Måling av effekten av utendørsplakater

PUBLISERT: 9 mai 2019
OPPDATERT: 21 mars
Bildet viser aldersfordelingen per dag på personer som har sett kampanjen.

Den digitale innovasjonsavdelingen hos AFA JCDecaux har i samarbeid med deres teknologiske partner AllUnite og en testkunde, som er YouSee, utviklet målemetoder til «real time impressions». Det betyr at de nå kan dokumentere effekten av utendørs reklamekampanjer.

– Vi kan nå automatisk og i real tid måle de inntrykk en kampanje leverer basert på det faktiske antall forbrukere som er til stede. Samme inntrykk brutt ned på kjønn og alder. Samt hvorvidt forbrukerne, etter å ha blitt eksponert for kampanjen, enten har besøkt annonsørens nettside (og undersider) eller annonsørens fysiske butikk (kan også brytes ned på demografi), skriver AFA JCDecaux.

Utendørskampanjen fra YouSee som ble benyttet i prosjektet viste at den løftet trafikken til nettstedet med 12.5 prosent sammenlignet med ukene før.

– Med konverteringsdata som dette kan digital utendørs nå inngå på like vilkår som andre digitale medier i vår marketing mix, hvor vi kan dokumentere effekten. Så det er en utvikling vi ønsker velkommen, kommenterer Jens Mathiesen, You Sees Performance Chapter Lead, Digital Marketing Lab.

– De nye realtidsdata og adferdstracking med demografi er virkelig noe som kan bringe utendørsmediet videre. Det er de mest sofistikerte utendørsdata jeg har sett hittil, og de bringer denne type medier langt frem i bussen sammenlignet med en rekke andre mediegrupper. Inntrykk og adferdsdata vil sette oss i stand til å planlegge bedre og mer presist, til nytte for våre kunder, sier Mikael Ostenfeld, Buying Director hos GroupM.

Før dette produktet «real time impresssions» tilbys kundene, ønsker AFA JCDecaux først å få validert målemetodene av en uhildet analysevirksomhet, så akkurat når «real time impressions» vil bli tilgjengelig som et verktøy på markedet er ikke klart ennå.

Les videre

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

Addbrand gjør nok et oppkjøp

Med håp om at 1+1=3 kjøper Addbrand sin kollega EWJ i Danmark. Det vil også påvirke det norske markedet, sier Jesper Røgind, administrerende direktør i den danske Addbrand-avdelingen.
Addbrand_EWJ_01

Ricoh Norge tar markedsandeler med tonerpresse

Ifølge tall fra IDC Market Research styrker Ricoh Norge sin posisjon i markedet for produksjonsprintere for første halvår 2024, med nesten 50 prosent markedsandel i high-end-segmentet.
Ricoh kollage 2

Canon åpner dørene for Arena 24

Snart går startskuddet for Canons møteplass for bedrifter på hovedkontoret i Oslo. Den 4. og 5. september står Canons Arena 24 for tur, en plass hvor teknologi og mennesker møtes.
Canon Arena 24

Siste nytt

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp

«Duster» gir deg Oslos historie – gate for gate

Det som ifølge Knut Meiner begynte som et "dusteprosjekt" under pandemien, har utviklet seg til å et av de mest spennende foto-, kunst- og byhistoriske prosjektene i Oslo. Nå er alle byens gater dokumentert med foto og tekst – hvor det hele kommer i ut i bokform.
GATADI-19

Epson lanserer ny etikettprinter

Den nye ColorWorks C8000e produserer høykvalitetsetiketter i høy hastighet samtidig som den reduserer kostnader og avfall som vanligvis er forbundet med tradisjonell, analogbasert etikettutskrift.
epson-location-shoot.5

Fremtidens papirfremstilling henger på en dråpe vann

Ny forskning viser at vi kan øke antall ganger papir kan resirkuleres, noe som kan revolusjonere papirindustrien.
bjorn-sjostrandx