Epsons EcoTank-skrivere solgt i over 40 millioner enheter

PUBLISERT: 11 november 2019
OPPDATERT: 21 mars

Epsons globale salg av skrivere med blekktanker har passert 40 millioner enheter og i Norge er selskapets markedsandel i dette segmentet 95 prosent.

I 2010 lanserte Epson som første aktør fargeblekkskrivere uten blekkpatroner. EcoTank-skriverne er rettet mot privatmarkedet og småbedrifter og har etterfyllbare blekktanker med opptil tre års forbruk av blekk inkludert eller nok til å skrive ut opptil 14 000 sider. Dette kan redusere blekkostnadene med opptil 90 prosent.

– Det er veldig gledelig at EcoTank har fått et skikkelig fotfeste i markedet. Folk er lei hyppige blekkpatronbytter, avfall og høye utskriftskostnader per side, sier Tor Jørgen Westerby, Consumer Sales Manager i Epson Norge.

Først ut = fortrinn
Ifølge GFK hadde Epson i Norge en markedsandel på hele 95 prosent i kategorien CISS-skrivere (Continuous Ink Supply System) fra januar til september.

– Vi registrerer at konkurrentene kommer med modeller, men vi har et betydelig fortrinn fordi Epson var første aktør som lanserte slike skrivere, sier Westerby.

EcoTank-serien har siden lanseringen blitt utvidet med mange nye modeller og forbedringer.

– Med blekktanken plassert foran er EcoTank blitt enda enklere å bruke og et forbedret blekkpåfyllingssystem gir problemfri etterfylling. Beholderne har også en mekanisme som sørger for at kun de riktige fargene kan settes inn, forklarer Tor Jørgen Westerby.

40 millioner – høye ambisjoner
På verdensbasis har Epson solgt over 40 millioner EcoTank-skrivere, som har tatt stadig større andeler i det totale blekkskrivermarkedet hvert år. I inneværende år skal selskapet forsterke utviklingen ytterligere gjennom økt fokus på de betydelige lavere kostnadene per side og miljøfordelene blekkteknologien gir.

– Epsons mål er å selge 10,2 millioner enheter i regnskapsåret 2019, en økning på 13 prosent mot året før. Blekkteknologi er et stort satsingsområde i Epson-konsernet, blant annet fordi ny blekkteknologi gir miljø- og kostnadsfordeler sammenlignet med laserskrivere, sier Westerby.

Siste nytt

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

Fujifilm lanserer Revoria XMF PressReady Lite, en arbeidsflytløsning skreddersydd for mindre bedrifter som ønsker å automatisere arbeidsflyten sin.
1280x400_Revoria_XMF_PressReady_Lite_Image_0
Fujifilm med ny arbeidsflytløsning for små trykkvirksomheter

HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Flere nye funksjoner i HPs programvare, inkludert en dedikert KI-agent og chatbot for trykkproduksjon, er utformet for å gjøre det enklere for skrivere å automatisere arbeidsflyter.
HP-Nio.-PR-foto
HP avslører ny chatbot til trykkproduksjon

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Les videre

Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Sarah Schumacher hjelper trykkerier med å tiltrekke seg nye generasjoner til trykkeribransjen. Det handler om hvordan bedrifter kommuniserer, styrker kunnskapen om bransjen, men også om å samarbeide mer med opplæringskurs.
Sarah-Schumacher
Sara Schumacher, 25 år: Slik kan grafisk bransje tiltrekke seg yngre

Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

Sammen med produkteksperter fra HP i Barcelona inviterer Antalis Norge  deg til en heldag om storformat. Lær mer om de nyeste trendene og hvordan du kan oppnå maksimal lønnsomhet ved å selge de riktige applikasjonene.
Christer w
Event med Antalis og HP: Maksimér din storformatproduksjon

BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

BK onCode AS, et teknologiselskap med base i Trondheim og en del av BK-konsernet, har kjøpt svenske arifiQ Development som er kjent for sitt avanserte kalkyle- og produksjonssystem rettet mot den grafiske bransjen.
BK fasad
BK onCode kjøper svenske arifiQ Development

Durst styrker nærværet i Norden

Durst Group overtar Molanders Sign & Display. Selskapet endrer navn til Durst Nordic og har ansatt en ny administrerende direktør for å erstatte Hans Molander som går av med pensjon.
Img
Durst styrker nærværet i Norden