Scandraft viser vei med PVC-frie materialer

Grafisk industri har i løpet av kort tid nå begynt å etterspørre PVC-frie alternativer. Det er særlig blant kjøpere av reklame slike forespørsler forekommer stadig oftere. Familiebedriften Scandraft tar med seg PVC-frie alternativer til Sign & Print Scandinavia.

Anders Trillkott

Det er i det siste at trykkeriene har henvendt seg til Scandraft for å høre om PVC-frie alternativer. Anders Trillkott fra Scandraft beskriver at man blant annet hos reklamekjøpere har blitt stadig mer bevisst på fordelene med å velge bort PVC. Det har ført til at Scandraft nå kontinuerlig jobber med å utvikle et tydelig PVC-fritt sortiment. Miljøtankegangen strekker seg videre og gjennomsyrer hvert ledd av virksomheten.

– Mange store og drivende foretak har valgt å ikke kjøpe PVC over hodet og tar aktiv avstand fra PVC-materialer. Det er de som driver utviklingen og tankegangen har spredt seg videre til flere aktører, noe som i sin tur gjør at vi forsøker å gjøre oppmerksom på alternativer til PVC, sier Anders Trillkott.

Nylig utvidet Scandraft sitt sortiment med den selvklebende vinylen Orajet 3981RA+ Proslide. Det er en printbar premium-vinyl som blant annet kan benyttes til helfolieringer, men også for andre krevende applikasjoner. Orajet 3981RA+ er PU-basert, enkel å montere, krymper ikke og krever ikke ettervarming.

– Vinylen har en ny Proslide-teknikk som gjør at den er enkel å applikere og reposisjonere, dette er særlig fordelaktig for den som vil helfoliere på egen hånd eller for nybegynnere. Materialet har også en spesiell Rapid Air-teknikk som gir boblefri montering.

På Sign & Print Scandinavia på Kistamässan utenfor Stockholm 5-7. februar viser Scandraft frem deler av sitt sortiment – blant annet PVC-frie stoffer og ikke minst det nyeste produktet, Orajet 3981RA+ Proslide, også den PVC-fri. Scandrafts stand er på C 08.

Familieforetaket Scandraft/Tryckfaktor driver handel innen materialer, maskiner og tilbehør til grafisk bransje i Skandinavia. De har salgskontor i Stockholm, Malmø og Oslo. Hovedkontoret ligger i Mølnlycke, utenfor Gøteborg.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: