Grøset Trykk og Merkur Grafisk går sammen

1.november 2019 fusjonerer to store aktører i grafisk bransje. Både Merkur Grafisk og Grøset Trykk legger vekt på bærekraft og miljø- nå går de en felles og grønn fremtid i møte.

I 1984 ble Norges første miljøtrykkeri etablert av eier og daglig leder Jan Erik Pettersen. Takket være deres sterke søkelys på bærekraft og miljø, har Grøset Trykk blitt en foregangsbedrift innen grafisk bransje. Konkurrenter har latt seg inspirere av deres grønne valg, noe som i dag har ført til en renere grafisk bransje.
Nå skal selskapet fusjoneres med Merkur Grafisk, som i likhet med Grøset Trykk er svanemerket og lisensiert for å kunne bruke kvalitetsmerket Trykt i Norge.

Jan Erik Pettersen

Avtroppende leder Jan Erik Pettersen er både fornøyd og ydmyk for at den bedriften han etablerte i 1984, nå blir videreført av dyktige mennesker som kjenner bransjen godt.

– Merkur Grafisk har vist evne og vilje til å videreutvikle seg i takt med markedets tøffe krav og behov. De er jo veldig i støtet om dagen og viser stor aktivitet både på den digitale og den menneskelige siden. Det investeres i både kunnskap og teknikk, så når de to tingene blir hensyntatt bør det jo være grunnlag for videre vekst og framgang, sier Pettersen.

Felles grønne grep
Aldri før har bærekraft og miljø vært så aktuelt som det er nå. Forbrukerne både krever og forventer mer enn før, Oslo ble kåret til Europas miljøhovedstad 2019 og Greta Thunberg har skapt sterke reaksjoner over hele verden. Grøset Trykk var tidlig på ballen, og allerede på begynnelsen av 90-tallet forstod det fremoverlente trykkeriet at miljøet var noe de måtte ta på alvor. Bærekraft ble en viktig brikke for å bringe Grøset Trykk framover, noe som resulterte i både avisoppslag, miljøpriser, bedre kvalitet og lavere kostnader.

– Vi fikk veldig mye PR i media, og både TV2 og store aviser som DN og VG laget reportasje om oss. Kvaliteten på det vi produserte økte, og alle medarbeiderne ble stolte av bedriften. Vi gjorde mindre feil og kostnader ble til inntekter. For eksempel hvis vi sparte 5 % på strømforbruket, så ble strømregningen faktisk 5 % lavere. Vi kildesorterte papiravfallet, for deretter å få betalt for avfallet i stedet for å måtte betale for å bli kvitt det. Så det å tenke miljø i alle ledd, er den beste og mest bærekraftige måten å redusere kostnader på.

Sammenfallende interesser
Det har ligget i kortene en stund at de to bedriftene skulle fusjoneres, ettersom Merkur Grafisk kjøpte opp Grøset Trykk for snart to år siden.
– Merkur Grafisk er også en virksomhet som lenge har ligget i front i bransjen. Våre tanker om miljø har blitt ytterligere forsterket, og om ikke lenge blir også Merkur Grafisk ytterligere miljøsertifisert. Bedriftene har veldig sammenfallende interesser, og siden oppkjøpet har all produksjon foregått i Merkur Grafisk sine produksjonslinjer på Kalbakken i Oslo. Den eneste forskjellen blir vel egentlig at to regnskap blir til ett, sier Pettersen.
Alle kontaktene til Grøset Trykk vil bli tatt godt vare på videre og Merkur Grafisk sine medarbeidere vil gjøre sitt ytterste for å skape gode leveranser også fremover.

Publisert av: 

Del artikkelen

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: