søndag 24. februar – uke 8
Amedia overtar samtlige aksjer i Nordsjø Media tidlig i 2019, melder mediekonsernet. Totalt sysselsetter avisene og trykkeriet rundt 110 årsverk, og omsetter for 160 millioner kroner.
Nordsjø Medias ni lokale mediehus Jærbladet, Dalane Tidende, Avisen Agder, Sandnesposten, Solabladet, Strandbuen, Gjesdalbuen, Bygdebladet og Lyngdals Avis dekker områdene fra Boknafjord i nord til Lyngdal i sør. De har et samlet opplag på 48.413 eksemplarer.
– Mediebransjen er i kraftig endring. Vi er kommet til et punkt der både avisene og eierskapet trenger fornyelse. Den beste måten vi kan sikre våre lokalavisers fremtid på, er ved å overlate eierskapet til et profesjonelt medieselskap. Våre mediehus fortjener en aktiv eier som med kraft investerer i teknologi og kompetanse. Amedia er en langsiktig, solid eier som har bevist at de bedre enn noen evner å utvikle lokalavisene. Derfor er det så viktig for oss at det er Amedia som overtar Nordsjø Media, sier styreleder i Nordsjø Media, Ivar Rusdal, i meldingen.
Nordsjø Media AS er eid av selskapene Dalane Tidende og Egersunds Avis AS, Avisen Agder Holding AS og Vimer AS. Avtalen krever godkjennelse av generalforsamlingene i de tre eierselskapene i tillegg til konsernstyret i Amedia. Den må også godkjennes av Konkurransetilsynet.
– Amedias fremste oppgave er å sikre Norge et mangfold av sterke lokalaviser over hele landet. Etter oppkjøpet vil Amedia ha nær 900 journalister i lokalsamfunn landet rundt som ivaretar innbyggernes behov for nyheter, debatt, kunnskap og identitet. Vi er svært glade for den tilliten vi er gitt for å videreutvikle ni viktige lokalaviser i Rogaland og Agder. Samtlige passer svært godt inn i Amedia-familien, og denne avtalen er med på å gi ytterligere styrke til nettverket av norske lokalaviser, sier konsernsjef Are Stokstad i Amedia.
Engelske Watkiss har lagd en online sadelstifter med trekantkutting til Ricohs flaggskip ProC 9210. I tre år har Watkiss arbeidet med utviklingen av denne maskinen, som er lagd for å holde til minst to generasjoner laserprintere. Så når printeren skal skiftes ut om fire-fem år kan man kople den nye printeren til Watkiss sadelstifteren. Ricoh […]
Publisert av:Canon presenterer i dag en ny utgave av sin imageRUNNER ADVANCE-plattform, denne skal ha oppgradert sikkerhet og brukervennlighet. Tredje utgave av tredjegenerasjonen består av hele 26 produkter fordelt på syv serier, og gir full standardisering og et intuitivt grensesnitt på tvers av alle enheter. Den nye utgaven bygger videre på tidligere versjoner og gir partnerne enkel installasjon, sentralisert administrasjon og sikkerhet fra første sekund, hevder Canon i et presseskriv.
Publisert av:Fallende opplag og tendensen til stadig mer individualisering stiller nye krav til trykke- og etterbehandlingsprosessene. Det er i dag kun mulig å oppnå en lønnsom produksjon av helt små opplag ved hjelp af høyt integrerte og automatiserte workflows, som overflødiggjør manuell håndtering.
Publisert av:Foran 2019-utgaven av Sign & Print Scandinavia var forventningene høye. De besøkende ble møtt av et sterkt Signcom med ny glød og energi, stemningen var på topp og ble ytterligere forsterket av muligheten til å vinne en helt ny Mimaki UV LED Print & Cut UCJV300-75! Allerede dag to ante man at de var på vei mot et rekordsalg og dag tre var det et faktum.
Publisert av:På Sign&Print Scandinavia lanserte Canon en ny Océ Arizona 1300-serie med planskrivere til produksjon av mellomstore volumer med skilt og displaygrafikk. Med den nye serien kan kundene øke produksjonseffektiviteten og imøtekomme markedsetterspørselen etter større applikasjonsvariasjon, hevdes det fra Canon i et presseskriv.
Publisert av:FESPA er den største grafiske bransjemessen i Europa. Messen står for døren i München fra 14. til 17. mai mai, og Ricoh har booket seg en stand på drøyt 300 kvadratmeter. Her vil de demonstrere teknologier som flatbed, storformat, tekstiltrykk (DTG), arkbasert trykk og inkjet-skriverhode.
Publisert av: