Den digitale innovasjonsavdelingen hos AFA JCDecaux har i samarbeid med deres teknologiske partner AllUnite og en testkunde, som er YouSee, utviklet målemetoder til «real time impressions». Det betyr at de nå kan dokumentere effekten av utendørs reklamekampanjer.
– Vi kan nå automatisk og i real tid måle de inntrykk en kampanje leverer basert på det faktiske antall forbrukere som er til stede. Samme inntrykk brutt ned på kjønn og alder. Samt hvorvidt forbrukerne, etter å ha blitt eksponert for kampanjen, enten har besøkt annonsørens nettside (og undersider) eller annonsørens fysiske butikk (kan også brytes ned på demografi), skriver AFA JCDecaux.
Utendørskampanjen fra YouSee som ble benyttet i prosjektet viste at den løftet trafikken til nettstedet med 12.5 prosent sammenlignet med ukene før.
– Med konverteringsdata som dette kan digital utendørs nå inngå på like vilkår som andre digitale medier i vår marketing mix, hvor vi kan dokumentere effekten. Så det er en utvikling vi ønsker velkommen, kommenterer Jens Mathiesen, You Sees Performance Chapter Lead, Digital Marketing Lab.
– De nye realtidsdata og adferdstracking med demografi er virkelig noe som kan bringe utendørsmediet videre. Det er de mest sofistikerte utendørsdata jeg har sett hittil, og de bringer denne type medier langt frem i bussen sammenlignet med en rekke andre mediegrupper. Inntrykk og adferdsdata vil sette oss i stand til å planlegge bedre og mer presist, til nytte for våre kunder, sier Mikael Ostenfeld, Buying Director hos GroupM.
Før dette produktet «real time impresssions» tilbys kundene, ønsker AFA JCDecaux først å få validert målemetodene av en uhildet analysevirksomhet, så akkurat når «real time impressions» vil bli tilgjengelig som et verktøy på markedet er ikke klart ennå.