Personalisering er i vinden

«Alle» vil bruke Artificial Intelligence (AI) for å bli dus med kunden

Ni av ti nordiske virksomheter prioriterer nå personalisering for bedre kundeopplevelser, men bare en av fire er på ønsket nivå. Nesten alle vil bruke kunstig intelligens innen to år. Dette fremgår av en ny Adobe-undersøkelse.

Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden

Nordiske virksomheter satser på kunstig intelligens (AI) for å levere mer relevante og personaliserte kundeopplevelser uten å kompromisse med GDPR. Nesten ni av ti (89%) planlegger å ha på plass AI-teknologi for slike formål innen utgangen av 2020.

To av tre (67%) virksomheter oppgir at de samler for mye data fra for mange kilder, og 57% at de ikke klarer å prosessere dataene raskt nok. Nesten halvparten (46%) mener GDPR har vært en begrensning for deres satsing på personalisering.

Adobes undersøkelse tyder på at nordiske virksomheter ser på AI som løsningen på disse utfordringene. De har ikke bare en ambisiøs tidsplan for implementeringen av teknologien, men investerer også mye i kompetanse for å utnytte den.

72% ansetter folk med relevant kompetanse, og kunnskap innenfor IT, dataanalyse og kundeservice prioriteres høyest i rekrutteringen. 66% driver intern kompetanseutvikling på området, med hovedfokus på markedsføring, etikk og kundeservice.

– Nordiske selskaper vet at de trenger å komme nærmere kundene og gi dem mer personaliserte tjenester for å være relevante. Å komme opp på et nødvendig nivå for dataanalyse kan ha virket umulig for bare noen år siden. Med AI får man raskt viktig kundeinnsikt fra store mengder data, sier Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden.

Om undersøkelsen:
Coleman Parkes utførte for Adobe intervjuer med 600 beslutningstakere i virksomheter fordelt på Norden, Benelux, Frankrike, Tyskland, Sveits og Storbritannia. Undersøkelsen ble utført mellom 21. august og 12. september 2018.

Les om rapporten og hvordan Adobes bruker kunstig intelligens i løsninger som gjør det mulig å skape engasjerende, personaliserte kundeopplevelser her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: