
Canon samlet hustrykkeriene til temadag med foredrag og produktvisninger under Print Week. – Man må i større grad være rådgiver og i mindre grad være ordremottager, understreket Ole-Bengt Moe fra Moementum i sitt innlegg om hustrykkeriets rolle.
Stor interesse
Det mangler ikke på interesse for den teknologiske utviklingen hos landets hustrykkerier i statlig, kommunal og privat sektor. I foredragssalen hos Canon var det ikke et ledig sete, og mange nikket gjenkjennende til Ole-Bengt Moes innlegg om hvordan hustrykkeriet kan øke sin egen synlighet og markedsføre seg sterkere internt.

– Det er som en trakt, der man starter med å definere hvem som er kundene, hvilke eventer eller kampanjer disse skal gjennomføre, hva som er målsettingen med aktivitetene og hvilke rammer som finnes. Får man dette på plass, kan hustrykkeriet lettere innta rollen som grafisk rådgiver og tilføre ny verdi for kunden, som for hustrykkeriets del ofte er en intern avdeling, poengterte Ole-Bengt Moe. Han arbeider tett med Canons nettverksforum for hustrykkerier og har lang erfaring med salgstrening og forretningsutvikling. Mange i salen kjente seg igjen i hans beskrivelse av de grafiske mulighetene som ”et univers av muligheter”. – En typisk fallgruve er å fortelle kunden om alle mulighetene, da er kampanjen eller eventet over før man er ferdig. Nøkkelen er å bli kundens rådgiver!

Styrker hustrykkeriet
Canons Berte Kristensen er ansvarlig for Canons nettverksforum for hustrykkerier. Hun opplever stor interesse for nettverket, og har allerede invitert til workshop i april. – Det blir en workshop for de fem første hustrykkeriene som melder seg på, hvor alle tar med seg en opplevd suksesshistorie og en planlagt kampanje som deles og diskuteres i gruppen. Hustrykkeriene er jo i den særstillingen at de ikke konkurrerer med hverandre, samtidig som utfordringene og mulighetene i stor grad er de samme hos alle. Hos Canon ser vi at moderne teknologi gir nye muligheter for hustrykkeriene, og vi ønsker å tilføre både teknologi og inspirasjon for denne delen av grafisk bransje, oppsummerer hun.
