Måling av effekten av utendørsplakater

PUBLISERT: 9 mai 2019
OPPDATERT: 21 mars
Bildet viser aldersfordelingen per dag på personer som har sett kampanjen.

Den digitale innovasjonsavdelingen hos AFA JCDecaux har i samarbeid med deres teknologiske partner AllUnite og en testkunde, som er YouSee, utviklet målemetoder til «real time impressions». Det betyr at de nå kan dokumentere effekten av utendørs reklamekampanjer.

– Vi kan nå automatisk og i real tid måle de inntrykk en kampanje leverer basert på det faktiske antall forbrukere som er til stede. Samme inntrykk brutt ned på kjønn og alder. Samt hvorvidt forbrukerne, etter å ha blitt eksponert for kampanjen, enten har besøkt annonsørens nettside (og undersider) eller annonsørens fysiske butikk (kan også brytes ned på demografi), skriver AFA JCDecaux.

Utendørskampanjen fra YouSee som ble benyttet i prosjektet viste at den løftet trafikken til nettstedet med 12.5 prosent sammenlignet med ukene før.

– Med konverteringsdata som dette kan digital utendørs nå inngå på like vilkår som andre digitale medier i vår marketing mix, hvor vi kan dokumentere effekten. Så det er en utvikling vi ønsker velkommen, kommenterer Jens Mathiesen, You Sees Performance Chapter Lead, Digital Marketing Lab.

– De nye realtidsdata og adferdstracking med demografi er virkelig noe som kan bringe utendørsmediet videre. Det er de mest sofistikerte utendørsdata jeg har sett hittil, og de bringer denne type medier langt frem i bussen sammenlignet med en rekke andre mediegrupper. Inntrykk og adferdsdata vil sette oss i stand til å planlegge bedre og mer presist, til nytte for våre kunder, sier Mikael Ostenfeld, Buying Director hos GroupM.

Før dette produktet «real time impresssions» tilbys kundene, ønsker AFA JCDecaux først å få validert målemetodene av en uhildet analysevirksomhet, så akkurat når «real time impressions» vil bli tilgjengelig som et verktøy på markedet er ikke klart ennå.

Les videre

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

Epson går i personaliseringens spor

Mindre serier med tilpassede produkter, det er en klar trend i den grafiske bransjen. Epson lanserte to nyheter i dette segmentet på Fespa: en UV-printer og en DTF/DTG-printer. Begge inngangsmodeller av desktop-størrelse.
Epson-6-1024x683

swissQprint gir 3 års garanti – uten dyrere pris

swissQprint viste ingen produktnyheter på Fespa, men kunne fortelle at de nå har tre års garanti på alle sine printere - uten ekstra kostnad.
SQP

Amedia med stor påskegave til abonnentene

I disse dager kommer Amedias eget påskemagasin i postkassene til rundt 220.000 abonnenter i 82 aviser over hele landet. Uten ekstra kostnad for abonnentene dukker det 48-siders magasinet opp som innstikk i lokalavisene.
paskemagasinet_amedia

Siste nytt

Har Drupa svarene på bransjens utfordringer?

Etter åtte års pause kan vi igjen ta turen til Drupa for å se hva leverandørene mener vi trenger.
drupa24_12

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Elitron er på plass hos NIZE equipment

Etter 14 dager med installasjon og intensiv opplæring er NIZE-equipment klart til å vise frem det siste tilskuddet til deres produktportefølje. Det er det italienske high-end skjære- og fresebordet Elitron Kombo SDC+ i formatet 320 x 210 cm de har montert i sitt demosenter i Odder i Danmark.
nize_elitron_02-1

100 Revoria Press PC1120 installert i Europa

Fujifilm har nå gjort den hundrede installasjonen av flaggskipet Revoria Press PC1120-modellen i Europa. Tonerpressen har vunnet flere priser opp gjennom årene.
Gibon7-768x512-1