
I fjor endret det svenske firmaet Kuvertteamet navn til Addbrand, et navn som passer i alle nordiske land. Rett før jul kjøpte Addbrand også danske A-mail. I løpet av 2019 skal Lyche Konvolutt etter planen endre navn til Addbrand Norge og utvide varesortimentet. Vi tok en rundtur hos Addbrands hovedkvarter i Bankeryd for å se på hva de kan tilby.
På vei hjem fra Norge kom Patrik Sjölin på det nye navnet Addbrand. Han stoppet bilen, googlet og saken var biff. Navnet Kuvertteamet gikk i graven og ble i høst erstattet av et navn som tåler å vokse med og som fungerer i alle de nordiske land.
I mai 2018 byttet Kuvertteamet ham og ble til Addbrand. Giganten innen support av kontortrykk ville dermed markere at kuvert (konvolutt) nå bare står for halve omsetningen mens skilter, roll-ups, papir og emballasje har vokst og til sammen blitt like stort.
– Og nei, det er ikke fordi vi trykker færre konvolutter. Med over 400 millioner solgte konvolutter har 2018 tvert imot vært all time high for vårt konvoluttsalg. Men alt det andre har vokst ennå mer. Dessuten har vi jo nå lagt til Turnex produkter og kompetanse, noe som føles fantastisk bra, sier administrerende direktør Patrik Sjölin og illustrerer det med produktkatalogen, hvor konvoluttene bare står for de første 16 av totalt 84 sider.

Selg gjennom mellomledd
Katalogen er også første gang man fullt ut ser resultatet av sammenslåingen med papirgrossisten Turnex. En sammenslutning som viste seg å være ganske enkel å gjøre, ettersom begge selskapene hadde filosofien å kun selge gjennom et grafisk mellomledd. Addbrand har også for noen år siden skaffet seg aksjemajoriteten i norske Lyche Konvolutt. Tanken er nå å utvikle Lyche slik at disse, på det norske markedet, også skal tilby det stadig bredere sortimentet fra Addbrand og at Lyche en gang i løpet av 2019 skifter navn til Addbrand Norge.
Like før jul ble neste skritt tatt, da Addbrand overtok danske A-mail, som de har fulgt i mange år og hvor de nå lyktes med å bli enige om overtakelse.


Naturligvis har ikke den økede konvoluttrykkingen noe med en økt etterspørsel å gjøre. Konvoluttbruken går ned med omlag fem prosent hvert år, men markedet har samtidig blitt konsolidert til noen få, effektive aktører. Og Addbrand har over tid – også gjennom finanskrisen i 2008 og 2009 – hatt en god og stabil lønnsomhet og kunnet vokse og ta markedsandeler. Nå har man i Sverige ca 100 ansatte og omsetter rundt 200 millioner kroner, med 4-5 prosent på siste rekke.
Nytt forretningsområde
Midt i finanskrisen gikk selskapet også inn i et nytt forretningsområde.
– I 2009 overtok vi Ord&Råd, som var produsenter av store bilder og ekspo. Forretningsavtalen var inngått like før finanskræsjet, men vi hadde kapital og sto fast på å gjennomføre. I 2010, når det skalv i de fleste selskapene, kunne vi i stedet gi gass, forteller Patrik Sjölin og viser rundt i de store lokalene hvor det nå trykkes på tekstil og kartong.

En person som har vært med lenge, er markedsjefen Johannes Råsbrant. Han jobbet med kundestøtte på hovedkontoret i Bankeryd, men i 2006 førte kjærligheten ham til Stockholm. I stedet for å si opp, så startet han opp et salgskontor der, noe som har vist seg å være en god strategi.
– Det er morsomt å arbeide med Addbrand, for her er det en langsiktighet. Det er enklere å jobbe med markedsbiten når jeg ser utviklingen fremover. Jeg vet at vi arbeider for å være lønnsomme og stadig investerer i nye produksjoner, varemerker og forretningsområder.
Motivert personale
Patrik Sjölin blir glad når han hører Johannes’ synspunkter. Patrik forklarer at hans viktigste oppgave nå for tiden er å motivere personalet og at det nest viktigste er å finne nye produkter og tjenester som de kan tilby kundene. Motiverte medarbeidere sees som et sentralt punkt i foretakets utvikling. Dette skal nå også implementeres i Danmark.

