Først i løypa med 3D-print

Tidlig satsning på ny produksjonsteknologi har i en årrekke gitt gode synergieffekter og god lønnsomhet for Flisa trykkeri. Tidligere i år ble det ryddet plass for en kraftig Canon 3D-printer som kan produsere ulike gjenstander og produkter i gipslignende materialer, fullt ferdige med høy detaljrikdom, strenge toleransegrenser og til og med fargede overflater. Per-Otto Sletten og Ole Peder Berggren legger ikke skjul på at forventningene er store, skriver 3DPNorge.no

Flisa trykkeri har 3D-printer som kan produsere detaljrike figurer i farger.

– Erfaringen fra tidligere er at man må investere tidlig for å bygge kunnskap og erfaringer, og da er det også mulig å hjelpe kundene våre med å skape unike fortrinn. 3D-printere selges i stort monn i rimelige utgaver for enklere bruk, men det er maskiner som ikke kan sammenlignes med industriløsninger tilsvarende vår investering. Vårt utstyr kan produsere ferdige gjenstander med avansert konstruksjon og både indre og ytre detaljer på høyt nivå, inkludert farger. Markedet er i vekst, og vi tror det er gode synergieffekter mot andre kundegrupper vi arbeider med. Aktuell produksjon kan være å lage prototyper, landskapsmodeller eller reservedeler, helt ned i ett eksemplar. Vi ser også paralleller til formskårne modeller for dekor og interiør, som vi i dag produserer på skjærebordet vårt.

Bedriften på Flisa i Hedmark utvikler også app-teknologi for 3D-visning.

– Teknologi, markedskrav og informasjonskanaler er i konstant endring, og vi har alltid vært bevisst på å posisjonere oss i forkant av utviklingen, sier daglig leder Per-Otto Sletten og produksjonssjef Ole Peder Berggren. Det hersker det ingen tvil om, når de samtidig demonstrerer hvordan deres egenutviklede app-teknologi skaper helt nye opplevelser rett fra trykte bøker og andre grafiske produkter. I samme øyeblikk som smarttelefonen beveges over trykksakene, reiser tredimensjonale boliger seg opp av boligtegningene og matrettene fra kokeboken havner umiddelbart i grytene på telefonskjermen. – Vi ser ikke digital teknologi som en trussel mot det tradisjonelle grafiske området, snarere som en mulighet til å lage enda bedre løsninger for kundene våre, forteller de to.

 

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *