Sikkerhetstips fra Konica Minolta: Slik hever du datasikkerheten

PUBLISERT: 7 november 2018
OPPDATERT: 7 november
Konica Minoltas sikkerhetsekspert, Christian Nyhus, gir deg råd som kan heve sikkerhetsnivået i din virksomhet til nye høyder.

I det siste har datainnbrudd blitt et alvorlig problem i mange virksomheter, som potensielt kan forårsake skade på virksomheters økonomi – spesielt gjennom brudd på GDPR-regulativet. Konica Minoltas produktsjef og sikkerhetsekspert, Christian Nyhus, gir deg tips som vil booste data- og printsikkerheten i din virksomhet.

Her er 5 tips!
1. Tving frem gode passord-policyer. Sett regler for passord-standard som ansatte må overholde. – Det anbefales at man bruker en blanding av store og små bokstaver, tall og spesialtegn i passordene, og at man unngår å bruke ord som finnes i ordlister, – så vær kreativ!, sier Nyhus.

2. Studier viser at små- og mellomstore bedrifter ofte har en uriktig følelse av IT-sikkerhet og tror at datainnbrudd kun rammer større virksomheter. Sannheten er at små- og mellomstore bedrifter har bank, kredittkort og personlige opplysninger som er svært tiltalende for svindlere. Løsningen er relativ enkel: – Hvis alle brukere hadde brukt sikkerhetsprogramvare og oppdateringer på operativsystemet i tide, ville mange hacker-angrep vært unngått, forteller Christian Nyhus. Både for å oppdage og hindre virus, og holde informasjonen din trygg.

3. Ikke gi alle tilgang til alt! Administrer brukertilgang til ulike typer dokumenter. -Dette gjøres spesielt enkelt i «papirløse» bedrifter som har investert i digitale dokumentsystemer, sier Nyhus. – Å gi brukertilgang til kun den gruppen som trenger det, er en smart måte å heve datasikkerheten på.

4. Det er faktisk ikke bare hackere bedrifter bør frykte. Ansatte som ikke er fornøyde med programvarene i bedriften, finner ofte løsninger selv. Nyhus advarer: – Faren er at bedriftene ikke kan beskytte dataene hvis de ikke en gang vet hvor de er. Hvis de ansatte bruker privat program- og maskinvare i bedriften, gjør de som regel det uten baktanker, de ser bare etter en rask og praktisk løsning. Dette inkluderer apper, programmer og, ja, maskinvarer som de kjenner fra privatlivet.

5. Printere er et vanlig mål for hackere, blant annet fordi de er koblet til det interne nettverket. Konica Minolta har engasjert uavhengige NTT DATA Services og NTT Security for å gjennomføre flere hacking forsøk på Konica Minoltas populære serie med bizhub multifunksjonsprintere. Det ble gjort flere anstrengelser på å få tilgang til operativsystemet til multifunksjonsprinterne av trente sikkerhetseksperter. Dette inneholdt forsøk på å få tilgang til data lagret på harddisken, infiltrering av nettverket via multifunksjonsmaskinene, samt faksport og USB. Alle forsøk på å trekke ut data mislyktes og personvernet til den lagrede informasjonen forble intakt. – Grunnen til det gode resultatet er at alle våre nye bizhub multifunksjonsprintere nå leveres med høyeste sikkerhetsnivå gjennom tjenesten bizhub SECURE som standard.

Kontakt chistian.nyhus@konicaminolta.no for mer informasjon.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324