Intervju med Raymond Rasch

PUBLISERT: 10 september 2019
OPPDATERT: 10 september
Raymond Rasch er nyansatt BDM (business development manager) hos Konica Minolta.

Raymond Rasch er nyansatt BDM (business development manager) hos Konica Minolta. Han har tidligere jobbet som selger og etter hvert salgssjef i Helioprint AS, samt vært salgssjef i Agfa Gevaert AS.
I 1997 ble han ansatt i Xerox Norge som salgssjef med ansvar for deres satsning på Production print . Siden 2002 har han eid og drevet BizDoc AS, som var Xerox sin primære kanal til grafisk bransje i Norge. Frem til nå har han hatt ansvar for salg og markedsføring av SwissQprint sine storformatløsninger i BizDoc. Vi tok en prat med Rasch.

Hvordan synes du teknologien og bransjen har endret seg de siste årene?
Mye, spesielt siste 3 årene, med inkjet som nå begynner å bli et reelt alternativ til offset. Det har vært et paradigmeskifte de siste 15 årene – fra offset til digitalt. Men digitaltrykk er fremdeles en liten andel av totalmarkedet – 10-15 prosent. Inkjet, samt mer produktive tonerløsninger kommer til å ta et mye større «jafs» av markedet de neste 5 år. KM kommer til å lede an her, i og med at de utvikler egne inkjethoder, samt lanserer nye, innovative tonerløsninger i løpet av de neste månedene.

Konica Minolta har nå et bredt spekter av produkter – tonerbaserte systemer, inkjet løsninger, hybride storformatløsninger og labelprinterer. Er det noen produktområder du har spesielt tro på ?

Nye tonerbaserte løsninger som blir lansert i nærmeste fremtid, inkjet (KM1), storformat og labelprintere.

God service er viktig. Hvordan har ditt møte med serviceorganisasjonen Konica Minolta vært?

Litt tidlig å si, men det at de har et landsdekkende serviceapparat er en stor fordel. Spesielt overfor den profesjonelle delen av markedet (PP). Siden print er deres kjernemarked, og rask responstid er essensielt!

Mange aktører opplever vekst med ulike applikasjoner innen storformatprint. Hvordan ser du på de produktene Konica Minolta har å tilby ?

KM har bra produkter her som leverer bra kvalitet og er produktive. Mangler kanskje noen formater.

Konica Minolta har nå installert mange Accurio Jet KM-1 maskiner og mange spår inkjet som en fremtidig erstatning for offsettrykk. Hva er din formening om dette?

En sterk trend blant trykksakkjøperne er at de etterspør mindre opplag enn før. Dette gjør det dyrt å produsere i offset, da oppstartskostnaden er såpass høy, slik at kost per enhet som blir produsert er høy, fordi den fordeles på stadig mindre opplag. En annen trend er at krav til leveringstid blir stadig kortere. Det er i dag ikke uvanlig med under 24 timers leveringstid på trykkoppdrag. Dette er lite forenlig med offsetproduksjon, som har mange manuelle prosesser, og i tillegg ofte krever tørketid av trykkfarge før opplaget kan leveres, eller ferdiggjøres.

Det vil være store rasjonaliseringsgevinster å hente, med færre steg fra trykkjobben blir startet til ferdig, salgbart, print. Dette vil medføre en kortere «time to market», med en mer effektiv produksjon som ikke trenger tørketid, samt eliminerer manuelle prosesser.

Her er leder Konica Minolta an, og KM1 er en revolusjonerende løsning med tanke på kvalitet som nå ikke står tilbake fra offset. Den har fleksibel arkløsning, samt kan printe på både bestrøket og ubestrøket offsetpapir, uten noe som helst form for forbehandling av papir eller bruk av spesialpapir – som i motsatt fall begrenser og fordyrer.

Les videre

Trygve Walle er ansatt som forretningsutvikler innenfor storformat hos Canon Norge

Trygve Walle skal jobbe som forretningsutvikler for Canon Norge innenfor storformat og være spesialist på applikasjoner.
Pressemelding_Trygve Walle til Canon

Ny internasjonal toppjobb for Tommy Segelberg

Tommy Segelberg er utnevnt til segmentsjef for Digital Packaging innenfor EMEA-regionen for Fujifilm.
Tommy-Segelberg-2048x1469x

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Stort svensk trykkerikonsern i rekonstruksjon

Arkitektkopias pågående restrukturering av virksomheten økte midlertidig kostnadene mer enn forventet. I løpet av sommeren sendte selskapet inn søknad om gjenoppbygging.
Gunnar-Robine_web

Siste nytt

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01

Gop ønsker å inspirere kunder til å tenke mer sirkulært

Gop har levert plast-, papir- og aluminiumsplater fra ledende varemerker siden 1968. På Sign, Print & Promotion viser de eksempler på platematerialer, men også resirkuleringskonseptet go Circular.
SimenHolm webb

DTF-printere for alle behov og smaker

Vizuell er en leverandør av utstyr og forbruksvarer til trykkeribransjen, med administrasjon og lager i Norge. Firmaet ble etablert i 1997. Til Sign, Print & Promotion tar de med seg blant annet den nyeste DTF-teknologien fra Azon.
Azon Primo Plus & shaker

Agfa tilføyer en ny og mindre storformatprinter til Anapurna Ciervo-serien

Anapurna Ciervo H2500 komplementerer den større Anapurna Ciervo H3200, lansert i fjor, og gir den samme eksepsjonelle allsidigheten og ytelsen i et mer kompakt format.
Anapurna-Ciervo-H2500_