Personalisering er i vinden

PUBLISERT: 7 november 2018
OPPDATERT: 7 november
«Alle» vil bruke Artificial Intelligence (AI) for å bli dus med kunden

Ni av ti nordiske virksomheter prioriterer nå personalisering for bedre kundeopplevelser, men bare en av fire er på ønsket nivå. Nesten alle vil bruke kunstig intelligens innen to år. Dette fremgår av en ny Adobe-undersøkelse.

Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden

Nordiske virksomheter satser på kunstig intelligens (AI) for å levere mer relevante og personaliserte kundeopplevelser uten å kompromisse med GDPR. Nesten ni av ti (89%) planlegger å ha på plass AI-teknologi for slike formål innen utgangen av 2020.

To av tre (67%) virksomheter oppgir at de samler for mye data fra for mange kilder, og 57% at de ikke klarer å prosessere dataene raskt nok. Nesten halvparten (46%) mener GDPR har vært en begrensning for deres satsing på personalisering.

Adobes undersøkelse tyder på at nordiske virksomheter ser på AI som løsningen på disse utfordringene. De har ikke bare en ambisiøs tidsplan for implementeringen av teknologien, men investerer også mye i kompetanse for å utnytte den.

72% ansetter folk med relevant kompetanse, og kunnskap innenfor IT, dataanalyse og kundeservice prioriteres høyest i rekrutteringen. 66% driver intern kompetanseutvikling på området, med hovedfokus på markedsføring, etikk og kundeservice.

– Nordiske selskaper vet at de trenger å komme nærmere kundene og gi dem mer personaliserte tjenester for å være relevante. Å komme opp på et nødvendig nivå for dataanalyse kan ha virket umulig for bare noen år siden. Med AI får man raskt viktig kundeinnsikt fra store mengder data, sier Imran Afzal, marketingsjef for Adobe i Norden.

Om undersøkelsen:
Coleman Parkes utførte for Adobe intervjuer med 600 beslutningstakere i virksomheter fordelt på Norden, Benelux, Frankrike, Tyskland, Sveits og Storbritannia. Undersøkelsen ble utført mellom 21. august og 12. september 2018.

Les om rapporten og hvordan Adobes bruker kunstig intelligens i løsninger som gjør det mulig å skape engasjerende, personaliserte kundeopplevelser her.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik