Amedia overtar ni aviser og trykkeri

Amedia overtar samtlige aksjer i Nordsjø Media tidlig i 2019, melder mediekonsernet. Totalt sysselsetter avisene og trykkeriet rundt 110 årsverk, og omsetter for 160 millioner kroner.

Nordsjø Medias ni lokale mediehus Jærbladet, Dalane Tidende, Avisen Agder, Sandnesposten, Solabladet, Strandbuen, Gjesdalbuen, Bygdebladet og Lyngdals Avis dekker områdene fra Boknafjord i nord til Lyngdal i sør. De har et samlet opplag på 48.413 eksemplarer.

– Mediebransjen er i kraftig endring. Vi er kommet til et punkt der både avisene og eierskapet trenger fornyelse. Den beste måten vi kan sikre våre lokalavisers fremtid på, er ved å overlate eierskapet til et profesjonelt medieselskap. Våre mediehus fortjener en aktiv eier som med kraft investerer i teknologi og kompetanse. Amedia er en langsiktig, solid eier som har bevist at de bedre enn noen evner å utvikle lokalavisene. Derfor er det så viktig for oss at det er Amedia som overtar Nordsjø Media, sier styreleder i Nordsjø Media, Ivar Rusdal, i meldingen.

Nordsjø Media AS er eid av selskapene Dalane Tidende og Egersunds Avis AS, Avisen Agder Holding AS og Vimer AS. Avtalen krever godkjennelse av generalforsamlingene i de tre eierselskapene i tillegg til konsernstyret i Amedia. Den må også godkjennes av Konkurransetilsynet.

– Amedias fremste oppgave er å sikre Norge et mangfold av sterke lokalaviser over hele landet. Etter oppkjøpet vil Amedia ha nær 900 journalister i lokalsamfunn landet rundt som ivaretar innbyggernes behov for nyheter, debatt, kunnskap og identitet. Vi er svært glade for den tilliten vi er gitt for å videreutvikle ni viktige lokalaviser i Rogaland og Agder. Samtlige passer svært godt inn i Amedia-familien, og denne avtalen er med på å gi ytterligere styrke til nettverket av norske lokalaviser, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: