Suksess med små opplag i nisjemarked

PUBLISERT: 4 november 2019
OPPDATERT: 4 november

For Agape forlag i Fredrikstad er førsteopplaget av bøker typisk 600 til 1000 eksemplarer. Det passer perfekt for digitaltrykk, og med ny Canon imagePRESS-løsning vil enda flere titler bli produsert i eget hus.

Egenproduksjon av bøker
– Halvering av produksjonskostnadene, samt raskere vei fra manus til ferdig bok, lyder det enkle svaret fra forlagssjef Daniel Hagen når vi spør hvilke fordeler han ser med nyinvesteringen Canon imagePRESS C710. Agape forlag utgir kristenlitteratur, i første rekke oversatte bøker som selges gjennom egen bokklubb, nettbokhandel og samarbeidende bokhandlere. Ideen om å håndtere en større del av den grafiske produksjonen selv, kom fra Jan Rafn hos Canon-forhandleren Dustin. Daniel Hagen tente på ideen og lot ikke sjansen gå fra seg, og med solid opplæring i produksjon og fargestyring fra Kristin Johansen ved Canons supportavdeling, produserer han nå både innmat og omslag til bøkene selv.

Jan Rafn (til venstre) fra Dustin foreslo utvidet grafisk produksjon for Agape forlag. Sammen med Daniel Hagen kan han konstatere at bokproduksjonen går på skinner.

Avgjørende med gode samarbeidspartnere
– Tidligere er det først og fremst ettertrykk vi har produsert selv, mens vi i fremtiden ser for oss å produsere flere førsteopplag i eget hus, både innmat og omslag, opplyser Daniel Hagen. Da tidligere forlagssjef Per Nilsen døde tidligere i år, fikk han ansvaret for bedriften «rett i fanget».

– Selvfølgelig var det en brå start, men jeg liker utfordringer og det har gått veldig bra. Gode samarbeidspartnere er vesentlig, og Jan Rafn hos Dustin har vært viktig for å se nye vekstmuligheter og utnytte de nye produksjonsmulighetene. Den nye Canon-løsningen åpner også for nye markeder, blant annet ser vi for oss å utføre grafiske oppdrag for det generelle bedriftsmarkedet, i tillegg til kirker, menigheter og andre innenfor det mer tradisjonelle markedet vårt, forteller han.

Halverte produksjonskostnader
Årlig utgir Agape forlag seks til åtte boktitler, bøker som markedsføres via nettbutikk, nisjebokhandlere og til forlagets egen bokklubb.

– Vi besøker gjerne messer og arrangementer i USA, gjør avtaler med forfattere og forlag om titler som passer for det norske markedet, og sørger for oversettelse, produksjon, markedsføring, salg og distribusjon. Regnestykket ved å investere i digitaltrykkmaskin fra Canon var ganske enkelt, faktisk blir produksjonskostnadene halvert sammenlignet med ekstern produksjon. Med Canon imagePRESS C710 oppnår vi ønsket kvalitet både på tekst og på fargetrykk, og omslagene produseres direkte på 300 grams papir. Bokformatene passer typisk i 4-opp, slik at minsteopplaget for ettertrykk gjerne blir 4 bøker. I praksis har vi alltid boken på lager, siden vi produserer «Print on demand» når vi mottar bestillinger utover førsteopplaget, opplyser forlagssjefen i Fredrikstad.

Canon imagePRESS C710 produserer innmat i sorthvitt og bokomslag i farger på 300 grams papir. Førsteopplagene er typisk 600 til 1000 eksemplarer, mens ettertrykk kan produseres ned i 4 eksemplarer.

Lokal oppfølging og service
Canon-forhandleren Dustin har kontor med 110 medarbeidere i Moss, derfra de blant annet har levert IT-utstyr til Agape forlag. Når Canon i tillegg har lokalt serviceapparat med base i Østfold, kjenner Daniel Hagen at han blir ivaretatt på beste måte lokalt i Fredrikstad.

Nå også som boktrykker. Daniel Hagen driver nisjeforlag og opplever stor reduksjon i produksjonskostnadene med ny Canon-løsning i huset.

– Og det er egentlig helt nødvendig, for jeg er plutselig blitt både boktrykker og produksjonssjef, i tillegg til oppgavene som forlagssjef og markedsfører, sier Daniel med et smil. Han ser at den nye produksjonsløsningen fra Canon gir fullgod bokkvalitet, samtidig som den åpner for nye forretningsmuligheter. – Visittkort, bannere og reklametrykksaker til næringslivet, diktsamlinger og andre bøker for bokklubbmedlemmene, grafiske oppdrag for menigheter og kirker, det er et hav av muligheter når vi har trykkeriet her i eget hus, sier en optimistisk forlagssjef i Agape forlag.

Jan Rafn fra Dustin, Daniel Hagen i Agape forlag og Terje Eriksen fra Canon har tro på vekstmuligheter for småbedrifter med imagePRESS-teknologi.

Les videre

Har utviklet deres egen W2P-løsning: ”Vi gjør jobbene de andre trykkeriene ikke vil ha”

Haugesundsfirmaet Markmaster har utviklet sin egen web-to-print-løsning som er skreddersydd helt etter deres produksjon. Det innebærer at de kan produsere små serier – og gjøre det lønnsomt.
Simon Cecile og Per 1

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Stor etikettspesial: Mange vil ha en bit av kaka

Etikettindustrien er samlet sett en robust og stabil bransje med mange år med global vekst. Nå melder flere aktører seg på.
etikettspesial-3-xeikon

Siste nytt

Undercam-funksjon på flere av Zünds skjærebord

Zünd lanserer et nytt system for innlasting av material som inkluderer både det integrerte Undercam registreringssystemet og en bordforlenger.
BLE_UNDERCAM_Pressebild

Canons nye fotoskriver skal briljere i dybde og sverte

Canons nye inkjetskriver for A2-formatet er rettet mot profesjonelle fotografer og seriøse fotoentusiaster. Skriveren skal gi utskrifter av høy kvalitet med stor dybde på både matt og glanset fotopapir.
imageprograf-pro-1100_key-benefit_02_81dcce459abe418d9470666faae71041

XSYS kjøper MacDermid

XSYS, en global leverandør av integrerte løsninger for flexo-, boktrykk- og prepressindustrien, kunngjør at de har inngått en endelig avtale med Element Solutions Inc om å kjøpe visse deler som eies av dem.
xsys

Mediehuset Andvord kjøper storformatprodusent

4. september ble det offentliggjort at Mediehuset Andvord kjøper opp Pulp Grafisk. Kjøpet skal innebære at Andvord kan levere trykk på flere og større materialer, samt styrke det kreative teamet.
Andvord pulp