Personalisering er i vinden

PUBLISERT: 7 november 2018
OPPDATERT: 7 november
«Alle» vil bruke Artificial Intelligence (AI) for å bli dus med kunden

Ni av ti nordiske virksomheter prioriterer nå personalisering for bedre kundeopplevelser, men bare en av fire er på ønsket nivå. Nesten alle vil bruke kunstig intelligens innen to år. Dette fremgår av en ny Adobe-undersøkelse.

Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden

Nordiske virksomheter satser på kunstig intelligens (AI) for å levere mer relevante og personaliserte kundeopplevelser uten å kompromisse med GDPR. Nesten ni av ti (89%) planlegger å ha på plass AI-teknologi for slike formål innen utgangen av 2020.

To av tre (67%) virksomheter oppgir at de samler for mye data fra for mange kilder, og 57% at de ikke klarer å prosessere dataene raskt nok. Nesten halvparten (46%) mener GDPR har vært en begrensning for deres satsing på personalisering.

Adobes undersøkelse tyder på at nordiske virksomheter ser på AI som løsningen på disse utfordringene. De har ikke bare en ambisiøs tidsplan for implementeringen av teknologien, men investerer også mye i kompetanse for å utnytte den.

72% ansetter folk med relevant kompetanse, og kunnskap innenfor IT, dataanalyse og kundeservice prioriteres høyest i rekrutteringen. 66% driver intern kompetanseutvikling på området, med hovedfokus på markedsføring, etikk og kundeservice.

– Nordiske selskaper vet at de trenger å komme nærmere kundene og gi dem mer personaliserte tjenester for å være relevante. Å komme opp på et nødvendig nivå for dataanalyse kan ha virket umulig for bare noen år siden. Med AI får man raskt viktig kundeinnsikt fra store mengder data, sier Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden.

Om undersøkelsen:
Coleman Parkes utførte for Adobe intervjuer med 600 beslutningstakere i virksomheter fordelt på Norden, Benelux, Frankrike, Tyskland, Sveits og Storbritannia. Undersøkelsen ble utført mellom 21. august og 12. september 2018.

Les om rapporten og hvordan Adobes bruker kunstig intelligens i løsninger som gjør det mulig å skape engasjerende, personaliserte kundeopplevelser her.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324