
Det engelske magasinet for hjemløse, The Big Issue, som tilsvarer f.eks. =OSLO blir en av de første som tar i bruk «forhøyet virkelighet» – Augmented Reality. Gjennom et partnerskap med Konica Minolta håper de å kunne sette et nytt lys på britisk hjemløshet ved hjelp av denne teknologien.
Dypere informasjon og sterkere opplevelser
The Big Issue og Konica Minolta samarbeider om å tilby lesere en ny måte å få adgang til eksklusivt innhold på ved hjelp av Augmented Reality-appen, genARate. Den første utgaven vil fokusere på viktigheten med å bruke ‘Tech for Good’ og vil inneholde forskjellige dyptpløyende og interaktive historier, som kun kan leses via genARate-appen.
Avisen vil fokusere på hvordan teknologi kan bidra til å forbedre samfunnet. De vil fremheve spesifikke organisasjoner og iverksettere som bruker teknologi til å løse sosiale problemer og til slutt gjøre verden til et bedre sted. Teknologien vil også gi adgang til eksklusivt videoinnhold fra ex-Razorlight-trommeslager og Snowman og Snowdog-komponisten Andy Burrows samt «Notes on a Neurous Planet»-forfatteren, Matt Haig.
Lesere kan kjøpe et eksemplar av The Big Issue hos deres lokale leverandør i løpet av lanseringsuken og kan til enhver tid gratis laste ned genARate-appen fra Apple App Store og Google Play-butikken.
Den digitale løsningen skal øke rekkevidden og effekten
Formålet med partnerskapet er å gi beriket innhold til leserne og forbedre gateselgernes liv gjennom økt salg. Det skal også medvirke til å fjerne de sosiale stigmaer og felles misforståelser omkring hjemløshet. Konica Minolta vil gi bladet support og strategisk rådgivning om hvordan man kan omfavne digital transformation. Partnerskapet vil endelig hjelpe The Big Issue til å utvikle sin livsviktige printbaserte forretningsmodell med nytt og innovativt digitalt innhold. Det skal gi større publikumsrekkevidde og øke mediets innflytelse i et stadig foranderlig medielandskap.
– Da vi er nødt til å fornye og utvikle oss i et stadig mere digitalt samfunn, er vi begeistrede for å samarbeide med Konica Minolta for gjennom dette å kunne tilby et forbedret magasin til våre lesere og hardt arbeidende gateselgere. Teknologien “Tech For Good” viser ikke kun de matene vi forskyver grensene på, når det gjelder hva man kan oppnå med et trykt magasin, men gir også leserne økt innsyn i de hjemløses liv, da deres historier nå bringes våre lesere i form av video og lyd, uttaler Ben Sullivan, Digital Editor, The Big Issue.
Teknologien jobber for bedre levevilkår
Spesialutgaven vil ha AR-interaksjoner i hele publikasjonen, også fra omslaget, hvor man finner historien om avisselger Ann Warke (53) som henvendte seg til The Big Issue da hun ikke hadde råd til å betale sin husleie. For å låse opp for det eksklusive innholdet kan leserne skanne triggerbildet, som tydelig vil bli markert med et AR-ikon. Utover spesialutgaven i januar vil The Big Issue benytte AR annenhver måned for å fortsatt gi sine lesere engasjerende digitalt innhold.
– Med hjemløshet som et stort problem i England er dette partnerskapet et godt eksempel på hvordan virksomheter, sosiale institusjoner, innovasjon og teknologi kan samarbeide for å forbedre levevilkårene for verdens mest sårbare befolkninger. Vi er begeistrede for å levere den teknologien som kan hjelpe med å støtte en slik enestående sosial virksomhet som The Big Issue, sier Ashley McConnell, partnerskapsstifter og International Business Development Manager hos Konica Minolta Business Solutions Europe