
For en liten stund siden fikk ledelsen i Ricoh en iskald utfordring av de ansatte. Hvis de ansatte klarte å nå et avtalt innsamlingsmål til inntekt for Nasjonalforeningen for Folkehelsen og forskning på demens, måtte ledelsen isbade. Første februar kastet derfor til sammen ni av Ricohs ledere seg i det iskalde vannet.

Hvorfor Nasjonalforeningen for folkehelsen?
–Samfunnsansvar, miljø og bærekraft er en grunnpilar i Ricoh, sier Audun Gangstad, administrerende direktør i Ricoh Norge. –Selv om demens er blant de største utfordringene for folkehelsen, fikk det inntil for bare noen år siden lite oppmerksomhet. Ricoh Europa har engasjert seg i saken i samarbeid med Alzheimer’s Research, mens vi i Norge har valgt å samarbeide med Nasjonalforeningen for folkehelsen. Da forespørselen om å isbade til inntekt for demensforskningen deres kom på bordet, var det lett å si ja, sier Gangstad og legger til at han er stolt av alle i Ricoh i dag.
Ved hovedkontoret i Nydalen i Oslo var det hele sju ledere som fikk seg en dukkert i Akerselva til jubel fra ansatte og overraskede forbipasserende. De resterende to måtte til havs ved sine avdelingskontor i henholdsvis Bergen og Fredrikstad.

Tok sikkerheten på alvor
Ricoh er heldige og har ekspertisen i eget hus. Per Erik Myrland har jobber som frivillig for Røde Kors i stort omfang hele året, et engasjement han tidligere har mottatt Ricohs Giving Back Award for. Han stilte opp med hjertestarter, livline, tørrdrakt og kunnskapen som skal til for at sikkerheten skulle være på topp for alle involverte.
Godt dokumentert
I Bergen hoppet dykkerglade Arne Godvik i sjøen med GoPro kamera i hånden.På land ble han tatt imot av hele avdelingen som i tillegg hadde sørget for at Arne kunne gå rett i badstuen på Marineholmen. Se video av hendelsen på Marineholmen sin Facebook-side.