Ny pdf-standard for skilt og display

PUBLISERT: 13 juni 2019
OPPDATERT: 13 juni

En ny preflight-spesifikasjon for sign-og displaysegmentet skal gi økt mulighet til interne kvalitetskontroller.

The Ghent Workgroup (GWG) har en betatest av en ny preflight-spesifikasjon for sign- og displaymarkedet. Sammen med Callas og Enfocus preflight-profiler blir spesifikasjonene tilgjengelige for alle. Ifølge GWG kommer programvareleverandører å kunne forberede seg til en standardisert kvalitetskontroll mens skiltmakere kan utnytte profilene for intern kvalitetskontroll.

Alt fra bannere til skilter
– Hver og ett av disse produktene har sine egne tekniske krav og å fange dem alle i en spesifikasjon var ingen lett oppgave. Etter noen studier ble det klart at vi var nødt til å presentere tø nøkkelfaktorer: visningsavstand og skaleringsfaktor for å kunne lage en spesifikasjon, sier David Van Driessche, administrerende direktør for GWG:

Visningavstand står for den gjennomsnittlige avstanden mellom seeren og skiltet. Jo større avstand – desto lavere bildeoppløsning. Skaleringsfaktoren innebærer hvordan man bryter ned utskriften i ulike deler, da tegn ofte er veldig store, for eksempel 1/10 eller 1/48.

– Vi slutter med et oppsett med regler for hele markedssegmentet og i stedet innfører vi begrepene visningsavstand og skaleringsfaktor. Naturligvis kan programmer som selv lager pdf-filer velge hvordan de bestemmer seg for å integrere reglene. De kan fortsatt tilby ulike maler eller preflight-profiler for ulike produkttyper.

Stort fargerom
Noe som skiller den nye spesifikasjonen fra tidligere er at den åpner hvilke fargespor som kan benyttes i en pdf-fil. Det er viktig på grunn av antallet utmatningsalternativer. For første gang tillater spesifikasjonen bruken av fargerom som er kalibrert etter RGB eller LAB for alle delene i et pdf-dokument.

Spesifikasjonen kan lastes ned på GWGs nettside og alt materiale er gratis.

Les videre

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Ny KI-drevet printing plattform fra HP

HP har introdusert kunstig intelligens for printere for å gjøre utskriftsprosesser enklere, mer intuitive og feilfrie.
HP DesignJet T850 MFP - Lifestyle 06

Epson kjøper opp Fiery – setter fart på digitaliseringen

Epson kjøper opp amerikanske Fiery, eksperter på digitale front-end-løsninger og arbeidsflytløsninger for trykkeribransjen.
HeroBannerDifferenceV2_2-e1701283123527

Få en eksklusiv struktur på utskriften med et klikk

Canon presenterte nylig en ny funksjon for Colorado M-serien som kalles FLXture. Med denne er det mulig å lage subtile overflatedetaljer med luksuriøs følelse.
FLXture_small

Siste nytt

Fagtrykk lanserte ny produksjonslinje for emballasje

Trondheimsfirmaet Fagtrykk hadde 3. oktober offisiell lansering av deres nye produksjonslinje for emballasje i egne lokaler i Fossegrenda i Trondheim. 
fagtrykk1

Norsk innovasjon i fokus i ny utgave av "The Book"

Den tredje utgaven av Antalis Interior Design Award samlet imponerende 411 prosjekter fra ulike bransjer. Nå har Antalis lansert "The ID BOOK #2", en eksklusiv bok som viser frem de mest kreative og inspirerende prosjektene fra hver kategori. Ikke minst fra Norge.
Bilde 1

Spandex lanserer nyheter innen interiør- og wrapfolier

Spandex Norge lanserer nå en ny serie interiørfolier fra Coverstyl, men også egne produktserien AUTO Wrap med printfolier og tilhørende laminater til bruk i 1D-, 2D- og 3D-profiler på kjøretøy.
AUTO-Wrap_2_mindre

Merkur Grafisk gjør stor investering i offset

Merkur Grafisk, som flytter til nye lokaler på Langhus neste år, investerer i en Heidelberg Speedmaster XL 106-8P som tilbyr det nyeste av teknologi innen offsetproduksjon.
Kjetil-og-Luth-850x567-1