Antalis hjelper kunder å designe emballasje

PUBLISERT: 27 mars 2019
OPPDATERT: 27 mars
Ingeniører og designere jobber sammen med kunder for å konstruere skreddersydde emballasjer.

Antalis har etablert seks europeiske sentere for emballasjedesign, hvor ingeniører og designere hjelper kundene å komme frem til spesialkonstruerte emballasjeløsninger. Det hittil siste av disse sentrene startet opp i Polen i februar.

Fortsatt vekst i e-handelen, større fokus på miljøet samt et stigende behov for automatiserte produksjons- og logistikkprosesser, har fått ønskene til spesialemballasje til å endre seg de siste årene. Spesielt innen produksjons- og logistikkbransjen etterspørres det i stigende grad skreddersydde emballasjeløsninger som kan løse noen av de utfordringene virksomhetene opplever i dag: det kan enten være å spare plass på lageret, optimere pakkeprosessen eller få en mere miljøvennlig emballasje.

For å imøtekomme kundenes forskjellige emballasjeutfordringer, har Antalis seks europeiske Packaging Design Centers. Av disse er tre plassert i Tyskland, et i Danmark, et i England og et i Polen. Formålet med sentrene er å tjene kundene med spesialkonstruerte emballasjeløsninger.

Her utfolder innovasjonen seg
Disse europeiske designsentrene kan hjelpe kundene med alle slags emballasjeutfordringer – fra design og konstruksjon av nye løsninger til optimering av eksisterende emballasjeløsninger.

–Våre designsentre i Tyskland har spesialisert seg i bilindustrien, forklarer Maria Ragusa, emballasjeingeniør hos Antalis Packaging Design Center i Leinfelden, Tyskland. –Vi bruker spesialutviklet software som sikrer at vi utvikler de beste løsningene for våre kunder. Fordi vi har et stort utvalg av 3D programmer, kan vi vise våre kunder emballasjeløsninger til produkter som ikke engang er utviklet ennå. Samtidig kan de forskjellige programmene håndtere mange forskjellige typer data og input noe som gjør prosessen mye lettere for både kundene og oss, forklarer hun.

For ytterligere å styrke sine emballasjetjenester, åpnet Antalis i februar et nytt Packaging Design Center i Polen. Den polske avdelingen skal primært fokusere på logistikk- og bilindustrien i Øst-Europa. Aleksander Gwizdala, Packaging Sector Director i Antalis i Polen, sier: –Plasseringen av det nye designsenteret er meget strategisk da vi nå er i stand til å imøtekomme den stigende etterspørselen på spesialkonstruert emballasje og emballasjetjenester på det Øst-Europeiske markedet.

Fordelene ved Packaging Design Center er at de både tilbyr tett samarbeide, personlig service og implementering av nye, smarte løsninger – samtidig som at kundene får en opplevelse og en emballasjeløsning i særklasse, hevder Antalis.

Et dedikert team av ingeniører og designere
Et dedikert arbeide med utvikling av nye løsninger betyr at Antalis emballasjeingeniører på tvers av de seks designsentrene, allerede har tatt utfordringen og utviklet mer enn 10.0 skreddersydde emballasje- løsninger.

–Kundene henvender seg til oss med tanke på enten å utvikle helt nye emballasjeløsninger eller å optimere deres eksisterende emballasjeløsning, sier Maria Ragusa. –Hos oss tester vi prototypene under realistiske forhold og tilpasser de sammen med våre designere inntil vi oppnår et optimalt resultat, hevder hun.

Utover de tjenestene nevnt ovenfor, tilbyr de seks Packaging Design sentrene også:

▪ hurtig og effektiv service: På grunn av de effektive, interne prosessene i Packaging Design sentrene, kan kunden på bare få dager se forslag til deres nye emballasje.

▪ Dedikerte spesialistteam: Hvert enkelt designsenter har dedikerte eksperter som sitter klar for å hjelpe.

▪ Fleksibilitet: Teamet tilpasser emballasjeløsninger etter kundens behov og tilbyr tjenester til en bred kundegruppe – fra mindre virksomheter til store multinasjonale konsern.

–I motsetning til mange av våre konkurrenter, er vi ikke avhengige av materialvalg, hevder Aleksander Gwizdala. –Derfor er vi i stand til å skreddersy emballasjen til produktet og velge det best egnede materiale.

Fokus på miljø og bæredyktighet
Betydningen av emballasjens miljøpåvirkninger er også et strategisk fokusområde både for kundene og for Antalis – i standardsortimentet som i Packaging Design sentrene, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Designerne og ingeniørerne er forpliktet til å designe emballasje med minst mulig materialforbruk – naturligvis uten å gå på kompromiss med kvaliteten. De 3 R’er (Reduce, Reuse, Recycle) inspirerer medarbeiderne til å ta ansvar for miljøet og tilby kundene så bæredyktige emballasjeløsninger som mulig.

Gjennom hele prosessen tas det derfor konstant hensyn til bæredyktighet – her er noen få eksempler:

▪ I Packaging Design Center i Tyskland har man økt forbruket av enkeltmateriale emballasje – primært papirbasert – til både indre og ytre emballasjer samt skreddersydd gjenbruksemballasje.

▪ I Polen brukes resirkulerte materialer som polyethylen, papir eller polypropylen.

▪ I England har man inngått et partnerskap med Woodland Trust, et bevaringsfond, som hjelper virksomheter med å plante trær og beskytte skog. Hittil har Antalis England plantet så mange trær at all bølgepapp og papir fra virksomheten er karbon-nøytral til og med 2020!

▪ I Danmark arbeides det aktivt med forbrukernes stigende krav til miljøvennlige løsninger – herunder tilpasning av emballasjens størrelse i forhold til produktet, materialforbruk samt økt bruk av papir som materiale.

–Brukeropplevelse og bæredyktighet er to store fokusområder for oss, sier Jacob Ejlskov Andersen, Scandinavian Packaging Sector Director. –Vi har en forpliktelse til å utvikle miljøvennlige og smarte spesialemballasjeløsninger uten å gå på kompromiss med hverken valuta for pengene eller produktkvalitet, avslutter han.

 

Les videre

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

Spar trykkfarger med spiraler

ECO3s screeningsekspert Els Van Cauwenberghe forklarer at rotasjons- og emballasjetrykkere kan dra nytte av SPIR@L, en ny rastreringteknologi utviklet av ECO3.
els-van-cauwenberghe

Scanpack gjør tidenes satsing: "Her finner du alt du leter etter, og litt til!"

Scanpack, Skandinavias største emballasjemesse, fyller 60 år. Og det kommer til å merkes!
Utstillere fra hele verdikjeden viser frem sine siste løsninger. Dessuten blir det en stor satsing på kostnadsfrie seminarer og workshops.
– Vi vil tilby de besøkende litt ekstra i år, sier Monika Ölund, forretningsansvarlig for Scanpack.
Scanpack-foto-Rickard Olausson

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Siste nytt

Undercam-funksjon på flere av Zünds skjærebord

Zünd lanserer et nytt system for innlasting av material som inkluderer både det integrerte Undercam registreringssystemet og en bordforlenger.
BLE_UNDERCAM_Pressebild

Canons nye fotoskriver skal briljere i dybde og sverte

Canons nye inkjetskriver for A2-formatet er rettet mot profesjonelle fotografer og seriøse fotoentusiaster. Skriveren skal gi utskrifter av høy kvalitet med stor dybde på både matt og glanset fotopapir.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp