
Upcycling er et ord som sirkulerer – både på trykkmesser og blant private aktører. Men er det noe å ta til seg eller bare en “hype”?
Det er lett å finne på et smart ord, og med sosiale medier kan det raskt bli ”hypet”. Det er også tilfelle med begrepet ”upcycling”. Det lå rett for dagen i disse miljøtider for medie/folie-leverandører å gripe muligheten til et ekstra salgsargument: Klimaet, som har topprioritet ikke bare i Norden men i store deler av verden. Og hele upcycling-ideen er jo fantastisk, både for klimaet og for den enkeltes økonomi.
Hvorfor skifte ut et kjøkken som fungerer, hvis man kan oppnå den ønskede fornyelsen ved å give overflatene en ny ”look”. Og man kan få nesten ethvert ønskelig utseende i dag. En trevegg som er skapt ved folie, trenger ikke bare å ligne tre, det kan også føles som tre. Det samme gjelder en murstensvegg som vist på billedet (“klippet” fra en brosjyre).
Mange hoteller, restauranter, institusjoner og lignende har allerede tatt til seg upcycling-trenden. Det er raskere, enklere og ikke minst mer økonomisk. Derfor begynner vi også å se private forbrukere gjøre større bruk av fornyelse med folier i sine hjem, på biler og båter.
Med foliering får man ikke bare muligheten til en prisbillig fornyelse av eksisterende utstyr, man får også en helt unik mulighet for at sette sitt personlige preg på sitt hjem, sin bil, sin sykkel eller … Ja mulighetene er nesten uendelige.
På Sign, Print & Pack-messen i Odense den 18. -19. september kan de besøkende på flere stands studere mulighetene innen denne nye trenden upcycling.
”Upcycling” er nok mer enn et smart ord for en smart trend. Det er en ganske fornuftig utvikling i en tid hvor miljø står i fokus, da det har et mindre ressursforbruk enn f.eks. nyproduksjon eller normalt gjenbruk.