18 meter digitaltrykk i minuttet

PUBLISERT: 13 desember 2018
OPPDATERT: 13 desember

Det står nå klart at Sign&Print Scandinavia får nordeuropeisk premiere for en italiensk digital trykkpresse sammen med en emballeringsmaskin som antakelig kommer til å la høre fra seg i de kommende årene.

Italienske Rigoli er det verdt å legge seg på minne for de som trykker emballasjer eller har en linje der emballasjene skal trykkes etter hvert som de fylles. Kanskje for raskt å veksle mellom forskjellige varemerker på samme produkt eller for å kunne variere innholdet og direkte la trykket tilpasse seg dette.

– Fra starten av var dette en ren rull-til-rull digitalpresse som trykker 9 til 18 meter i minuttet med en oppløsning på 1600dpi og med en maksimal trykkbredde på en drøy meter, forteller Robert Johansson fra Sigraphics, som er nordisk forhandler.

Sigraphics, som ligger i Tingsryd i Sverige, er en del av et internasjonalt konsern, med sete i Sveits. De startet opp med å gjøre registerstanser og vokste deretter innen området ferdiggjøring, før de tok steget opp til emballasje og nå forhandler maskiner i en lang rekke europeiske land.

– Vi falt pladask for Rigolis Memjet baserte inkjetmaskin, med en gang vi så den. Høy kvalitet og et blekk som er godkjent for næringsmidler. Maskinens drøye meter i trykkbredde gjorde at den passet til noe vi spesifikt var på jakt erter, nemlig en maskin som kan trykke fire farger rett på bl.a. bølgepapp til pallomslag for en stor svensk matvarekjede.

– Frem til da hadde vi ikke sett noen maskin som taklet større bredde enn 30 centimeter når det gjaldt rull-til-rull. Rigolis maskin kan anvendes på en meget fleksibel måte for mange forskjellige formål. Vi har for eksempel teksttrykket en 100 meter lang tapetrull i ett stykke uten noen skjøter.

Ti ganger så mye – 1000 meter – er maksimal lengde uten avbrudd. Maskinen – som benytter Memjet teknikk – går nemlig gjennom en automatisk rensningssyklus nå og då for å sikre at hodene ikke tetter seg til.

– Det så vi spesielt på. Memjets teknikk er veldig rask, men har rykte på seg for å være ustabil. Der forsikrer italienerne at både Memjet har blitt dyktigere på å styre sin teknikk og at Rigolis måte å arbeide på sikrer stabil kvalitet, sier Robert Johansson.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Sceneprogrammet for Scanpack 2024 er her!

Sceneprogrammet for Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, som finner sted på Svenska Mässan i Gøteborg 22. – 25. oktober, slippes nå. I tillegg til utstillingen med 400 utstillere vil de besøkende få tilbud om et omfattende sceneprogram med nærmere 100 programpunkter.
Talare-pa-Scanpack-SVx

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

De viste linjer med helautomatisk bokproduksjon

Etterbehandlingseksperter fra Horizon demonstrerte hvordan man lager den smarte fabrikken på Drupa.
Horizon-1

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324