Intervju med Raymond Rasch

Raymond Rasch er nyansatt BDM (business development manager) hos Konica Minolta.

Raymond Rasch er nyansatt BDM (business development manager) hos Konica Minolta. Han har tidligere jobbet som selger og etter hvert salgssjef i Helioprint AS, samt vært salgssjef i Agfa Gevaert AS.
I 1997 ble han ansatt i Xerox Norge som salgssjef med ansvar for deres satsning på Production print . Siden 2002 har han eid og drevet BizDoc AS, som var Xerox sin primære kanal til grafisk bransje i Norge. Frem til nå har han hatt ansvar for salg og markedsføring av SwissQprint sine storformatløsninger i BizDoc. Vi tok en prat med Rasch.

Hvordan synes du teknologien og bransjen har endret seg de siste årene?
Mye, spesielt siste 3 årene, med inkjet som nå begynner å bli et reelt alternativ til offset. Det har vært et paradigmeskifte de siste 15 årene – fra offset til digitalt. Men digitaltrykk er fremdeles en liten andel av totalmarkedet – 10-15 prosent. Inkjet, samt mer produktive tonerløsninger kommer til å ta et mye større “jafs” av markedet de neste 5 år. KM kommer til å lede an her, i og med at de utvikler egne inkjethoder, samt lanserer nye, innovative tonerløsninger i løpet av de neste månedene.

Konica Minolta har nå et bredt spekter av produkter – tonerbaserte systemer, inkjet løsninger, hybride storformatløsninger og labelprinterer. Er det noen produktområder du har spesielt tro på ?

Nye tonerbaserte løsninger som blir lansert i nærmeste fremtid, inkjet (KM1), storformat og labelprintere.

God service er viktig. Hvordan har ditt møte med serviceorganisasjonen Konica Minolta vært?

Litt tidlig å si, men det at de har et landsdekkende serviceapparat er en stor fordel. Spesielt overfor den profesjonelle delen av markedet (PP). Siden print er deres kjernemarked, og rask responstid er essensielt!

Mange aktører opplever vekst med ulike applikasjoner innen storformatprint. Hvordan ser du på de produktene Konica Minolta har å tilby ?

KM har bra produkter her som leverer bra kvalitet og er produktive. Mangler kanskje noen formater.

Konica Minolta har nå installert mange Accurio Jet KM-1 maskiner og mange spår inkjet som en fremtidig erstatning for offsettrykk. Hva er din formening om dette?

En sterk trend blant trykksakkjøperne er at de etterspør mindre opplag enn før. Dette gjør det dyrt å produsere i offset, da oppstartskostnaden er såpass høy, slik at kost per enhet som blir produsert er høy, fordi den fordeles på stadig mindre opplag. En annen trend er at krav til leveringstid blir stadig kortere. Det er i dag ikke uvanlig med under 24 timers leveringstid på trykkoppdrag. Dette er lite forenlig med offsetproduksjon, som har mange manuelle prosesser, og i tillegg ofte krever tørketid av trykkfarge før opplaget kan leveres, eller ferdiggjøres.

Det vil være store rasjonaliseringsgevinster å hente, med færre steg fra trykkjobben blir startet til ferdig, salgbart, print. Dette vil medføre en kortere “time to market”, med en mer effektiv produksjon som ikke trenger tørketid, samt eliminerer manuelle prosesser.

Her er leder Konica Minolta an, og KM1 er en revolusjonerende løsning med tanke på kvalitet som nå ikke står tilbake fra offset. Den har fleksibel arkløsning, samt kan printe på både bestrøket og ubestrøket offsetpapir, uten noe som helst form for forbehandling av papir eller bruk av spesialpapir – som i motsatt fall begrenser og fordyrer.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Canons nye imagePRESS for mellommarkedet

Nå lanseres Canon imagePRESS C165, en fullblods fargeløsning i det som gjerne kalles Light Production-segmentet – som er mellom kontorbedriftene og de grafiske produksjonsbedriftene. Med 65 sider i minuttet, bannertrykk og fleksible ferdiggjøringsløsninger, er det teknologi som vil treffe både kjente og nye markeder for Canon.

Publisert av: