Upcycling – bare hype?

Et eksempel på upcycling der folier kan benyttes som murstensvegg.

Upcycling er et ord som sirkulerer – både på trykkmesser og blant private aktører. Men er det noe å ta til seg eller bare en “hype”?

Det er lett å finne på et smart ord, og med sosiale medier kan det raskt bli ”hypet”. Det er også tilfelle med begrepet ”upcycling”. Det lå rett for dagen i disse miljøtider for medie/folie-leverandører å gripe muligheten til et ekstra salgsargument: Klimaet, som har topprioritet ikke bare i Norden men i store deler av verden. Og hele upcycling-ideen er jo fantastisk, både for klimaet og for den enkeltes økonomi.

Hvorfor skifte ut et kjøkken som fungerer, hvis man kan oppnå den ønskede fornyelsen ved å give overflatene en ny ”look”. Og man kan få nesten ethvert ønskelig utseende i dag. En trevegg som er skapt ved folie, trenger ikke bare å ligne tre, det kan også føles som tre. Det samme gjelder en murstensvegg som vist på billedet (“klippet” fra en brosjyre).

Mange hoteller, restauranter, institusjoner og lignende har allerede tatt til seg upcycling-trenden. Det er raskere, enklere og ikke minst mer økonomisk. Derfor begynner vi også å se private forbrukere gjøre større bruk av fornyelse med folier i sine hjem, på biler og båter.

Med foliering får man ikke bare muligheten til en prisbillig fornyelse av eksisterende utstyr, man får også en helt unik mulighet for at sette sitt personlige preg på sitt hjem, sin bil, sin sykkel eller … Ja mulighetene er nesten uendelige.

Sign, Print & Pack-messen i Odense den 18. -19. september kan de besøkende på flere stands studere mulighetene innen denne nye trenden upcycling.

”Upcycling” er nok mer enn et smart ord for en smart trend. Det er en ganske fornuftig utvikling i en tid hvor miljø står i fokus, da det har et mindre ressursforbruk enn f.eks. nyproduksjon eller normalt gjenbruk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: