. Om man sier at det er nedbrytbar plast så kaster personer det i skogen eller i havet. Det finnes heller ingen forskningsstøtte for at det virkelig brytes ned, sier Niklas Agevall på Trioplast og fortsetter:
– Det andre store spørsmålet er den nye lovstiftningen. Et nytt EU-direktiv som har begynt å gjelde i år om lastsikring. Her vil vi opplyse kunder om hva man kan gjøre for å leve opp til kravene.

DS Smith tok frem den store porteføljen under Scanpack – hel foretakets kundetilbud ble vist på standen som var en av de største på messen.
– Det er hele vårt kundeutvalg. Vi bygger alltid messer rundt det. Så viser vi utvalget på forskjellig vis, sier Fredrik Johansson, design og innovasjonssjef på DS Smith, og peker mot ulike flater på standen.
Vi ser en lettvegg med trykt grafikk, spesialprodukter, skilter, luksusemballasjer og det gis også eksempler på automasjon som kan forenkle innpakning såvel som ergonomien.
E-handelen er et stadig mer betydningsfullt segment for bølgepapprodusenten og flexotrykkjempen DS Smith. Midt på standen står et visuelt touchbord som speiler hele foretakets virksomhet i digitalisert form.
– Ofte starter vi her og så tar vi kunder videre til ulike flater på standen avhengig av hva de er interesserte i.
DS Smith har også bygget opp et Impact Centre i miniatyr. Her får kunden mulighet til å befinne seg i et praktisk miljø gjennom hele distribusjonskjeden. Kunden får et innblikk i hva en emballasje og dens utforming får for slags effekt i butikken og hos konsumenten i beslutningsøyeblikket.

Den andre dagen på Scanpackmessen ble avsluttet med at Visutech inviterte besøkere, kunder og venner til en fest i messelokalene. Champagne, det svenske kokkelandslaget og et par tankefulle foredrag var med – og det var også lansering av administrerende direktør Jan-Olof Jungerstens nyeste bok “Transmission – Transform the packaging industry”.