Årets innovatører i grafisk bransje

PUBLISERT: 19 september 2019
OPPDATERT: 21 mars
Juryleder Henrik Bjørge Fardal, Innovasjon Norge, vinner Bjarne Bratteberg, Initio Medielab og Bjarne Johnsen, Memosoft. Erik Tancke Nilssen (ETN) er også en av vinnerne av prisen.

Trondheimbaserte Initio Medielab, Erik Tanche Nilssen (ETN) i Skien og litograf Bjarne Johnsen (Memosoft) i Sandefjord vant Innovasjonsprisen 2019 i Grafisk bransjeforening. Prisen ble overrakt under årets landsmøte i Oslo i september. De tre samarbeidspartnerne har utviklet InMemory 4.0, en internettbasert trykksakportal for gravferdsbransjen. Et nisjeprodukt som etter kort tid har oppnådd en markedsandel på 30 prosent i Norge og Sverige.

Det var i alt tre nominerte kandidater til prisen: 07 Media as var nominert for sitt egenutviklede produkt mPublish, et system for å publisere innhold i flere kanaler, basert på en kilde. mPublish tar ut innhold i kanaler som nettsider, digitale bøker, eksport til InDesign, apper, bøker, blindeskrift, auto genererte sider for korrektur og trykk etc. Kunder finner løsningen svært effektiv til publisering av produkter som tidsskrifter, rapporter kataloger og bøker.

Flisa Trykkeri AS ble nominert for sin sterke innovativ virksomhet gjennom snart 20 år. Bedriften skiller seg ut med slagordet:»Itte akkurat urbant». Flisa Trykkeri har markert seg som et annerledes grafisk miljø. De ligger i front med hensyn til ny teknologi og organisasjonsstruktur.

InMemory 4.0
Den interaktive gravferdsportalen InMemory 4.0 har fått en oppsiktsvekkende god mottagelse i markedet. Årsvolum i 2018 i Norge og Sverige omfatter 2,16 millioner programhefter til 24 000 begravelser, 55 000 unike minnebøker, 150 000 takkekort og 3000 portretter i ramme. Et unikt konsept som gir betydelige oppdrag til grafiske bedrifter, og som har et potensial utover gravferdsbransjen.

Illustrasjon av InMemory 4.0

Juryens leder, Henrik Bjørge Fardal fra Innovasjon Norge, sa under overrekkelsen at vinneren oppfyller alle kriteriene for prisen: De har utviklet et produkt og en tjeneste som gir verdiskapning for kunde og bedrift, viser innovativ bruk av teknologi og har åpnet for ny forretningsmodell eller marked.

Stolte
– Vi er utrolig stolte og glade! Det er stort for oss å bli kåret til årets innovatører i Grafisk bransjeforening. Innovasjonsprisen vil inspirere oss til å bruke de erfaringene vi har gjort med InMemory til ytterlig bidra til å utvikle nye produkter og tjenester som vil styrke bransjen fremover, sier daglig leder Bjarne Bratteberg i Initio Medielab. Med seg i dette prosjektet har han selskapets utviklingssjef Sverre Farstad.

Bjarne Johnsen i MemoSoft AS, som har vært pådriveren i prosjektet, uttrykte også at det var stas å motta en så gjev pris og at Innovasjon Norge og Skattefunn har vært en uvurderlig hjelp til å få satt idé og fremdrift i system.

Oppfinnsomhet
– Kreativitet og innovasjon er viktig for en konkurransedyktig grafisk industri i Norge. Vi har etablert prisen, som i år ble utdelt for første gang, for å stimulere til økt innovasjon. De innsendte bidragene fra bransjeforeningens medlemmer viser at det finnes mye kreativitet og innovasjon i mange bedrifter, og det er mer å hente. Vi ser at enkelte bedrifter har utviklet produkter som gjør det mulig å gå inn på nye markeder og opptre på arenaer som tradisjonelt ikke har vært betraktet som kundesegment for grafisk industri, sier bransjesjef Kari Rømcke i Grafisk bransjeforening/Norsk Industri og gratulerer de glade vinnerne.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324