Upcycling - bare hype?

PUBLISERT: 2 september 2019
OPPDATERT: 2 september
Et eksempel på upcycling der folier kan benyttes som murstensvegg.

Upcycling er et ord som sirkulerer – både på trykkmesser og blant private aktører. Men er det noe å ta til seg eller bare en “hype”?

Det er lett å finne på et smart ord, og med sosiale medier kan det raskt bli ”hypet”. Det er også tilfelle med begrepet ”upcycling”. Det lå rett for dagen i disse miljøtider for medie/folie-leverandører å gripe muligheten til et ekstra salgsargument: Klimaet, som har topprioritet ikke bare i Norden men i store deler av verden. Og hele upcycling-ideen er jo fantastisk, både for klimaet og for den enkeltes økonomi.

Hvorfor skifte ut et kjøkken som fungerer, hvis man kan oppnå den ønskede fornyelsen ved å give overflatene en ny ”look”. Og man kan få nesten ethvert ønskelig utseende i dag. En trevegg som er skapt ved folie, trenger ikke bare å ligne tre, det kan også føles som tre. Det samme gjelder en murstensvegg som vist på billedet (“klippet” fra en brosjyre).

Mange hoteller, restauranter, institusjoner og lignende har allerede tatt til seg upcycling-trenden. Det er raskere, enklere og ikke minst mer økonomisk. Derfor begynner vi også å se private forbrukere gjøre større bruk av fornyelse med folier i sine hjem, på biler og båter.

Med foliering får man ikke bare muligheten til en prisbillig fornyelse av eksisterende utstyr, man får også en helt unik mulighet for at sette sitt personlige preg på sitt hjem, sin bil, sin sykkel eller … Ja mulighetene er nesten uendelige.

Sign, Print & Pack-messen i Odense den 18. -19. september kan de besøkende på flere stands studere mulighetene innen denne nye trenden upcycling.

”Upcycling” er nok mer enn et smart ord for en smart trend. Det er en ganske fornuftig utvikling i en tid hvor miljø står i fokus, da det har et mindre ressursforbruk enn f.eks. nyproduksjon eller normalt gjenbruk.

Les videre

HP lover nyheter om storformat til høsten

På HPs stand under Drupa var det nyheter i Indigo- og PageWide-seriene som skulle være mest i søkelyset. Men snart loves det nyheter også i storformatsegmentet.
HP-Paula-1024x683

EFI tenker utenfor boksen – lanserer unikt system for esketrykk

På Drupa presenterte EFI en løsning sammen med Packsize for personalisert fullfargetrykk på bølgepappemballasje - men også andre inkjetnyheter.
EFI-3-1024x683

Epson trykker på etikett og mikroproduksjon

Epson viser flere store innovasjoner innen etikettprinting under Drupa, men også løsninger for tekstiler samt mikroproduksjon og personalisering.
Epson-7-1024x683

Swissqprint viser hele produktlinjen

Det har rent mye vann under bruene siden Drupa sist ble arrangert for åtte år siden. Swissqprint, som har sitt hovedkontor på vestsiden av Rhinen i Sveits, vil vise innovasjonene som de har utviklet i løpet av disse årene på årets messe.
swissqprint-fespa

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324