Hun skal få fart på den digitale satsningen i Norden

PUBLISERT: 1 april 2019
OPPDATERT: 21 mars
Den nye medarbeideren Maria Andersson og Jens Cronval fra Heidelberg er enige om at en fremgangsrik gjennomføring av den digitale strategien krever ekstra innsats.

At Heidelberg går digitalt er et budskap man har hørt i lengre tid. Den tyske leverandøren går nå et skritt lenger med en satsning i Norden, og ansetter rutinerte Maria Andersson for å spisse kommunikasjonen.

«Heidelberg goes digital» er et budskap som har vært med lenge for den tyske leverandøren av grafiske maskiner, programvare, tjenester og forbruksvarer. For mange kjennetegnes slagordet av digitale trykkmaskiner som Primefire, Versafire, Labelfire og Omnifire. Men det digitale budskapet går dypere enn som så. Det handler om å digitalisere hele kundenes virksomhetsprosesser og alle forretningsprosesser, samt å styrke kunderelasjonene på de digitale plattformene.

Det krever, ifølge administrerende direktør Jens Cronval, at det settes av dedikerte ressurser. Det er ikke forsvarlig at ansatte som egentlig har andre primæroppgaver ska ikle seg også den rollen. I hvert fall ikke om det skal lykkes. Og det skal det. Derfor har Heidelberg i Norden ansatt en ny «Digital lead and marketing» ansvarlig.

Maria Andersson er ny «Digital lead and marketing» ansvarlig for Heidelberg i Norden.

Snakker svensk og dansk
Valget falt på Maria Andersson, som, i tillegg til omfattende kommunikasjonserfaringer fra steder som Bosch, AudioNova og Dansk Flyktingråd, har en svensk bakgrunn, og derfor snakker både dansk og svensk flytende. Det er en stor fordel i en organisasjon som Heidelberg.

– Heidelberg har så mange nye løsninger, ikke bare tekniske, men også hvilken måte vi møter kunden på. Vi håndterer kundens behov for digitalisering av prosesser, og vi tilbyr dette i noen helt nye pakker der du kan betale etter forbruk. Vi må gjøre disse budskapene tydeligere, sier Jens Cronval om bakgrunnen for utnevnelsen.

Relevante møter
En annen faktor som har endret seg i de siste 3-5 årene er at mange firmaer ikke har tid til den glade selgeren som slipper inn på en kopp kaffe for å snakke om stort og smått, sier Jens Cronval:

– De må introduseres for noe som er relevant, ellers sløser vi bort tiden deres. Derfor må vi være skjerpede på å avlese dataene deres og forutse hva de trenger, helst før de engang vet det selv.

Organiserer kundedager
En av de første oppgavene for Maria Andersson blir å organisere Prinect User Days som finner sted i midten av mai i Heidelberg:

– Det blir superspennende å treffe våre kunder og få en bedre forståelse for deres situasjon og behov. Det blir min jobb å lytte for deretter å identifisere de innsatsene vi må gjøre for å hjelpe våre kunder videre i digitaliseringsprosessen. Strategien er staket ut, men det er stort rom for meg å sette mitt preg på utviklingen, og det ser jeg veldig frem til, sier Maria Andersson.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324