Agfa lanserer SPIR@L, firmaets nyeste patenterte rasterteknologi, som revolusjonerer det tradisjonelle rasterpunktet med en ny utforming. Den nye utformingen fører til økt kvalitet, samtidig som den reduserer produksjonskostnadene. Dette er det siste innen Agfas ECO³-program, som fokuserer på økonomi, økologi og ekstra bekvemmelighet.
SPIR@L er Agfas nyeste patenterte rasterteknologi, som kan benyttes til trykking av både aviser og annet, for heatset- og coldset trykk . Ifølge Agfa muliggjør dette at man beholder punktgrafikken skarp fra presse til papir i området fra 1% til 99 %. Dette uten at det krever noe ekstra arbeid, og produsenten garanterer klare farger og bildeskarphet.
Det er fasongen på rasterpunktene som er annerledes, og Agfa hevder at med denne teknikken blir vanlige trykkforstyrrelser som oppfattes som støy i bildet usynlige. Brukere som allerede har tatt SPIR@L i bruk kan bekrefte at de ikke lenger får fargekontaminering i Cyan, hevdes det. Resultatet er en reproduksjon i høyere kvalitet. Dessuten reduseres fargemengden på grunn av punktets form, noe som gir økt nytte i form av kortere tørketid og lavere strømforbruk.
–SPIR@L-konseptet er enkelt, men genialt, sier Erik Peeters, Agfas markedssjef i avdelingen for sivil trykk. –Vi erstattet de tradisjonelle punktene med en mer effektiv spiralform. Dermed kreves det mindre farge for å fylle ut det samme området, noe som resulterer i et krystallklart bilde og høyere effektivitet i trykkeriet.
SPIR@L systemet skal ikke kreve noen maskinvareoppgradering i forhold til til eksisterende trykk, ei heller ny arbeidsflyt.
Om Agfas ECO³-program
SPIR@L er en avgjørende faktor i Agfas ECO3-program. Ved å designe og skape løsninger basert på maskinvare, programvare og forbruksvarer, fokuserer Agfa på økologi, økonomi og ekstra bekvemmelighet (ECO³) for å gjøre førtrykk- og trykk oppgavene enklere, mer kostnadseffektive samt enklere å administrere og vedlikeholde.
–SPIR@L er i tråd med Agfas ECO³-filosofi ved å forbedre kvaliteten på produktene og bidra til tidsbesparelser og økonomiske besparelser for kundene, sier Guy Desmet, Leder av Marketing Offset Solutions hos Agfa.