Vannbasert lakkering fra Plockmatic

PUBLISERT: 8 april 2019
OPPDATERT: 8 april
Tommy Segelberg, Plockmatic Group og Tony Michiels, Argos Solutions.

Plockmatic Industrial fortsetter utviklingsreisen med Argos Solutions og presenterer en vannbasert løsning spesialutviklet for lakkering av digitaltrykt emballasje.

– Jeg vet at interessen kommer til å være stor også fra andre områder, ettersom vi her har en både miljøvennlig og kostnadseffektiv løsning, sier Tommy Segelberg, ansvarlig för Plockmatic Industrial.

Med dette mener Plockmatic Industrial at de har en komplett portefølje av lakkverk. Nykommeren heter AQUA og er tilpasset blant annet lakkering av digitaltrykte emballasjer. Som navnet gir en pekepinn på, er dette en helt vannbasert maskin. Plockmatic benytter seg av Argos Solutions sin patenterte teknikk for å utvikle porteføljen av såkalte UV-coaters.

Ifølge Tommy Segelberg, adm dir for Plockmatic Industrial, er det forretningsmessige samarbeidet med Argos den mest effektive og rimelige måten å utvikle et produkt som trengs på markedet – på så kort tid som mulig.

– I Plockmatic Groups miljøstrategi så ser vi et behov for å kunne tilby en miljøvennlig og kostnadseffektiv løsning, ikke bare for emballasjemarkedet, men også for eksempel markedet for fotobøker, sier Tommy Segelberg.

Godkjent for næringsmidler
I Plockmatic Industrials portefølje er det UV-coaters for HD LED, Cold UV og nå det nyeste tilskuddet – Plockmatic AQUA som er en løsning for vannbasert lakkering.

AQUA produserer med en lakk som er godkjent for bruk på matvareemballasje. Hastigheten er satt til 45 meter i timen, men fremover planlegger produsenten å åpne for 60 meter i minuttet. I og med at prosessen kun skjer med vann så gir ikke maskinen fra seg giftige gasser. Dermed trenger ikke brukeren å investere i ventilasjon eller utsug.

AQUA er klar for levering i formatene B3 eller B2 og kan benyttes både inline og offline med de kjente trykke- og printteknikkene på markedet.

På spørsmål om hva som er AQUA-maskinens mest innovative funksjoner trekker Segelberg frem produksjonskostnaden der coatingvæsken er nede på 2-4 gram per kvadratmeter. Dessuten den lave tørketemperaturen, 30 grader.

– Det er unikt ettersom vi benytter oss av et spesielt tørkesystem, IR/Thermal-Air. Ved å benytte denne IR-tørkingsmodulen slipper vi den dyrere Anylox chamber-teknikken for å få coatingen til å appliseres med en slett overflate.

Les videre

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222

Fersk flatbed i fokus

I fjor høst lanserte Durst storformathybriden P5 X. Alle som er nysgjerrige på denne maskinen eller andre løsninger for digital utskrift kan ta turen til Molanders Sign and Display sin stand under Sign, Print & Promotion.
Durst P5X

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01