– Med kjøpet av A-Mail ser vi et kjempemarked i Danmark for vårt helt unike tilbud til markedet. Vår grafiske kunde kan velge å kjøpe med eller uten trykk fra oss. Derfor er det så utrolig viktig for oss når vi snakker med folk, at vi arbeider med trykk. Det er det ikke alle som er klar over ved første kontakt. Men ordet trygghet er så veldig viktig for oss. Det kan være en trykker som iblant trykker selv men plutselig får en større ordre som de trenger hjelp med. Eller en trykker som selger ti strandflagg og vet at vi kan gjøre dem helt ferdige. Vi har til og med egne syersker, som syr flaggene.
– Eller så får trykkeriet en ordre på 1000 notatblokker og produserer dem selv. Og så kommer det en ordre på 20 000 blokker og da henvender de seg til oss. Med samme nettsystem kan de handle av oss, det være seg at de vil ha konvolutter og papir (gjennom oppkjøpet av Turnex) eller om de vil ha det ferdig trykt. Bestiller de trykket fra oss trenger de aldri å bekymre seg for at vi deretter skal stjele kunden, for vi selger aldri direkte til sluttkunde.
En verdifull partner
Johannes Råsbrant påpeker også at mange leverandører ser Addbrand som en verdifull partner. Han nevner Arctic Paper, som velger å levere store volumer selv og overlater mindre leveranser for trykkerier og kontorvarehandel til Addbrand. De sisitnevnte kan jo levere en miks av produkter samtidig.
– Våre kunder vet også at alt trykkes i Sverige. Notatblokkene er ikke fra Kina og strandflaggene ikke fra Polen. Alt er trykt i Sverige, med lønninger som er i tråd med fagforeningsavtaler, ISO-sertifisering og Svanemerking, påpeker Johannes Råsbrant, dette konseptet kaller vi «Print By Sweden».
– Bestiller du milliontalls konvolutter, så trykker vi dem dog i samband med produksjonen hos vår deleier Mayer Kuvert i Tyskland. Mayer kan trykke både på rull og ark, før papiret brettes sammen til konvolutter. Men normalt trykkes konvoluttene i noen av de atten spesialpressene som står i Bankeryd. Og nå kommer snart også den første trykkpressen med inkjet. Da kan vi trykke meget korte serier, ettersom man da ikke trenger å fremstille noen trykkplate.

En holdbarhetstankegang
Men inkjet innebærer samtidig en utfordring. Mens offsetfargene har en ubetydelig kostnad, så koster blekket iblant mer enn hva det er mulig å få betalt for trykket. Patrik Sjölin påpeker at inkjetprisene må ned for å være konkurransedyktige i større volumer. Når det gjelder konkurranse ser han også en utfordring for den Øko-profilen Addbrand har.
– Med holdbarhetstankegangene i dag er det ganske trygt at det gjøres her i Bankeryd.
Vi har mengder av grafiske firmaer og forhandlere som er her med sine kunder og viser hva vi gjør. Det er enklere, smidigere og tryggere å arbeide med en produksjon som ligger i Sverige. Men vi må samtidig ikke være dyrere. Det er det samme som når du selv går og handler. Kjøper du øko-produkter må de ikke hele tiden være mye dyrere. Det gjelder å kunne utfordre prismessig også. Men økologi er for oss viktig – både for verden og for å gi våre forhandlere ytterligere et argument, som ikke er pris, avslutter Patrik Sjölin.
Addbrand
- Het tidligere Kuvertteamet
- 95 ansatte i Sverige og 210 millioner i omsetning.
- 20 i Norge som omsetter 50 millioner og 9 ansatte i Danmark, som omsetter 33 millioner kroner.
- Solgte drøyt 400 millioner konvolutter for det svenske markedet i 2018. Det er hver tredje konvolutt i Sverige.
- Kundene er trykkerier og kontorvarehandlere. Snittordren er på 3000 kroner, så nettstedet for bestilling og automatisering i håndteringen er helt sentral.