Agfa introduserer Eclipse – prosessfri trykkplate

Eclipse er en prosessfri trykkplate for arkoffset trykkerier som kombinerer alle fordelene med prosessfri teknikk med en smidig trykkprosess.

Prosessfrie plater egenskap er at de ikke trenger framkallere som bruk av kjemikalier. Agfas siste innovasjon skiller seg imidlertid ut fra andre prosessfrie plater ettersom selskapet hevder at denne «drop in» platen er like enkel å bruke som en konvensjonell plate.

For det første, så holder den trykkpressen så ren som det er mulig. Patentert prosessfri teknologi som overfører platesjiktet til de første trykkarkene, i stedet for til trykkpressen, noe som er vanlig med andre prosessfrie plater.

I tillegg er Eclipse den eneste prosessfrie platen som har en utmerket og stabil kontrast, noe som tillater en rask visuell platekontroll og samtidig er lesbar for punch og bukk systemer. Selv etter en ukes lagring – som reduserer risikoen for «mix-ups» i trykkpressen eller behov for nye plateutkjøringer, så beholder Eclipse sin kontrast selv etter 24 timer i vanlig belysning. Alt dette er en stor fordel sammenlignet med de to timene for andre prosessfrie plater. I denne perioden kommer trykkvaliteten til å opprettholdes fullt ut med tanke på punktøkning, toning og oppstart, melder Agfa i et presseskriv.

Eclipse hevdes også å tåle veldig mye når det gjelder selve platehåndteringen. Når du lader, lagrer, transporterer eller monterer denne robuste platen trenger du ikke være redd for å skade den, skriver Agfa. Den nye platen er også fleksibel i og med at den kan brukes både med konvensjonelle eller H-UV/LED-UV trykkfarger.

Eclipse kompletterer Agfas portefølje for offsettrykk, og oppfyller trykkerens behov på alle måter. –Vi søker kontinuerlig etter hvordan vi kan være best og gi det beste merverdien til våre kunder, sier Guy Desmet, sjef for markedsføring. –Det finns ingen one size fits all som passer alle når det gjelder trykkplater. Vår portefølje består av konvensjonelle, lavkjemi, kjemifrie og prosessfrie plater. Vi kan derfor alltid tilby den ideelle løsningen til trykkerier ut fra deres behov og preferanser, avslutter han.

Eclipse er en del av Agfas ECO³-strategi for holdbar innovasjon, som omfatter hardware, software og forbruksvarer som gjør førtrykk og trykk renere (ECOlogy), mer kostnadseffektive (ECOnomy) samt lettere å bruke og vedlikeholde (Extra Convenience). ECO³ strekker seg fra førtrykksmiljøet til trykksalen med det de hevder er enestående fargebesparelser og en programvarepakke for trykkpressen som reduserer oppstartstid og papir avfall.

Se film

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *


Heidelberg: Kjempesalg, prisstigninger og positive forventninger

Tekst: Søren Winsløw | Foto: Pressefoto

Heidelberg setter opp prisene moderat og forutser at neste regnskapsår vil komme ut med svarte tall i netto etter skatt, mye takket være et godt bokmarked i Europa. Samtidig stiger hollandske Wilco frem som stor Heidelberg-kunde, de har fornyet maskinparken med ikke mindre enn 11 nye Heidelberg-presser i løpet av ett år.

Publisert av: 

Dypdykk i digitaltrykt interiørdekor – muligheter og fremtid

Tekst: Claes Nordström | Foto: Pressebilder

Den klassiske trykksaken, personalisert eller produsert i små opplag, er ingen match for digitaltrykk. Og med de forskjellige trykkteknikkene er det mulig å printe på nesten alle tenkelige materialer, noe som gir trykkerier muligheten til å skape seg vekst i nye markeder. Et av disse fremtidens markeder er interiørdesign og utforming av fysiske miljøer. Sign & Print intervjuer interiør- og dekorekspert Rachel Nunziata om hva trykkerier bør tenke på når de går inn på dette markedet.

Publisert av: 

Canon skal levere print-tjenester til Statnett de neste 3 årene

Tekst: Roger Stormo | Foto: Canon

Statnett har inngått avtale med Canon om en tjenesteavtale «Print as a Service» (Print som en tjeneste). Avtalen inneholder drift av 230 multifunksjonsmaskiner med tilhørende sikker-print-løsning, i tillegg til bemanning fra Canon på større lokasjoner og landsdekkende service. Avtaleperioden er på 3 år og har en verdi på 15 millioner kroner.

Publisert av: