Kunnskapsportal for etikettprinting

PUBLISERT: 20 juni 2019
OPPDATERT: 20 juni
Rickard Rafstedt hos Heidelberg ser et voksende etikettmarked.

Heidelberg og deres datterselskap Gallus lanserer et nettsted som skal gi trykkeren all mulig ekspertise og kunnskap om etikettrykk. – Vi har konstatert at det mangler uavhengige informasjonskilder som kan være til fordel for både etikettkjøpere, -produsenter og -leverandører, sier Rickard Rafstedt fra Heidelberg.

Den digitale plattformen har fått navnet Label Experts og tar for seg alt innen etikettutskrift, på engelsk. Heidelberg og datterselskapet Gallus står bak prosjektet. Etikettmarkedet har ifølge dem det største vekstpotensialet i trykkerisektoren og har utviklet seg fra et nisjesegment til en betydelig industri i de siste tiårene.

– Etikettmarkedet er en ytterst interessant gren i den grafiske bransjen. Det er et marked som vokser og befinner seg midt mellom tradisjonell flekso- og digital produksjon, sier Rickard Rafstedt, account manager hos Heidelberg.

Heidelberg/Gallus har har tatt initiativ til kunnskapsportalen Label Experts som formidler informasjon om etikettmarkedet til alle som er interessert. Registreringen på nettstedet er gratis.

Etikettmarkedet står for cirka fem prosent av det globale trykkvolumet, til en verdi av cirka 400 milliarder euro. I takt med utviklingen øker også kunnskapen på etikettområdet som gir spredte byger når det gjelder trykketeknikker, materialer, etikettens bruksområde og alle tilkommende forbruksvarer.

Det nye nettstedet er tenkt å gi økt kunnskap og ekspertise om alt som har med etikettutskrifter å gjøre. Den inneholder blant annet tekniske artikler, policydokumenter og tips fra eksperter på området. Innholdet kommer blant annet fra uavhengige organisasjoner som AWA, FINAT, Packconsult og VSKE.

Forhåpningen er at den digitale plattformen blir et møtested for brukere, produsenter, organisasjoner og markedsundersøkelsesinstitutter.

– Via oppkjøp av Gallus-fabrikken i Sveits har Heidelberg blitt en viktig aktør på dette markedet. Vi har konstatert at det savnes uavhengige informasjonskilder som kan være til hjelp for både etikettkjøpere, etikettprodusenter og leverandører til bransjen, sier Rickard Rafstedt.

Les videre

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

PrintVis leverer umiddelbare CO2-beregninger

PrintVis, den skybaserte administrasjonsplattformen for grafisk industri, har annonsert et strategisk partnerskap med CarbonQuota for å integrere automatiserte CO2-beregninger i printhåndteringsløsningen.
Dom-Harris-Kasper-Tomshoj

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01