Konvoluttproduksjon med utfallende trykk

PUBLISERT: 15 oktober 2019
OPPDATERT: 15 oktober
Temo Mailers produktionssjef Johan Forsberg og Karl Elias fra Ricoh Sverige.

Å trykke på konvolutter i offset kan være både vrient og tidkrevende. Spesielt når det skal trykkes i små opplag. Vi setter oss til bords hos Temo Mailer med Karl Elias fra Ricoh for å høre om digitaltrykkets fordeler med utfallende trykk og iøynefallende budskap på konvolutter.

Konvoluttproduksjon og direkte reklame har over tid vist en dalende trend. Trykkjobbene går ned og opplag forsvinner. Det meste som gikk postveien tidligere med konvolutt, som fakturaer og kontoutdrag, ser mottakeren i dag i stedet på digitale skjermer. På den andre siden, med utviklingen innen digitaltrykk, så har mulighetene aldri vært større. Det tilrettelegger for nye forretningsområder og nye måter for en kunde å markedsføre seg på.

For Ricoh er konvoluttrykk et fremtidsområde. De ligger lengre fremme enn andre leverandører når det gjelder hva som er mulig å gjøre i trykkveien på konvolutter. – Vi har kommet ganske langt med våre Ricohmaskiner, når det kommer til kjørbarheten på konvolutter og hva vi kan kjøre i dem, sier Karl Elias hos Ricoh Sverige.

Temo Mailer i Vällingby har hatt sin arkmatede digitalpresse Ricoh Pro C9110 i drøyt 2,5 år. Produksjonen med alt som går gjennom den tonerbaserte maskinen har doblet seg siden starten. På konvoluttlageret har de mange forskjellige konvolutter og formater å velge mellom – med åpen flik, lukket flik og med vindu.

– Det er bare fantasien som setter grenser når det gjelder å trykke på konvolutter, sier Magnus Forsberg på trykkeriet og fortsetter: – Med det digitale så kan man benytte konvolutten mer som et budskap. Det synes jeg ikke har slått gjennom her i Sverige slik det burde ennå. Du kan jo printe hva som helst på en konvolutt i mindre opplag i dag. Opp til 5000 eksemplarer er det intet problem å gjøre personalisert og med utfallende trykk, og fortsatt få det rimelig.

– I sør-Europa er det kjempestort. Vi ligger langt etter. Der er det store flashy saker og det skal synes på konvolutten hva som selges, sier Johan Forsberg og legger til at visse svenske kunder som bestiller direktereklame i stedet velger å fjerne sin logo fra konvolutten for ikke å vise at det er reklame.

Personalisert og utfallende trykk gjør konvolutter til blikkfangere.

Nære samarbeid
Temo Mailer er for en stor del samarbeidspartner for andre i bransjen. Veien de har valgt er å være en støttende forhandler til trykkerier og til andre forhandlere. Deres egne direktekunder er ytterst få.

Det å digitaltrykke konvolutter har blitt et komplement til kjøringene i offset. 95 prosent av Temo Mailers konvoluttproduksjon består hovedsakelig av å sette en liten logo på konvolutten. De virkelig kompliserte jobbene i fire farger, som tar absolutt lengst tid å stille inn på offsetmaskinen, kan de velge å overføre til digitalmaskinen når opplagene ikke er for store.

– Noen ganger tar det så lang tid å ta det inn i offset. I konvoluttmaskinen er det duk mot duk, noe som gjør at punktstørrelsen blir mye større. Det gjør at du aldri kan få samme renhet i bildet som du kan få med digitaltrykk. – Hvis du skal ha virkelig superkvalitet så anbefaler jeg digitaltrykk, da kan du virkelig få forbløffende kvalitet i det, sier Johan Forsberg.

Utfallende trykk i offset er vanskeligere ettersom konvoluttens liming lager en kant der skjøtene synes i den trykte overflaten.– Iblant kan det være fire ark som er satt sammen, da skal du ha fire ganger papiret på den andre siden. Så du ser sømmer når du kjører offset.

– For vår del handler det mye om leveringstidene. Det er jobber som ikke passer i konvensjonell offset. En liten jobb tar like lang tid å stille inn som en stor jobb. Men ettersom man kan plukke vekk slike flaskehalser og legge de i digitalpressen i stedet, så gjør det at leveransene blir raskere. Vi har uhørt raske leveranser på konvolutt i dag.

En fordel Johan og Magnus Forsberg trekker frem med Ricohmaskinen er at det ikke blir noen stråleviker på konvolutten. Høyden mellom valsene er justerbar og presser på den måten ikke i stykker konvolutten.

– Den andre fordelen er at det er mulig å kjøre utfallende trykk. Det kan ingen andre. Det var en stor grunn til att vi valgte denne pressen fra starten av, sier Johan.

Johan Forsberg anbefaler digitaltrykk for å få god trykkvalitet på konvolutter.

Flere bruksområder

Det finnes mer å utvikle og informere om til kunder om hva som er mulig å gjøre i den digitale trykkverden. – Det er knapt ti prosent hvor vi virkelig personaliserer trykket. Der skulle man kunne legge ned litt ekstra energi på designet og ha litt mer av en tanke bak.

Temo Mailer har hatt både japanere og engelskmenn på besøk som har fått se bevis på hvordan Ricohs maskinegenskaper kan utvikles til å være en multimaskin, ikke bare en standardprinter som skriver ut på papir.

– Den har så mange flere bruksområder som å printe brosjyrer, konvolutter, omslag – ulike typer av trykksaker i en og samme maskin. Den er ganske enkel å stille om, øke hastigheten og øke håndteringen etter at produktet kommer ut, sier Karl Elias og nevner at Ricoh hele tiden jobber med hvordan de kan forbedre brukeropplevelsen.

– Vi på Ricoh Europa har et nært samarbeid med våre kunder som utvikler trykket, for å kunne se hvordan man kan forbedre eventuelle flaskehalser som man støter på.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

«DTF har vært en suksess for oss»

Tekstiltrykk med DTF (direct-to-film) er hett. Det vet Stein Raaness, som har solgt mer enn 40 DTF-printere fra Sublistar de siste årene.
Raaness

Flere spennende nyheter på Packnorth Award 2025

Nå er Packnorth Award 2025 åpnet. Siden 1. februar kan bidrag sendes inn til Nordens største emballasjekonkurranse. I år har konkurransen flere nyheter i form av nye kategorier og internasjonal deltakelse i juryen.
Pris-1024x683

Fjerde generasjon skybasert forretningssystem

Familiebedriften Simutek utvikler og selger forretningssystemet GKS i Norge og Sverige. Den siste versjonen av GKS vises under Sign, Print & Promotion.
Alexandra

Nå håper Roland DG på å gjøre seg hørt i high end-segmentet

Roland DG ønsker å ta pole position med sin nye storformatprinter. Det var budskapet da de presenterte sin nye høyvolumsprinter på Monza Formel 1-banen i Milano. Spørsmålet er om den nye maskinen med helt nytt rødt blekk er en vinner når det kommer til å konkurrere med konkurrerende grafiske hurtigkjørere.
roland-dg_9222