Ny pdf-standard for skilt og display

En ny preflight-spesifikasjon for sign-og displaysegmentet skal gi økt mulighet til interne kvalitetskontroller.

The Ghent Workgroup (GWG) har en betatest av en ny preflight-spesifikasjon for sign- og displaymarkedet. Sammen med Callas og Enfocus preflight-profiler blir spesifikasjonene tilgjengelige for alle. Ifølge GWG kommer programvareleverandører å kunne forberede seg til en standardisert kvalitetskontroll mens skiltmakere kan utnytte profilene for intern kvalitetskontroll.

Alt fra bannere til skilter
– Hver og ett av disse produktene har sine egne tekniske krav og å fange dem alle i en spesifikasjon var ingen lett oppgave. Etter noen studier ble det klart at vi var nødt til å presentere tø nøkkelfaktorer: visningsavstand og skaleringsfaktor for å kunne lage en spesifikasjon, sier David Van Driessche, administrerende direktør for GWG:

Visningavstand står for den gjennomsnittlige avstanden mellom seeren og skiltet. Jo større avstand – desto lavere bildeoppløsning. Skaleringsfaktoren innebærer hvordan man bryter ned utskriften i ulike deler, da tegn ofte er veldig store, for eksempel 1/10 eller 1/48.

– Vi slutter med et oppsett med regler for hele markedssegmentet og i stedet innfører vi begrepene visningsavstand og skaleringsfaktor. Naturligvis kan programmer som selv lager pdf-filer velge hvordan de bestemmer seg for å integrere reglene. De kan fortsatt tilby ulike maler eller preflight-profiler for ulike produkttyper.

Stort fargerom
Noe som skiller den nye spesifikasjonen fra tidligere er at den åpner hvilke fargespor som kan benyttes i en pdf-fil. Det er viktig på grunn av antallet utmatningsalternativer. For første gang tillater spesifikasjonen bruken av fargerom som er kalibrert etter RGB eller LAB for alle delene i et pdf-dokument.

Spesifikasjonen kan lastes ned på GWGs nettside og alt materiale er gratis.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canon: VarioPRINT IX-serien er i gang

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

De første bestillingene og installasjonene av Varioprint IX-serien er i gang, meldes det fra Canon.

Canon har allerede mottatt de første bestillingene på den avanserte arkmatede inkjet trykkpressen siden lanseringen 1. april i år. I de kommende månedene blir den nye trykkpressen installert hos flere kunder i EMEA-regionen (Europa, Midtøsten og Afrika) og vil bidra til produksjons- og vekstmuligheter innen kommersiell utskrift.

Publisert av: 

Norsk Fjørfelag valgte Merkur Grafisk

Tekst: Roger Stormo | Foto: Merkur Grafisk

Da trykkeriet Norsk Fjørfelag benyttet gikk konkurs for to år siden, måtte de finne et nytt trykkeri for medlemsbladet sitt Fjørfe. Ett av kravene deres var at det måtte være et trykkeri som trykket i Norge og prisen var en viktig faktor, siden de er en liten organisasjon med begrensede midler. Etter en helhetsvurdering falt valget på Merkur Grafisk.

Publisert av: 

Omstilte produksjonen under koronakrisen

Koronakrisen medførte kraftig reduksjon i de grafiske oppdragene, noe som medførte permittering av mange i produksjonen hos CopyCat.  Sammen med Nautilus Subsea utviklet firmaet da prototyper for ansiktsvisirer og etablerte en produksjonslinje på kort tid. Visirproduksjonen har gitt nye muligheter og bragt optimismen tilbake hos CopyCat-medarbeiderne.

Publisert av: