Drupa gjør plass for 3d-print

Drupa er en av verdens største messer innen trykkteknikk og avholdes hvert fjerde år i Tyskland.

Trykkmessen Drupa i Düsseldorf den 16–26. juni 2020, får et spesielt konferanseprogram om additiv tilvirkning.

– Additiv design og tilvirkning skaper kreativitet i flere industrier. Ut i fra denne synsvinkelen passer det perfekt på Drupa, sier Rainer Gebhardt, som er prosjektleder på VDMA Additive Manufacturing Association, som er de som står bak konferanseprogrammet.

I løpet av messens ti dager kommer de besøkende å kunna lytte til 80 ulike forelesninger om den additive tilvirkningsteknikken. Før de innledende talene kommer fokuset å legges på den tekniske prosessen, for deretter å overgå til å gi mer innsikt i nåværende og fremtidige tilpasninger i trykk-, emballasje- og medieindustrien.

Reklameprodukter og emballasjeløsninger
Messedelen og konferanseprogrammet går under navnet 3D fab + print. Innholdet kommer til å berøre alt fra additivt tilvirkede maskinkomponenter til prototyper og on-demand tilvirkede reservedeler for trykkmaskiner. Det kommer også til å handle om bruken av additiv tilvirkning ved individuelle reklameprodukter og unike emballasjeløsninger.

– Det er viktig for oss å se hvor de besøkende står når det gjelder additiv tilverkning, legger Rainer Gebhardt til.

Mer enn 250 000 personer forventes å besøke messen som kommer til å fylle hallene med cirka 1800 utstillere.

Om konferansearrangøren:
VDMA Additive Manufacturing Association er en organisasjon som består av cirka 150 medlemmer. Disse er leverandører av produksjonsteknikk, av komponenter, programvare, automasjonsteknikk og materialer samt industrielle brukere fra forskjellige bransjer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: