Suksess med små opplag i nisjemarked

PUBLISERT: 4 november 2019
OPPDATERT: 4 november

For Agape forlag i Fredrikstad er førsteopplaget av bøker typisk 600 til 1000 eksemplarer. Det passer perfekt for digitaltrykk, og med ny Canon imagePRESS-løsning vil enda flere titler bli produsert i eget hus.

Egenproduksjon av bøker
– Halvering av produksjonskostnadene, samt raskere vei fra manus til ferdig bok, lyder det enkle svaret fra forlagssjef Daniel Hagen når vi spør hvilke fordeler han ser med nyinvesteringen Canon imagePRESS C710. Agape forlag utgir kristenlitteratur, i første rekke oversatte bøker som selges gjennom egen bokklubb, nettbokhandel og samarbeidende bokhandlere. Ideen om å håndtere en større del av den grafiske produksjonen selv, kom fra Jan Rafn hos Canon-forhandleren Dustin. Daniel Hagen tente på ideen og lot ikke sjansen gå fra seg, og med solid opplæring i produksjon og fargestyring fra Kristin Johansen ved Canons supportavdeling, produserer han nå både innmat og omslag til bøkene selv.

Jan Rafn (til venstre) fra Dustin foreslo utvidet grafisk produksjon for Agape forlag. Sammen med Daniel Hagen kan han konstatere at bokproduksjonen går på skinner.

Avgjørende med gode samarbeidspartnere
– Tidligere er det først og fremst ettertrykk vi har produsert selv, mens vi i fremtiden ser for oss å produsere flere førsteopplag i eget hus, både innmat og omslag, opplyser Daniel Hagen. Da tidligere forlagssjef Per Nilsen døde tidligere i år, fikk han ansvaret for bedriften «rett i fanget».

– Selvfølgelig var det en brå start, men jeg liker utfordringer og det har gått veldig bra. Gode samarbeidspartnere er vesentlig, og Jan Rafn hos Dustin har vært viktig for å se nye vekstmuligheter og utnytte de nye produksjonsmulighetene. Den nye Canon-løsningen åpner også for nye markeder, blant annet ser vi for oss å utføre grafiske oppdrag for det generelle bedriftsmarkedet, i tillegg til kirker, menigheter og andre innenfor det mer tradisjonelle markedet vårt, forteller han.

Halverte produksjonskostnader
Årlig utgir Agape forlag seks til åtte boktitler, bøker som markedsføres via nettbutikk, nisjebokhandlere og til forlagets egen bokklubb.

– Vi besøker gjerne messer og arrangementer i USA, gjør avtaler med forfattere og forlag om titler som passer for det norske markedet, og sørger for oversettelse, produksjon, markedsføring, salg og distribusjon. Regnestykket ved å investere i digitaltrykkmaskin fra Canon var ganske enkelt, faktisk blir produksjonskostnadene halvert sammenlignet med ekstern produksjon. Med Canon imagePRESS C710 oppnår vi ønsket kvalitet både på tekst og på fargetrykk, og omslagene produseres direkte på 300 grams papir. Bokformatene passer typisk i 4-opp, slik at minsteopplaget for ettertrykk gjerne blir 4 bøker. I praksis har vi alltid boken på lager, siden vi produserer «Print on demand» når vi mottar bestillinger utover førsteopplaget, opplyser forlagssjefen i Fredrikstad.

Canon imagePRESS C710 produserer innmat i sorthvitt og bokomslag i farger på 300 grams papir. Førsteopplagene er typisk 600 til 1000 eksemplarer, mens ettertrykk kan produseres ned i 4 eksemplarer.

Lokal oppfølging og service
Canon-forhandleren Dustin har kontor med 110 medarbeidere i Moss, derfra de blant annet har levert IT-utstyr til Agape forlag. Når Canon i tillegg har lokalt serviceapparat med base i Østfold, kjenner Daniel Hagen at han blir ivaretatt på beste måte lokalt i Fredrikstad.

Nå også som boktrykker. Daniel Hagen driver nisjeforlag og opplever stor reduksjon i produksjonskostnadene med ny Canon-løsning i huset.

– Og det er egentlig helt nødvendig, for jeg er plutselig blitt både boktrykker og produksjonssjef, i tillegg til oppgavene som forlagssjef og markedsfører, sier Daniel med et smil. Han ser at den nye produksjonsløsningen fra Canon gir fullgod bokkvalitet, samtidig som den åpner for nye forretningsmuligheter. – Visittkort, bannere og reklametrykksaker til næringslivet, diktsamlinger og andre bøker for bokklubbmedlemmene, grafiske oppdrag for menigheter og kirker, det er et hav av muligheter når vi har trykkeriet her i eget hus, sier en optimistisk forlagssjef i Agape forlag.

Jan Rafn fra Dustin, Daniel Hagen i Agape forlag og Terje Eriksen fra Canon har tro på vekstmuligheter for småbedrifter med imagePRESS-teknologi.

Les videre

Addbrand vil vokse noe så inn i Norden: ”Vår ambisjon er konstant vekst”

Addbrand har de siste årene gjort flere oppkjøp, både i Sverige og resten av Norden, og ambisjonen er å vokse videre. Sign & Print har besøkt selskapets hovedkontor i Bankeryd for å høre mer om pågående initiativer og fremtidige vekstplaner.
Kartong

23 prosent raskere med Nyala 5

Swissqprint lanserer nå en ny og fullstendig omdesignet generasjon av sine UV-LED flatbed-skrivere i Nyala- og Impala-serien. Med lineær motordrift har hastigheten økt betydelig og med en ekstra fargekanal utvides bruksmulighetene.
SQP-A-och-C

To svenske giganter danner milliardkonsern

To av Sveriges største trykkerier fusjonerer. Åtta45 og Exakta Print ønsker å forme fremtiden sammen.
FotoJet-2024-12-17T205718.821

De var de mest leste artiklene i 2024

Hvordan går det egentlig med de største trykkeriene i Norge? Det var det mange som ville vite og det var den mest leste artikkelen her på Sign&Print i 2024.
2024 kollage

Siste nytt

NIZE storsatser med nytt innen print og skjæring

Det nye året begynte med en stor maskinlansering – swissQprints femte generasjon Nyala. Sign, Print & Promotion er en av de første messene som viser Nyala 5, så pass på å besøke forhandleren NIZE equipments stand for å se nærmere på denne planskriveren.
Nize messe

Nye medlemmer i L-Shop-familien

Som en del av sin vekststrategi har tekstilgrossisten L-Shop-Team kjøpt opp varemerkene Mantis og Babybugz. Dette skal styrke selskapets posisjon i segmentet skreddersydde klær.
Prama takes a look at the latest African organic cotton Babybugz production_Mantis World_LR-0012

Finn ut hva DTF er

Det finske selskapet Siirtokuva selger DTF-transfers under varemerket WTF is DTF, og kommer til Sign, Print & Promotion for første gang for å ekspandere på det norske markedet.
WTF is DTF webb

Canon slår på stortromma på Hunkeler Innovation Days

Under temaet "The Power to Move" vil Canon vise frem hvordan digitalprint kan bringe mennesker og bedrifter fremover, og hvordan vellykkede merkevarer og trykkerier utnytter Canons teknologier, tjenester og støtte.
canon_prostream_3000_01