Kunnskapsportal for etikettprinting

Rickard Rafstedt hos Heidelberg ser et voksende etikettmarked.

Heidelberg og deres datterselskap Gallus lanserer et nettsted som skal gi trykkeren all mulig ekspertise og kunnskap om etikettrykk. – Vi har konstatert at det mangler uavhengige informasjonskilder som kan være til fordel for både etikettkjøpere, -produsenter og -leverandører, sier Rickard Rafstedt fra Heidelberg.

Den digitale plattformen har fått navnet Label Experts og tar for seg alt innen etikettutskrift, på engelsk. Heidelberg og datterselskapet Gallus står bak prosjektet. Etikettmarkedet har ifølge dem det største vekstpotensialet i trykkerisektoren og har utviklet seg fra et nisjesegment til en betydelig industri i de siste tiårene.

– Etikettmarkedet er en ytterst interessant gren i den grafiske bransjen. Det er et marked som vokser og befinner seg midt mellom tradisjonell flekso- og digital produksjon, sier Rickard Rafstedt, account manager hos Heidelberg.

Heidelberg/Gallus har har tatt initiativ til kunnskapsportalen Label Experts som formidler informasjon om etikettmarkedet til alle som er interessert. Registreringen på nettstedet er gratis.

Etikettmarkedet står for cirka fem prosent av det globale trykkvolumet, til en verdi av cirka 400 milliarder euro. I takt med utviklingen øker også kunnskapen på etikettområdet som gir spredte byger når det gjelder trykketeknikker, materialer, etikettens bruksområde og alle tilkommende forbruksvarer.

Det nye nettstedet er tenkt å gi økt kunnskap og ekspertise om alt som har med etikettutskrifter å gjøre. Den inneholder blant annet tekniske artikler, policydokumenter og tips fra eksperter på området. Innholdet kommer blant annet fra uavhengige organisasjoner som AWA, FINAT, Packconsult og VSKE.

Forhåpningen er at den digitale plattformen blir et møtested for brukere, produsenter, organisasjoner og markedsundersøkelsesinstitutter.

– Via oppkjøp av Gallus-fabrikken i Sveits har Heidelberg blitt en viktig aktør på dette markedet. Vi har konstatert at det savnes uavhengige informasjonskilder som kan være til hjelp for både etikettkjøpere, etikettprodusenter og leverandører til bransjen, sier Rickard Rafstedt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Ny, åpen og uavhengig plattform

Tekst: Lis Lykke | Foto: skjermbilde

Trykkerienes utfordringer i dag inkluderer å drive en kostnadseffektiv produksjon, der opplagene blir mindre og mer varierte. Samtidig må også samarbeidet med kunden styres så effektivt som mulig. Løsningen er å etablere helautomatiske, integrerte prosesser på tvers av selskapets grenser som gjør arbeidsflyt og transaksjoner mellom printere, programvareleverandører, utstyrsprodusenter og leverandører mye, mye enklere, skriver Heidelberg i en pressemelding.

Publisert av: 

Canon lanserer i dag et oppdatert utvalg ColorWave- og PlotWave-modeller

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Lanseringshøsten fortsetter for Canon, som i dag lanserte oppdaterte storformatskrivere i ColorWave- og PlotWave-seriene. Lanseringen består av tre ColorWave-modeller (3600, 3800 og 9000) og fem sort-hvitt PlotWave-modeller (3000, 3500, 5000, 5500 og 7500).

Publisert av: 

Horizon: Virtuell lansering

Tekst: Søren Winsløw |

Horizon inviterer til deres første virtuelle produktlansering. Den 29. og 30. september vil du på Finishing First oppleve lanseringen av ikke mindre enn tre nye etterbehandlingssystemer fra Horizon. Det dreier seg om de to limbinderne BQ-270V og BQ-500 samt trekantstrimmeren HT-300. Dette er de første maskinene i den nye iCE-serien som presenteres sammen med den sky-baserte arbeidsflyt-programvaren iCE-LiNK.

Publisert av: 

Ny arkmatet IMAGEpress fra Canon

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Canon mener de har hevet produktivitetsstandaren opp et nivå med lanseringen av imagePRESS C10010VP-serien. De mener at dette er den ultimate løsningen for høyvolummiljøer som alltid anstrenger seg for å oppnå mer. Større volumer, flere bruksområder, høyere kvalitet og større gevinst utloves.

Publisert av: