Compress UV LED printer til Logomotivet

PUBLISERT: 27 juni 2019
OPPDATERT: 27 juni
Logomotivet holder til i en rustikk låve på Nodeland utenfor Kristiansand.

Logomotivet holder til i en rustikk låve på Nodeland utenfor Kristiansand. Daglig leder Andreas Mølland gleder seg til å ta i bruk den nye maskinen firmaet har bestilt, en Compress iUV-600s. Han har mange kreative tanker rundt bruksområder.

–Ikke minst trykk på diverse treprodukter blir spennende å teste ut, sier Andreas. Han benytter trevirke fra egen skog. Maskinen kan printe på alt fra aluminium, glass, plastikk, akryl, tre, plexiglass, duk, lerret, lær, PVC med mere. Den er dessuten konstruert med tanke på minst mulig vedlikehold, og for konsistent kvalitet dag etter dag. Det patenterte WIMS-systemet sørger for at hvitt blekk sirkulerer kontinuerlig, slik at det hvite pigmentet ikke legger seg på bunnen av beholderen. Skrivehodet har 8 UV LED soner som kan konfigureres etter eget ønske. En vanlig konfigurasjon er CMYK + 3 hvite + 1 lakk.

Utskriftsområdet er 600 x 450mm med opp til hele 30 cm høyde på media. Automatisk høydejustering av media er standard, og  den produserer opp til 12 m² i timen, i produksjonsmodus dual cmyk. Maks oppløsning er på 2880 x 1400 dpi og variabel dråpestørrelse gir topp kvalitet på print med IQ interweave teknologien for å unngå «banding» også ved lav oppløsning.
Ønsker man å printe på runde gjenstander (glass/flasker) så finnes det en »turnaround unit» som opsjon. Printeren støtter utskrift av braille (blindeskrift/ taktil merking).

Mølland har bestilt printeren fra forhandler Stein Raaness AS i Oslo. Her kan du se printeren benyttet til å dekorere en el-gitar:

Brosjyre på printeren (PDF)

Les videre

Ålgård Offset handlet for 12 millioner på Drupa

Ålgård Offset investerte 12 millioner kroner i ny stiftemaskin fra Müller Martini på Drupa-messen.
aalgaard-drupa1

Ricoh: «Alle vil se utviklingen på inkjetsiden»

Bli med Sign&Print på en omvisning blant raske jaguarer, ørner og kraftige drager på Drupa-messen. Hva snakker vi om? Ricohs nye maskinavatarer selvfølgelig!
ricoh-DSC0676

Fotoprint med stor wow-effekt

Hvordan kan man skille seg ut i et marked i endring? For FotoPhono, som har lang erfaring med å produsere kunsttrykk, var svaret å satse stort på maskinsiden. Ikke minst for å kunne tilby ChromaLuxe-produkter av høy kvalitet.
FotoPhono kollage

Marabu går grønt med ny sertifisering

Nylig ble blekkprodusenten Marabu sertifisert i henhold til Greenguard. En merking som viser at et produkt er testet og evaluert for å møte strenge grenser for kjemiske utslipp. Et budskap som Marabu legger vekt på under Drupa.
Marabu-4-1024x683

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324