Kunnskapsportal for etikettprinting

PUBLISERT: 20 juni 2019
OPPDATERT: 20 juni
Rickard Rafstedt hos Heidelberg ser et voksende etikettmarked.

Heidelberg og deres datterselskap Gallus lanserer et nettsted som skal gi trykkeren all mulig ekspertise og kunnskap om etikettrykk. – Vi har konstatert at det mangler uavhengige informasjonskilder som kan være til fordel for både etikettkjøpere, -produsenter og -leverandører, sier Rickard Rafstedt fra Heidelberg.

Den digitale plattformen har fått navnet Label Experts og tar for seg alt innen etikettutskrift, på engelsk. Heidelberg og datterselskapet Gallus står bak prosjektet. Etikettmarkedet har ifølge dem det største vekstpotensialet i trykkerisektoren og har utviklet seg fra et nisjesegment til en betydelig industri i de siste tiårene.

– Etikettmarkedet er en ytterst interessant gren i den grafiske bransjen. Det er et marked som vokser og befinner seg midt mellom tradisjonell flekso- og digital produksjon, sier Rickard Rafstedt, account manager hos Heidelberg.

Heidelberg/Gallus har har tatt initiativ til kunnskapsportalen Label Experts som formidler informasjon om etikettmarkedet til alle som er interessert. Registreringen på nettstedet er gratis.

Etikettmarkedet står for cirka fem prosent av det globale trykkvolumet, til en verdi av cirka 400 milliarder euro. I takt med utviklingen øker også kunnskapen på etikettområdet som gir spredte byger når det gjelder trykketeknikker, materialer, etikettens bruksområde og alle tilkommende forbruksvarer.

Det nye nettstedet er tenkt å gi økt kunnskap og ekspertise om alt som har med etikettutskrifter å gjøre. Den inneholder blant annet tekniske artikler, policydokumenter og tips fra eksperter på området. Innholdet kommer blant annet fra uavhengige organisasjoner som AWA, FINAT, Packconsult og VSKE.

Forhåpningen er at den digitale plattformen blir et møtested for brukere, produsenter, organisasjoner og markedsundersøkelsesinstitutter.

– Via oppkjøp av Gallus-fabrikken i Sveits har Heidelberg blitt en viktig aktør på dette markedet. Vi har konstatert at det savnes uavhengige informasjonskilder som kan være til hjelp for både etikettkjøpere, etikettprodusenter og leverandører til bransjen, sier Rickard Rafstedt.

Les videre

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Satser på eskeproduksjon i små serier

Stavangerbaserte Norengros Kjosavik ser en økt etterspørsel etter esker med trykk i mindre serier. Derfor har de investert i en HP Latex R2000.
norengros-Hjalmar

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324