Inntar Norden med nytt forretningssystem

PUBLISERT: 20 juni 2019
OPPDATERT: 20 juni
Peter Lofthag og Kristoffer Hermansson på NI Solutions på hver side av Datalines konsernsjef og grunnlegger Dirk Deroo.

Multipress er et forretningssystem for grafiske selskaper fra Dataline. NI Solutions har blitt betrodd oppgaven med å lansere salget av programvaren i Norden. Multipress har blitt kåret til det beste MIS-systemet av organisasjonen European Digital Press. (EDP).

Multipress-programvaren integrerer hele produksjonskjeden – fra ripping til maskiner. Kristoffer Hermansson og Peter Lofthag på NI Solutions selger produktet på det nordiske markedet:

– Det som er smidig, er at de har en forbindelse til Calderas ripper som vi selger. Dette gir deg mulighet til å få en fullstendig automatisert flyt fra å be om filer fra kunden til å sende fakturaen. Alt er automatisert med kostnadsberegninger og jobber, sier Kristoffer Hermansson.

Forhandleren NI Solutions, med sine over 20 ansatte, blir 25 år i år og er en del av Network Innovation. De er tilgjengelige i markedene i Norge, Sverige, Finland og Danmark. Utvalget inkluderer storformatprintere, både øko-, -solvent og vannbaserte maskiner fra Epson. Andre produkter i stallen er appliseringsbord fra Kala, skjæreplottere fra Graphtec, Chili Publishs redigeringsprogram for sideproduksjon og mer.

Network Innovation begynte arbeidet med å selge Multipress denne våren. Programvaren er rettet mot alle typer grafiske selskaper som holder på med trykking.

– Vi lærer fortsatt. Vi har begynt å selge Multipress i Finland, og vi har hatt stor suksess med to store avtaler, sier Peter Lofthag fra NI Solutions og peker på fordelene:

– Du har total kostnadskontroll og tidskontroll på jobben og kan helt automatisk sende prisforslag til kunden og få godkjenning av bestillinger. Du sparer mye tid.

– Multipress passer godt sammen med oss ​​da vi selger mye automatisering og arbeidsflyt.

Dirk Deroo er grunnlegger og administrerende direktør i Dataline. Han sier at det europeiske selskapet er dedikert til grafisk industri, og peker på mulighetene for Multipress:

– Det er mer enn en programvare. Vi har en programvareløsning som er så spesialisert innen grafisk industri at vi kan håndtere alle produksjonsteknikker som eksisterer i bransjen. For ti år siden investerte jeg i storformatbransjen fordi jeg så det samme problemet som for 20 år siden i offsetindustrien. Så jeg bygget inn den store formatteknologien i programvaren som allerede håndterer skjerm, offset og digital utskrift.

Han mener at selskapets produkt skiller seg ut i forhold til sine konkurrenter.

– Dette er veldig forskjellig fra andres programmer. På dette stadiet kan jeg si at jeg ennå ikke har sett en programvare som kan beregne produksjonskostnadene for storformatjobber så nøyaktig og like fort som Multipress-applikasjonen.

Dirk Deroo sier at offsettrykksselskapene ikke sjekket produksjonskostnadene for 20 år siden. Og når han snakker til de digitale printshoppene i dag, er det det samme:

– De vet hva salgsprisen er, men ikke hva produksjonskostnaden er. Å vite produksjonskostnadene er viktigst, for hvis du beregner hvor mye og hvor lenge en maskin kan fungere og hvor mye materiale og blekk du bruker og hvordan du kombinerer alt, kan du automatisk planlegge, bestille mål og lag statistikk. På denne måten starter det alltid med estimering, beregning og produksjonskostnad og produksjonstid. Vi regner ut alt dette på ett og et halvt minutt.

For fire år siden hadde Dataline 6000 brukere av Multipress i Benelux-landene, ifølge Deroo. Det var da han tok beslutningen om å gå globalt med markedsføringen.

– Vi er nå aktive i Norden og snakker med mange selskaper som planlegger å bruke vår programvare i de kommende årene.

– NI Solutions er en sterk merkevare, så det er logisk at to sterke selskaper jobber sammen fordi det er mye arbeid å gjøre, og du kan ikke gjøre det alene.

Dataline har satt lista på å få maksimalt 100 kundeprosjekter i året. Et prosjekt kan implementeres hos en kunde på to måneder. Spørsmålet er heller om kunden er klar for omstillingen på to måneder. Deroo sier at det kan ta tid å lære og det avhenger mye av arbeidssituasjonen i selskapet – noen ganger kan det ta 3-4 måneder.

– Det er derfor viktig at vi er svært involvert i disse hundre selskapene vi tar vare på, sier han og understreker at de er et proaktivt selskap i markedet. 15 av de ansatte har høy kompetanse innen printprosesser. Disse arbeider utelukkende med installasjon og implementering av produktet i kundenes lokaler.

 

Les videre

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Boxon lanserer KI-roboten Aiden

Boxon lanserer nå Aiden, en KI-bot som hjelper kunder med å finne riktig emballasje basert på deres unike behov. Foreløpig er det på den svenske Boxon nettsiden Aiden forefinnes.
Aiden

Ny KI-drevet printing plattform fra HP

HP har introdusert kunstig intelligens for printere for å gjøre utskriftsprosesser enklere, mer intuitive og feilfrie.
HP DesignJet T850 MFP - Lifestyle 06

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222