Er Augmented Reality mer enn en gimmick?

PUBLISERT: 7 februar 2019
OPPDATERT: 7 februar
IKEA Place gir deg mulighet for å prøve møblene i ditt eget hjem, uten å måtte hente dem først.

Augmented Reality (AR) betyr en forbedring eller tilføyelse til virkeligheten. Vi kjenner det spesielt fra Pokémon Go hvor store og små renner rundt og fanger Pokémons, som befinner seg rundt omkring i bybildet, og som kun kan sees via spillernes smarttelefoner. Vi har også sett en rekke eksempler hvor en 3d-versjon av f.eks. en BMW luksusbil kunne poppe ut av en annonse, hvis vi kikket på den gjennom våre smarttelefoner. Men så har det visst ikke blitt til så mye mer, eller hva?

Selv om forventningene har vært store til at AR kunne fornye det trykte medie og føre det inn i den digitale tidsalderen, så har eksemplene inntil videre vært sporadiske og fremfor alt enkeltstående. I en artikkel i det engelske magasinet Printweek forteller salgsdirektør Jacky Sidebottom-Every fra emballasjefirmaet Glossop Cartons at de har tilbudt produktet til deres kunder siden 2014, men at det faktisk ikke er noen etterspørsel på det. Hun sier:

– Jeg opplever at kundene synes det er fantastisk, men de har ingen idé om hvordan de kan bruke det i deres salg eller på deres emballasje, hvilket er en skam. Teknologien er foreløpig litt forut for sin tid.

Omvendt ser det ut til at teknologien har bedre hold i noen andre markeder. F.eks. har IKEA utviklet en app – IKEA Place – som gir deg muligheten til å teste ut store deler av firmaets møbelkatalog i ditt eget hjem, uten at du trenger å hente møblene hjem først. Du kan med det samme se om størrelse og farge passer sammen med hjemmet forøvrig.

Men det betyr ikke nødvendigvis at der ikke er noe å satse på for den grafiske bransjen. Til tross for erfaringene fra Glossop Cartons, så ser det spesielt ut at emballasjeområdet har et stort potensial for å skulle kunne benytte denne teknologien. Et stort informasjonsbehov og meget liten plass på enkelte emballasjer til å tilgjengeliggjøre denne informasjonen betyr at nye løsninger er velkomne. Her kan AR komme til unnsetning både når det angår plass, og også til verdiøkning. Det kan f.eks. være via samle- eller bruksinstruksjoner, og så kan man ikke se bort fra at netopp AR åpner for mange muligheter for å knytte kunde og selger nærmere hverandre. Utfordringen er å få varemerkeeiere til å innse fordelene med AR, slik at de blir inspirert til å inkludere dette på sine emballasjer.

Konica Minolta er en av aktørene i grafisk bransje som ønsker å sette AR på dagsorden, og i disse dager reklamerer de for en nyutviklet app, GenARate. Les mer om denne her.

Les videre

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Canon titter inn i nye markeder

Det er en Canon i kanonform, som med sin 4.800 m2 store Drupa-stand viser hvorfor de er markedsleder innen flere teknologier.
Drupa_Canon

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Siste nytt

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik

Ny high-end foto- og plakatprinter fra Epson

Epson lanserer ny storformatskriver for det profesjonelle foto-, kunst- og plakatmarkedet.
Epson_P20500Series

Fujifilm viser deres styrkede B2-repertoar på Drupa

Sammen med en stor del av Fujifilms omfattende portefølje, vil et par nye B2-printere være utstilt på Fujifilms stand på Drupa, som er intet mindre end 2.420 m2 stor, hvilket noenlunde tilsvarer tre håndballbaner.
fujifilm-drupa

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12