Blekk for sporing - blir borte etter bruk

PUBLISERT: 21 januar 2019
OPPDATERT: 21 januar
Domino slipper et nytt blekk som blir selvlysende blått når det utsettes for UV-lampe.

Domino presenterer et klarblått blekk som er spesialutviklet for intern merking og sporing. Når blekket – som kun er synlig i UV-lys – har gjort jobben, så forsvinner det når det trykte produktet når markedet.

Merkingsspesialisten Domino lanserer sitt klare uv-aktiverende blekk (CL125) som blir selvlysende blått når det utsettes for UV-belysning. Blekket inngår i Dominos sortiment for termisk blekkstråleprinting. Det fungerar på materialer som papir, kartong, metall, film med flere. Det er spesielt utviklet for merking og sporing i intern produksjon. Etter omlag en måned forsvinner blekket når det merkede produktet har nådd markedet.

Blekket er en i rekken av nye produkter i foretakets termiske inkjetsegment. Her finnes det for eksempel blå og røde blekk, et spesielt varmebestandig svart blekk som er tilpasset for varig merking av elektriske og elektroniske produkter, og produkter som er av plast.

Domino skriver i en pressemelding at blekkene er utviklede for å fungere i virksomheter med kjappe produksjonslinjer, og der produktene bearbeides rett etter trykkingen, og der det stilles krav på at blekkene tørker raskt.

Alexandros Mountis, produktsjef hos Domino, beskriver CL125-blekket som spennende:

– Dominos nye klare UV-aktiverende blekk er allerede grunnlaget for en tobakksprodusents viktige interne sporingsprosess.

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324