3d-printer skal lokke skiltmakere

PUBLISERT: 25 mars 2019
OPPDATERT: 25 mars
Mimakis nye 3d-printer slippes på markedet i slutten av april.

Den japanske printerprodusenten Mimaki lanserte sin første 3d-printer i slutten av 2017. Det var en maskin basert på en inkjet-teknikk. Nå har selskapet funnet tiden inne til å lansere ytterligere en maskin, denne gangen i bordmodell med en annen type teknologi.

Den nye printeren 3DFF-222 er basert på FFF-teknikken (Fused filament fabrication). Ifølge Mimaki er den utviklet med tanke på å passe inn i et kontorlandskap, som et design- og produksjonsverktøy. En av fordelene med maskinen er at den printer veldig stille og altså ikke forstyrrer i et kontormiljø, mener produsenten.

– Den er lagd slik at du kan ha den på ditt kontor uten at den forstyrrer. Maskinen kjøres med 45 decibel, noe som innebærer at støynivået nesten er det samme som inne på et museum, sier Bert Benckhuysen, Senior product manager for Mimaki Europe.

3d-printeren benytter PLA-materiale og prosessen kan styres fra mobilen eller nettbrettet. Ifølge Mimaki egner printeren seg for bl.a. produksjon av jigger og tredimensjonale skilter.

Selskapet skriver at skilt- og displaytrykkere kan dra nytte av printeren da den bidrar til tids- og kostnadsbesparelser ettersom 3d-printeren kan anvendes på kontoret for å tilvirke mindre innendørsskilter og bokstavsskilter. Først printes de i 3d, og deretter kan de printes på og dekoreres, med Mimakis egen uv-printer som nettopp kan printe på tredimensjonale objekter.

Modellen er et samarbeidsprosjekt som er utviklet sammen med Sindoh, en sydkoreansk printerfabrikant og vil bli tilgjengelig på markedet i slutten av april 2019.

Er du interessert i nyheter om 3d-printmarkedet? Sjekk ut 3dpnorge.no!

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324