Filmolux - flere materialer for storformat

PUBLISERT: 18 november 2019
OPPDATERT: 21 mars
Caroline Hederstedt og Johan Söderberg ønsker å utvide kunnskapen om Filmolux. Sverige og Norge blir administrert fra Filmolux Stockholm-kontor.

Nå er det et mye større utvalg fra tyske Neschen på det skandinaviske markedet. Selskapet har bestemt seg for å selge Filmolux-produktutvalget selv i Sverige og Norge.

V i har allerede forhandlere i Sverige og Norge i form av Schneidler, SP-gruppen og Folie & Papper i Sverige samt Antalis og NG digital i Norge. Tanken er at vi med vår egen representasjon skal kunne støtte disse leverandørene bedre, og samtidig vise sluttbrukerne at Filmolux har et veldig stort utvalg, sier Caroline Hederstedt og Johan Söderberg, som utgjør det skandinaviske teamet. Begge er gamle travere i den svenske skiltindustrien.

Film og vinyl vokser
Bak oppstartsselskapet står både tyske Neschen og svenske Spennare. Eierne har også solid kunnskap i bransjen, både innen stoffer, laminater, filmer og trykte vinyler. Lager er etablert i Kungsängen utenfor Stockholm.

– Snart er Filmolux sitt nettsted for det svenske og det norske markedet ferdig. Det er bygget på en felles plattform for alle Filmolux-selskaper i Europa. Der vil også e-handel være mulig om et år. Men det er mange produkter, så nettstedet er ikke lett å lage, sier Johan Söderberg.

Easydot-teknologien, prikkformet lim som ligger som dotter rundt baksiden, er et viktig produkt.

Caroline Hederstedt håndterer mye av den daglige dialogen med kundene. Hun konstaterer at tosidige filmer og vinyl vokser sterkt akkurat nå.

– Men Easydot vinyl er 60 prosent av det vi selger i dag. Med limformer som ligger på baksiden, er det veldig enkelt å trekke av og justere. Det letter også fjerning av luftlommer og gjør montering betydelig enklere, selv for uerfarne. Samtidig er kanalene nærme nok til å ikke slippe inn fuktighet når vinylen er påført for eksempel et butikkvindu. Vi har selv testet det, og trykket har tålt både den sterke solen om sommeren og høstnedbøren.

Ulike tapet-typer
Et produkt som Filmolux også vil at det nordiske markedet skal legge merke til er tapeter. Her er mange varianter med forhåndslagde strukturer. Johan Söderberg forteller at de er veldig enkle å trykke på, både med latex, øko-solvent og UV-printere.

– Jeg tror vi har flest strukturer av alle. Dette er tradisjonelle tapeter, men du bør kunne vaske dem. Derfor er tapetmaterialene våre spesielt attraktive for vegger i offentlige lokaler.

– Vi har også et selvklebende tapet, som er utstyrt med et høyt klebrig lim, som kan settes på en messevegg, på sement eller andre grove underlag. Den sitter til du trekker den av. Men når du har trukket den av, kan det hende du må male på nytt.

Trykk med UV, øko-solvent eller latex skal gå bra, uten påfølgende laminering.

Feilsøk og analyser
Johan Söderberg avslutter med å snakke om deres tyske kvalitet.

– Hvis produktet koster 15 eller 25 kr per kvadratmeter, er det ikke den største kostnaden totalt sett. Du bør ha skrivere og blekk og betale operatørens lønn også. Produktene våre skal fungere på ønsket måte for våre brukere. Skulle det oppstå et problem, sender vi prøver til vårt eget laboratorium, som analyserer og kommer med en løsning. Så du får mye for pengene – ikke minst på miljøet – når du kommer til oss.

Les videre

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

Messetjeneste blir en del av Aksell

Messetjeneste får nye eiere og blir en del av Aksell-familien. De to har hatt et tett samarbeid siden 2020 og nå har Messetjeneste blitt et heleid selskap under Aksell Invest AS.
Messetjeneste

Stor forretning i Sverige: Åtta45 kjøper opp By Wind og GBGT Box

Trykkeriet By Wind og emballasjeselskapet GBGT Box blir en del av Åtta45. En utvidelse som vil øke selskapets produksjonskapasitet innen både trykking og emballasje.
Atta45-ver-2-1024x683

Scandinavian Print Group ekspanderer ytterligere

Scandinavian Print Group (SPG) med hovedkontor i Skarpnäck utenfor Stockholm kjøper danske Step Print Power.
Esben_Mols_Kabell

Siste nytt

Merkur Grafisk og Canon inngår strategisk grønt samarbeid

Merkur Grafisk har som en del av bærekraftforpliktelsen inngått et strategisk partnerskap med Canon. Et samarbeid som er synliggjort gjennom anskaffelsen av en høyhastighets inkjetpresse, og som markerer et betydelig steg i implementeringen av gruppens grønne strategi.
canon_merkur-kopi

GV Reklame doblet omsetningen

Verdal-baserte GV Reklame doblet omsetningen nesten uten nyansettelser. Det takket være investeringer i ny Canon-teknologi, mener daglig leder for firmaet, Ole Gunnar Vestvik.
GV-Reklame

Mulighetene med KI er store, men det er også utfordringene

I vår artikkelserie om kunstig intelligens (KI) i den grafiske bransjen snakket vi med Adrian Mayr som er direktør for produktledelse hos Müller Martini. De er kjent for å produsere ferdiggjøringsutstyr i industriell skala.
Adrian-Mayr-pfc-bearb

Klima- og miljøministeren stiller til emballasjeprat med næringslivet

EU har vedtatt ny forordning om emballasje og emballasjeavfall, og Miljødirektoratet jobber med endringer i den norske produsentansvarsordningen. Hva vil dette bety for næringslivet, og hvordan kan næringsliv, industri og myndigheter samarbeide for å nå målene?
foto-ntb-kommunikasjon-andreas-bielland-eriksen-scaled-e1697451622324