3d-printer skal lokke skiltmakere

Mimakis nye 3d-printer slippes på markedet i slutten av april.

Den japanske printerprodusenten Mimaki lanserte sin første 3d-printer i slutten av 2017. Det var en maskin basert på en inkjet-teknikk. Nå har selskapet funnet tiden inne til å lansere ytterligere en maskin, denne gangen i bordmodell med en annen type teknologi.

Den nye printeren 3DFF-222 er basert på FFF-teknikken (Fused filament fabrication). Ifølge Mimaki er den utviklet med tanke på å passe inn i et kontorlandskap, som et design- og produksjonsverktøy. En av fordelene med maskinen er at den printer veldig stille og altså ikke forstyrrer i et kontormiljø, mener produsenten.

– Den er lagd slik at du kan ha den på ditt kontor uten at den forstyrrer. Maskinen kjøres med 45 decibel, noe som innebærer at støynivået nesten er det samme som inne på et museum, sier Bert Benckhuysen, Senior product manager for Mimaki Europe.

3d-printeren benytter PLA-materiale og prosessen kan styres fra mobilen eller nettbrettet. Ifølge Mimaki egner printeren seg for bl.a. produksjon av jigger og tredimensjonale skilter.

Selskapet skriver at skilt- og displaytrykkere kan dra nytte av printeren da den bidrar til tids- og kostnadsbesparelser ettersom 3d-printeren kan anvendes på kontoret for å tilvirke mindre innendørsskilter og bokstavsskilter. Først printes de i 3d, og deretter kan de printes på og dekoreres, med Mimakis egen uv-printer som nettopp kan printe på tredimensjonale objekter.

Modellen er et samarbeidsprosjekt som er utviklet sammen med Sindoh, en sydkoreansk printerfabrikant og vil bli tilgjengelig på markedet i slutten av april 2019.

Er du interessert i nyheter om 3d-printmarkedet? Sjekk ut 3dpnorge.no!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: