Agfa setter en ny standard med SPIR@L-teknologi

Agfa lanserer SPIR@L, firmaets nyeste patenterte rasterteknologi, som revolusjonerer det tradisjonelle rasterpunktet med en ny utforming. Den nye utformingen fører til økt kvalitet, samtidig som den reduserer produksjonskostnadene. Dette er det siste innen Agfas ECO³-program, som fokuserer på økonomi, økologi og ekstra bekvemmelighet.

SPIR@L er Agfas nyeste patenterte rasterteknologi, som kan benyttes til trykking av både aviser og annet, for heatset- og coldset trykk . Ifølge Agfa muliggjør dette at man beholder punktgrafikken skarp fra presse til papir i området fra 1% til 99 %. Dette uten at det krever noe ekstra arbeid, og produsenten garanterer klare farger og bildeskarphet.

Det er fasongen på rasterpunktene som er annerledes, og Agfa hevder at med denne teknikken blir vanlige trykkforstyrrelser som oppfattes som støy i bildet usynlige. Brukere som allerede har tatt SPIR@L i bruk kan bekrefte at de ikke lenger får fargekontaminering i Cyan, hevdes det. Resultatet er en reproduksjon i høyere kvalitet. Dessuten reduseres fargemengden på grunn av punktets form, noe som gir økt nytte i form av kortere tørketid og lavere strømforbruk.

–SPIR@L-konseptet er enkelt, men genialt, sier Erik Peeters, Agfas markedssjef i avdelingen for sivil trykk. –Vi erstattet de tradisjonelle punktene med en mer effektiv spiralform. Dermed kreves det mindre farge for å fylle ut det samme området, noe som resulterer i et krystallklart bilde og høyere effektivitet i trykkeriet.

SPIR@L systemet skal ikke kreve noen maskinvareoppgradering i forhold til til eksisterende trykk, ei heller ny arbeidsflyt.

Om Agfas ECO³-program
SPIR@L er en avgjørende faktor i Agfas ECO3-program. Ved å designe og skape løsninger basert på maskinvare, programvare og forbruksvarer, fokuserer Agfa på økologi, økonomi og ekstra bekvemmelighet (ECO³) for å gjøre førtrykk- og trykk oppgavene enklere, mer kostnadseffektive samt enklere å administrere og vedlikeholde.
–SPIR@L er i tråd med Agfas ECO³-filosofi ved å forbedre kvaliteten på produktene og bidra til tidsbesparelser og økonomiske besparelser for kundene, sier Guy Desmet, Leder av Marketing Offset Solutions hos Agfa.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Nytt blad ute

Sign & Print nummer 226 er ute, med Canons Anton Strand som…

Karibu setter nye standarder for rull-til-rull print

Stiefel Digitalprint GmbH i Lenting nær München ble nylig den første kunden som begynte å produsere på en Karibu rull-til-rull printer. Både administrerende direktør og operatør er begeistret for kvaliteten som Karibu leverer på alt materialet: –Det beste jeg noensinne har sett i rull-til-rull-print.

Publisert av: 

web-to-print: Intervju med Fabian Frenzel

Forklaringen på hvorfor WtP er et vellykket konsept, er ikke fordi online trykkerier bruker flest mulig og størst mulige trykkpresser. Disse er lett tilgjengelige i alle deler av verdenen. Den virkelige verdien av WtP er basert på en enkel idé – nemlig en brukervennlig online plattform, som pålitelig oppfyller kundenes krav.

Publisert av: 

Kvesser i alle emballasjesegmenter

Antalis kom inn på Empack-messen og viste den bredden de har i emballasjeløsninger.
– Alt fra standardløsninger, spesielle løsninger til det faktum at du kan gå fra enkle produkter til en helhet med maskiner for automatisk emballasje. Det er det vi prøver å symbolisere her, sier Fredrik Carlsson.

Publisert av: