Mimaki øker tilstedeværelsen

PUBLISERT: 21 mars 2019
OPPDATERT: 21 mars

Skilter og visuell kommunikasjon, profilprodukter, tekstil- og 3d-printing. Mimaki spenner musklene på Fespa ved å vise seg frem i fire forskjellige forretningsområder.

Mimakis markedssjef Danna Drion.

Fabrikanten av inkjetprintere og skjæresystemer, Mimaki, meddeler at de vokser som selskap. Derfor har de besluttet seg for å vise en bredere tilstedeværelse på Fespa-messen i München, 14.-17. mai. Mimaki stiller ut i fire segmenter – skilter og visuell kommunikasjon, profilprodukter, tekstil og 3d-printing.

Markedssjef Danna Drion fremhever Mimakis fleksibilitet og kompetanse innen forskning og utvikling, og at de raskt kan tilpasse seg markedsendringer, samt komme med systemforbedringer som skaper muligheter for kundene.

– Vi kommer til Fespa 2019 med en produktportefølje som tydeliggjør denne evnen.

Innen signsegmentet er det rull-til-rull printere med UV-LED og øko-solventblekk og inkludert skjæring som fremheves. I serien UCJV kommer utskriftsystemene med direkte etterbehandling, og finnes i innstegsmodeller opp til mer høytpresterende printere.

Mimaki UCJV300-75

Mimaki UCJV300-75 gir muligheter til 4-lagstrykk, mulighet å legge til hvitt blekk, samt inkludert skjæring. Blekket LUS-170 som benyttes er sertifisert i henhold til Greenguard Gold. Ifølge fabrikanten er printeren tilpasset for å blant annet lage sjiktet transformativ grafikk for bakgrunnsbelyste applikasjoner. Med andre ord, motivets farger skifter avhengig av hvordan det trykte produktet belyses. Printeren er den minste i UCJV300-serien.

Mimaki kommer også stille ut inngangsmodellen med betegnelsen CJV150-160 – også den en print- og skjæreløsning. Maskinen er blekkutstyrt med sølv, oransje og lys svart. Ifølge produsenten dreier det seg om en kostnadseffektiv løsning for blant annet skiltmakere og printshops.

Av de større maskinene vises en øko-solvent- og sublimeringsprinter med utskriftsbredden 1,60 meter. Den har en rekke blekktyper, for eksempel oransje og lys svart, og er tilpasset for å lage skilter og sport- og moteklær og annen visuell kommunikasjon. Maskinen med betegnelsen JV300-160 gir ifølge Mimaki utskrifter med fotokvalitet og produserer i hastigheter på inntil 105,9 kvadratmeter i timen.

Mimaki viser også en 3,2 meter bred blekkstråleprinter med uv-og led-herding som retter seg mot de som for eksempel produserer messe- og retailprodukter, bannere, og vindusgrafikk i opp til 110 kvadratmeter i timen. I et utvalg kan den printe på transparente substrater, med hvitt blekk, og med doble ruller i bredde – såkalt twin roll-funksjon.

De kommer også til å presentere sine uv-led planprintere i UJF-serien for printing direkte på ulike objekter. De henvender seg til markedet for profilprodukter i mange forskjellige materialer, i utskriftsbreddene 710 x 510 millimeter til A3 og A2. Substratene kan ha en tykkelse opp til 15,3 centimeter. Flere ulike typer av produkter som har blitt lagd i maskinene vil stilles ut for å inspirere de besøkende på Fespa-messen.

Mimaki viser seg i flere segmenter. Alt fra skiltgrafikk til tekstil og klær kommer til å demonstreres på Fespa-messen.

På tekstilsiden trekker Mimaki frem sin nyeste sublimeringsprinter, Mimaki TS55-1800, som er ment som innstegsmodell eller mellomsegmentet på markedet. Den kommer med Mimakis egen teknikk som MAPS, et system for å redueere banding, NCU og NRS som overvåker munnstykkene og som automatisk setter igang gjenopprettingsfunksjoner ved avbrudd, og som aktiverer nye munnstykkee slik at det ikke oppstår forstyrrelser i produksjonen. Maskinen printer med s610-blekk som har øko-sertifiseringen Eco Passport. Tapeter, flagg, sport- og moteklær samt innredningstoffer er noen eksempler på produkter som kan lages.

I 3d-segmentet viser Mimaki sin 3d-printer 3DUJ-553 som har over 10 millioner farger og har flytende fotopolymer som UV-herdes lag for lag. Klare, hvite samt kulørte fotopolymerer kan blandes for å lage ulike transparente effekter.

 

Mimakis 3d-printer 3DUJ-553 vises på messen.

Les videre

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01