Løfter hustrykkeriets rolle

Image Factory hos Canon, der produksjonsløsningene kjøres for fullt.

Canon samlet hustrykkeriene til temadag med foredrag og produktvisninger under Print Week. – Man må i større grad være rådgiver og i mindre grad være ordremottager, understreket Ole-Bengt Moe fra Moementum i sitt innlegg om hustrykkeriets rolle.

Stor interesse
Det mangler ikke på interesse for den teknologiske utviklingen hos landets hustrykkerier i statlig, kommunal og privat sektor. I foredragssalen hos Canon var det ikke et ledig sete, og mange nikket gjenkjennende til Ole-Bengt Moes innlegg om hvordan hustrykkeriet kan øke sin egen synlighet og markedsføre seg sterkere internt.

Hustrykkeriene konkurrerer ikke seg imellom, og Canons nettverk for hustrykkerier er alltid godt besøkt. Her er det miniseminar om nye printmetoder.

– Det er som en trakt, der man starter med å definere hvem som er kundene, hvilke eventer eller kampanjer disse skal gjennomføre, hva som er målsettingen med aktivitetene og hvilke rammer som finnes. Får man dette på plass, kan hustrykkeriet lettere innta rollen som grafisk rådgiver og tilføre ny verdi for kunden, som for hustrykkeriets del ofte er en intern avdeling, poengterte Ole-Bengt Moe. Han arbeider tett med Canons nettverksforum for hustrykkerier og har lang erfaring med salgstrening og forretningsutvikling. Mange i salen kjente seg igjen i hans beskrivelse av de grafiske mulighetene som ”et univers av muligheter”. – En typisk fallgruve er å fortelle kunden om alle mulighetene, da er kampanjen eller eventet over før man er ferdig. Nøkkelen er å bli kundens rådgiver!

Hustrykkeriene er alltid interessert i nye områder de kan tilby grafiske tjenester, og Canon viser gjerne frem kundenes jobber.

Styrker hustrykkeriet
Canons Berte Kristensen er ansvarlig for Canons nettverksforum for hustrykkerier. Hun opplever stor interesse for nettverket, og har allerede invitert til workshop i april. – Det blir en workshop for de fem første hustrykkeriene som melder seg på, hvor alle tar med seg en opplevd suksesshistorie og en planlagt kampanje som deles og diskuteres i gruppen. Hustrykkeriene er jo i den særstillingen at de ikke konkurrerer med hverandre, samtidig som utfordringene og mulighetene i stor grad er de samme hos alle. Hos Canon ser vi at moderne teknologi gir nye muligheter for hustrykkeriene, og vi ønsker å tilføre både teknologi og inspirasjon for denne delen av grafisk bransje, oppsummerer hun.

Stor interesse for teknologi og produksjonsområder hos hustrykkeriene.

En kommentar til “Løfter hustrykkeriets rolle”
  1. Leif eriksen sier:

    Kjempeflott arrangement

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Digitalprint i små formater mangler standardisering

I en nylig undersøkelse utført av Ghent Workgroup ble digitalprint identifisert som et nøkkelområde som mangler gode retningslinjer for bruken av PDF. Digitalprint svarer til tradisjonelt kommersielt trykk, men de benytter metoder og utstyr som er forskjellig nok til å kreve deres egne spesifikke retningslinjer.

Publisert av: