Konvoluttproduksjon med utfallende trykk

PUBLISERT: 15 oktober 2019
OPPDATERT: 15 oktober
Temo Mailers produktionssjef Johan Forsberg og Karl Elias fra Ricoh Sverige.

Å trykke på konvolutter i offset kan være både vrient og tidkrevende. Spesielt når det skal trykkes i små opplag. Vi setter oss til bords hos Temo Mailer med Karl Elias fra Ricoh for å høre om digitaltrykkets fordeler med utfallende trykk og iøynefallende budskap på konvolutter.

Konvoluttproduksjon og direkte reklame har over tid vist en dalende trend. Trykkjobbene går ned og opplag forsvinner. Det meste som gikk postveien tidligere med konvolutt, som fakturaer og kontoutdrag, ser mottakeren i dag i stedet på digitale skjermer. På den andre siden, med utviklingen innen digitaltrykk, så har mulighetene aldri vært større. Det tilrettelegger for nye forretningsområder og nye måter for en kunde å markedsføre seg på.

For Ricoh er konvoluttrykk et fremtidsområde. De ligger lengre fremme enn andre leverandører når det gjelder hva som er mulig å gjøre i trykkveien på konvolutter. – Vi har kommet ganske langt med våre Ricohmaskiner, når det kommer til kjørbarheten på konvolutter og hva vi kan kjøre i dem, sier Karl Elias hos Ricoh Sverige.

Temo Mailer i Vällingby har hatt sin arkmatede digitalpresse Ricoh Pro C9110 i drøyt 2,5 år. Produksjonen med alt som går gjennom den tonerbaserte maskinen har doblet seg siden starten. På konvoluttlageret har de mange forskjellige konvolutter og formater å velge mellom – med åpen flik, lukket flik og med vindu.

– Det er bare fantasien som setter grenser når det gjelder å trykke på konvolutter, sier Magnus Forsberg på trykkeriet og fortsetter: – Med det digitale så kan man benytte konvolutten mer som et budskap. Det synes jeg ikke har slått gjennom her i Sverige slik det burde ennå. Du kan jo printe hva som helst på en konvolutt i mindre opplag i dag. Opp til 5000 eksemplarer er det intet problem å gjøre personalisert og med utfallende trykk, og fortsatt få det rimelig.

– I sør-Europa er det kjempestort. Vi ligger langt etter. Der er det store flashy saker og det skal synes på konvolutten hva som selges, sier Johan Forsberg og legger til at visse svenske kunder som bestiller direktereklame i stedet velger å fjerne sin logo fra konvolutten for ikke å vise at det er reklame.

Personalisert og utfallende trykk gjør konvolutter til blikkfangere.

Nære samarbeid
Temo Mailer er for en stor del samarbeidspartner for andre i bransjen. Veien de har valgt er å være en støttende forhandler til trykkerier og til andre forhandlere. Deres egne direktekunder er ytterst få.

Det å digitaltrykke konvolutter har blitt et komplement til kjøringene i offset. 95 prosent av Temo Mailers konvoluttproduksjon består hovedsakelig av å sette en liten logo på konvolutten. De virkelig kompliserte jobbene i fire farger, som tar absolutt lengst tid å stille inn på offsetmaskinen, kan de velge å overføre til digitalmaskinen når opplagene ikke er for store.

– Noen ganger tar det så lang tid å ta det inn i offset. I konvoluttmaskinen er det duk mot duk, noe som gjør at punktstørrelsen blir mye større. Det gjør at du aldri kan få samme renhet i bildet som du kan få med digitaltrykk. – Hvis du skal ha virkelig superkvalitet så anbefaler jeg digitaltrykk, da kan du virkelig få forbløffende kvalitet i det, sier Johan Forsberg.

Utfallende trykk i offset er vanskeligere ettersom konvoluttens liming lager en kant der skjøtene synes i den trykte overflaten.– Iblant kan det være fire ark som er satt sammen, da skal du ha fire ganger papiret på den andre siden. Så du ser sømmer når du kjører offset.

– For vår del handler det mye om leveringstidene. Det er jobber som ikke passer i konvensjonell offset. En liten jobb tar like lang tid å stille inn som en stor jobb. Men ettersom man kan plukke vekk slike flaskehalser og legge de i digitalpressen i stedet, så gjør det at leveransene blir raskere. Vi har uhørt raske leveranser på konvolutt i dag.

En fordel Johan og Magnus Forsberg trekker frem med Ricohmaskinen er at det ikke blir noen stråleviker på konvolutten. Høyden mellom valsene er justerbar og presser på den måten ikke i stykker konvolutten.

– Den andre fordelen er at det er mulig å kjøre utfallende trykk. Det kan ingen andre. Det var en stor grunn til att vi valgte denne pressen fra starten av, sier Johan.

Johan Forsberg anbefaler digitaltrykk for å få god trykkvalitet på konvolutter.

Flere bruksområder

Det finnes mer å utvikle og informere om til kunder om hva som er mulig å gjøre i den digitale trykkverden. – Det er knapt ti prosent hvor vi virkelig personaliserer trykket. Der skulle man kunne legge ned litt ekstra energi på designet og ha litt mer av en tanke bak.

Temo Mailer har hatt både japanere og engelskmenn på besøk som har fått se bevis på hvordan Ricohs maskinegenskaper kan utvikles til å være en multimaskin, ikke bare en standardprinter som skriver ut på papir.

– Den har så mange flere bruksområder som å printe brosjyrer, konvolutter, omslag – ulike typer av trykksaker i en og samme maskin. Den er ganske enkel å stille om, øke hastigheten og øke håndteringen etter at produktet kommer ut, sier Karl Elias og nevner at Ricoh hele tiden jobber med hvordan de kan forbedre brukeropplevelsen.

– Vi på Ricoh Europa har et nært samarbeid med våre kunder som utvikler trykket, for å kunne se hvordan man kan forbedre eventuelle flaskehalser som man støter på.

Les videre

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Fem måter KI transformerer trykkproduksjon på

KI vil endre grafisk trykkproduksjon. Sander Sondaal, Director of Commercial Print Sales hos Ricoh Graphic Communications, lister opp fem måter det vil skje på.
FotoJet-52

Kreativiteten flyter i Lommedalen

Med helt unike løsninger som blander trykte produkter med digital signage, har Adpoint blitt et selskap hvor tallene stadig peker oppover. Og den reisen har bare så vidt begynt spør du grunnleggeren Pawel Karalus.
Adpoint lucka

LOS Digital satser videre på bokproduksjon

LOS Digital i Larvik har de siste årene satset mye på bokproduksjon i mindre serier og å kunne tilby hele kjeden fra trykt til ferdig innbundet bok. En ny stiftlinje fra Horizon er det siste tilskuddet.
LOS Eirik

Siste nytt

Smarte fabrikker trenger smart service

Müller Martini innså tidlig at en smart fabrikk, utformet for produktivitet også trenger en innovativ servicetilnærming. Tiden er ute for den gamle filosofien med at ting går i stykker og så skal de repareres. På Drupa demonstrerer de den modulære programvaren MMServices.
PI-2402-drupa_MMServices_1

Epson vil endre spillereglene for de små produsenter

Under temaet "Presis, kompakt og energisparende" lanserer Epson sine Drupa-planer.
Det er flere spennende nyheter å se frem til.
Epson_Drupa

Unge voksne mest interessert i bærekraftig emballasje

I følge plastemballasjegiganten ALPLAs "2024 Sustainability and Convenience in Packaging Survey", prioriterer yngre kjøpere (18-34 år) bærekraftig emballasje til det punktet at de er villige til å bruke mer, reise videre og gjøre andre ekstra anstrengelser for å sikre at kjøpene deres inkluderer miljøvennlig emballasje.
alplax

Gelato lanserer arbeidsflyt-programvare

I forbindelse med Drupa benytter den norske trykkeri- og logistikkgiganten Gelato anledningen til å lansere Gelato Connect, en intuitiv programvare for trykkproduksjon der hele arbeidsflyten kan styres fra én enkelt plattform.
Gelato Henrik