Er Augmented Reality mer enn en gimmick?

IKEA Place gir deg mulighet for å prøve møblene i ditt eget hjem, uten å måtte hente dem først.

Augmented Reality (AR) betyr en forbedring eller tilføyelse til virkeligheten. Vi kjenner det spesielt fra Pokémon Go hvor store og små renner rundt og fanger Pokémons, som befinner seg rundt omkring i bybildet, og som kun kan sees via spillernes smarttelefoner. Vi har også sett en rekke eksempler hvor en 3d-versjon av f.eks. en BMW luksusbil kunne poppe ut av en annonse, hvis vi kikket på den gjennom våre smarttelefoner. Men så har det visst ikke blitt til så mye mer, eller hva?

Selv om forventningene har vært store til at AR kunne fornye det trykte medie og føre det inn i den digitale tidsalderen, så har eksemplene inntil videre vært sporadiske og fremfor alt enkeltstående. I en artikkel i det engelske magasinet Printweek forteller salgsdirektør Jacky Sidebottom-Every fra emballasjefirmaet Glossop Cartons at de har tilbudt produktet til deres kunder siden 2014, men at det faktisk ikke er noen etterspørsel på det. Hun sier:

– Jeg opplever at kundene synes det er fantastisk, men de har ingen idé om hvordan de kan bruke det i deres salg eller på deres emballasje, hvilket er en skam. Teknologien er foreløpig litt forut for sin tid.

Omvendt ser det ut til at teknologien har bedre hold i noen andre markeder. F.eks. har IKEA utviklet en app – IKEA Place – som gir deg muligheten til å teste ut store deler av firmaets møbelkatalog i ditt eget hjem, uten at du trenger å hente møblene hjem først. Du kan med det samme se om størrelse og farge passer sammen med hjemmet forøvrig.

Men det betyr ikke nødvendigvis at der ikke er noe å satse på for den grafiske bransjen. Til tross for erfaringene fra Glossop Cartons, så ser det spesielt ut at emballasjeområdet har et stort potensial for å skulle kunne benytte denne teknologien. Et stort informasjonsbehov og meget liten plass på enkelte emballasjer til å tilgjengeliggjøre denne informasjonen betyr at nye løsninger er velkomne. Her kan AR komme til unnsetning både når det angår plass, og også til verdiøkning. Det kan f.eks. være via samle- eller bruksinstruksjoner, og så kan man ikke se bort fra at netopp AR åpner for mange muligheter for å knytte kunde og selger nærmere hverandre. Utfordringen er å få varemerkeeiere til å innse fordelene med AR, slik at de blir inspirert til å inkludere dette på sine emballasjer.

Konica Minolta er en av aktørene i grafisk bransje som ønsker å sette AR på dagsorden, og i disse dager reklamerer de for en nyutviklet app, GenARate. Les mer om denne her.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


App for opplæring i grafisk produksjon

Fagbokforlaget har utviklet et digitalt læremiddel i grafisk produksjonsteknikk. Det er en web-app som inneholder filmer, podkaster, animasjoner og oppgaver. Appen har god søkefunksjon, ordbok med korte forklaringer og illustrasjoner av faguttrykk, slik at elevene raskt kan finne informasjon om et aktuelt tema, og som forberedelse til fagprøven.

Publisert av: